Helsinki järjestää 6.–9.-luokka­laisille sateen­kaari­työpajan – osa huoltajista haluaisi kieltää lastensa osallistumisen

Työpajat ovat osa opetussuunnitelmaa, eivätkä huoltajat voi kieltää lastensa osallistumista niihin.

Koululaiset ovat itse toivoneet lisää opetusta moninaisuudesta.

25.1. 3:27

Helsingin kaupunki järjestää tänä vuonna kaikille peruskoulun 6.–9.-luokkalaisille työpajan seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuudesta.

Sateenkaari­työpajat ovat nuorten oma ehdotus, joka äänestettiin toteutettavaksi Helsingin osallistuvassa budjetoinnissa OmaStadissa. Nuorten toiveena oli, että koulussa tarjottaisiin enemmän opetusta moninaisuudesta.

Osa huoltajista ei kuitenkaan haluaisi lastensa osallistuvan työpajoihin. Myllypuron peruskoulun rehtori Anna Hirvosen tietoon oli viime viikon loppuun mennessä tullut yksi tällainen vaatimus. Puistopolun peruskoulun rehtori Pertti Tossavainen taas kertoi STT:lle, että työpajoista oli tullut ”jokunen yhteydenotto”.

”Sitten kun ympäri Helsinkiä tulee enemmän kokemuksia [työpajoista, varmaan tulee enemmän yhteydenottoja”, Tossavainen arveli.

Puistopolussa työpaja järjestetään ensi syksynä. Suurin osa työpajoista järjestetään kouluissa jo keväällä.

Merilahden peruskoulusta taas arvioitiin, että mahdollisia kieltoja lasten osallistumisesta työpajoihin saattaa tulla keväämmällä, kun työpajat ovat ajankohtaisempia. Myös Hiidenkiven koulussa uumoiltiin, että yhteydenottoja saattaa tulla sitten, kun huoltajia on tiedotettu työpajoista.

STT on myös nähnyt viestejä, joissa huoltajat kieltävät lapsiltaan työpajoihin osallistumisen.

Helsingin kaupungin pedagogisen asiantuntijan Heidi Halkilahden ja hankkeen projektisuunnittelijan Ella Tanskasen tietoon ei ole tullut, että vanhemmat olisivat kieltäneet lapsiaan osallistumasta työpajoihin.

Halkilahti sanoo, että vanhempien antama palaute opetukseen liittyvistä asioista yleensä kantautuu rehtoreilta eteenpäin heille.

”Tämä tuli minulle yllätyksenä, että jotkut olisivat päättäneet kieltää lapsiaan osallistumasta. Meihin oltaisiin yhteydessä, jos tällaista olisi”, Halkilahti sanoo.

Peruskoulun 6.–9.-luokkalaisille järjestettävät sateenkaari­työpajat ovat Halkilahden mukaan osa opetus­suunnitelmaa eli siten käytännössä pakollisia kaikille. Opetus­suunnitelman mukaan perus­opetuksessa on edistettävä tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta ja lisättävä tietoa sekä ymmärrystä muun muassa sukupuolen moninaisuudesta.

”Jokainen lapsi on oikeutettu saamaan opetusta perusopetussuunnitelmassa edellytetyistä asioista.”

”Näitä teemoja on käsitelty koulussa aiemminkin, eikä kyseessä ole mikään aikansa tuote tai ylimääräinen asia opetussuunnitelman lisäksi. Saadun rahoituksen turvin pystymme nyt tarjoamaan tukea opetukseen”, Halkilahti sanoo.

Osallistuvassa budjetissa hankkeen budjetiksi on määritelty 100 000 euroa, josta henkilöstökustannuksiin 57 000 ja palvelujen ostoon, kuten viestintään ja Setalle, 43 000 euroa.

”Opetussuunnitelman perusteissa on linjattu, että kouluissa pitää käsitellä sateenkaariteemoja, ja samat velvoitteet nousevat myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslaista”, Halkilahti sanoo.

Projektisuunnittelija Ella Tanskasen mukaan työpajoissa käsitellään muun muassa moninaisuutta yleisellä tasolla sekä keskustellaan erilaisista normeista ja siitä, miten ne näkyvät yhteiskunnassa.

Työpajoja ohjaavat ihmisoikeusjärjestö Setan koulutetut ohjaajat.

Kevään aikana myös opettajille järjestetään keskustelu­tilaisuuksia sateenkaari­teemoista. Ensimmäinen infotilaisuus opettajille järjestetään keskiviikkona 25. tammikuuta.

STT:n tietojen mukaan myös osa koulujen henkilökunnasta on suhtautunut työpajoihin epäilevästi ja kyseenalaistanut niiden tarpeellisuutta.

”Sateenkaari­teemojen käsittely on opetus­suunnitelman ja tasa-arvo- ja yhdenvertai­suuslakien määrittämä yksi opetuksen tehtävistä. Laki velvoittaa käsittelemään kouluissa tietyt asiat”, Halkilahti sanoo.

Halkilahden mukaan opettajilta on tullut myös paljon pyyntöjä, että sateenkaari­teemojen opetukseen saataisiin tukea. Lisäksi nuoret ovat antaneet palautetta, että teemoja pitäisi käsitellä kouluissa enemmän.

Setan koulutusasiantuntija Marita Karvinen sanoo, ettei järjestö ole koskaan aiemmin järjestänyt vastaavaa koulutusta näin laaja-alaisesti. Yksittäisiä kouluvierailuja järjestö on tehnyt aiemminkin niin peruskouluihin kuin toisen asteen oppilaitoksiin. Valtakunnallinen Seta ei toteuta kouluvierailuita, vaan niitä tekevät Setan jäsenjärjestöt.

Karvisen korviin ei ole kantautunut palautetta Helsingin kouluissa järjestettävistä sateenkaari­työpajoista.

”Vanhemmat harvoin ovat meihin suoraan yhteydessä, vaan ottavat yhteyttä kouluihin ja rehtoriin. En kuitenkaan ole yllättynyt tällaisesta palautteesta”, Karvinen sanoo STT:lle.

Samankaltaista palautetta järjestö saa Karvisen mukaan yksittäisten koulukäyntien yhteydessä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat