HSL ei vielä valmis päättämään Raide-Jokerin liikennöinnistä

Säästösyistä ei matkustajaliikennettä pantata, sanoo johtaja Johanna Wallin.

Raide-Jokerin koeajot siirtyvät Espoon maaperälle helmikuun alussa. Matkustajaliikenteen aloituspäivästä ei ole vielä päätöstä.

24.1. 15:57

Rakentajien ja kuntapoliitikkojen intoilusta huolimatta Helsingin seudun liikenne (HSL) ei ole vielä valmis päättämään Helsinkiä ja Espoota yhdistävän raitotie Raide-Jokerin matkustajaliikenteen aloituspäivästä.

Uudessa liikennöintisuunnitelmassa varaudutaan siihen, että bussiliikennettä tunnuksella 550X voidaan ajaa vuoden 2023 loppuun saakka.

Kaupunkiliikenne-yhtiön toimitusjohtaja

Juha Hakavuori
sanoi HS:lle joulukuussa, että liikennöinti voi alkaa jo kesällä. HSL:n tulosaluejohtaja Johanna Wallin sanoo, että matkustajaliikenteen aloituksessa on vielä epävarmuuksia.

Vaikka rata Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen olisi valmis käyttövalmis, Kajaanin Transtechin tehtaalta pitää saada riittävä määrä ArticX54 vaunuja ja linjalla pitää olla riittävästi kuljettajia.

Väliaikatiedot Kaupunkiliikennne oy:stä kertovat, että vaunut kyllä saapuvat Helsinkiin Roihupellon varikolle ja kuljettajakursseilla saadaan koulutettua liikenteen aloitusta varten. Epävirallinen optimismi ei vaikuta HSL:n päätöksentekoon.

”Vielä ei ole edellytyksiä tehdä päätöksiä matkustajaliikenteen aloittamisesta, koska epävarmuuksia on paljon. Emme halua, että liikenne käynnistyy huonolla palvelutasolla. Säästösyistä emme ole päätöstä lykkäämässä”, Wallin sanoo.

Pandemian jälkeinen matkustajavaje on vähentänyt HSL:n lipputuloja, ja siksi uudessa liikennöintisuunnitelmassa korostetaan säästöjen tarvetta. Esimerkiksi Raide-Jokerin liikenne alkanee jossain määrin harvennetulla vuorovälillä.

Tämän ja ensi vuoden liikennöintisuunnitelmaan on kirjattu tavoite kohdistaa liikenteen tarjontaa vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden liikkumistarpeita. Ilmastosyistä HSL kohdistaa liikennettä raiteille ja bussien runkolinjoille, joita ajetaan sähköbusseilla.

Ensimmäiset muutokset tapahtuvat Espoon bussilinjastossa, kun länsimetron jatkeen liityntälinjat aloittavat 6. helmikuuta.

Elokuussa eli syyskauden alussa aloittavat uudet runkolinjat Matinkylästä Martinlaaksoon (520) ja Matinkylästä Myyrmäkeen (530). Ne liikennöivät tiheällä vuorovälillä länsimetron ja rantaradan välillä. Runkolinjoja palvelevien bussilinjojen reitit muuttuvat.

Tämän lisäksi nykyisten linjojen 134, 136, 531B, 532, 543, 555 ja 565(B) liikenne päättyy.

Reittimuutoksia on tulossa myös Espoon keskuksen ympäristössä linjoille 224, 531 ja 544.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat