Metron järjestelmien uudistaminen mahdollistaa tulevaisuudessa tiheämmän vuorovälin, tiedottaa Kaupunkiliikenne Oy.
Ennusteiden mukaan metron nykyinen kapasiteetti ei riitä kasvavien matkustajamäärien palvelemiseen seuraavalla vuosikymmenellä.
Metron luotettavuuden ja kapasiteetin parantamiseen tähtäävä hankesuunnitelma toteutetaan useana pienempänä hankkeena.
Lue lisää: HS:n selvitys paljastaa: Metrovuoroja peruttiin viime vuonna ennätysmäärä
Kokonaisuus toteutetaan vaiheittain niin, että ensimmäiseksi mahdollistetaan siirtyminen kahden minuutin vuoroväliin ja puoliautomaattiseen liikennöintiin.
Tavoitteena on, että tulevaisuudessa vuorovälejä on mahdollista tiivistää alle kahden minuutin.
Uusi junakulunvalvontajärjestelmä mahdollistaa puoliautomaattisen liikennöinnin, jota tarvitaan vuorovälin lyhentämiseen.
Puoliautomaattinen liikennöinti tarkoittaa sitä, että kuljettajan sijaan järjestelmä ajaa metroa. Ohjaamossa olisi kuitenkin jatkossakin kuljettaja, joka varmistaa muun muassa ovien sulkeutumisen turvallisesti.
Tiheämpi vuoroväli vaatii myös lisää metrojunia. Uusien metrojunien hankitaan varaudutaan vuosina 2028–2032.
Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustot ovat vastikään hyväksyneet hankesuunnitelman, jossa uudistetaan metron junakulunvalvontajärjestelmä sekä kantametron raidevirtapiirit, jotka ovat osa laajempaa suunnitelmaa.