Helsingin kaupunginhallitus käsittelee ensi viikolla Pohjoisbaanaksi kutsutun pyöräreitin yleissuunnitelmaa ja hankkeen toteuttamista.
Uuden reitin rakentamisen kustannusarvio on 28,7 miljoonaa euroa.
Pohjoisbaana kulkisi noin yhdeksän kilometrin matkan Käpylän asemalta Puistolaan Vantaan rajalle asti. Pohjoisbaanalla pyritään helpottamaan pyöräilyä, ja se osa Helsingin tavoitetta kasvaa kestävällä tavalla.
Pyöräliikenteen yhteydet Tikkurilan suunnasta kohti Helsingin keskustaa kulkevat nyt radan molemmin puolin. Pyöräilijöiden on hankala hahmottaa, että reitti jatkuu radan toisella puolen.
Siksi tuleva Pohjoisbaana on suunniteltu kulkemaan kokonaisuudessaan radan itäpuolella.
Jotkin nykyisistä pyörätieosuuksista ovat pyöräilijän kannalta toimivia, mutta toiset osat huonossa kunnossa.
Lisäksi reitillä on vaaranpaikkoja, joista pahimmat ovat lukuisat valo-ohjaamattomat risteämiset autoliikenteen kanssa.
Suurin osa Pohjoisbaanan reitistä toteutettaisiin kaksisuuntaisena leveänä pyörätienä, jonka tavoiteleveys on neljä metriä. Jalankulkijoille tulisi selkeä oma väylänsä.
Uusia pyöräteitä olisi tulossa Taivaskallion kohdalle, Malminkaarelle ja Malminkaarelta Tapanilan asemalle. Baana toteutetaan pyöräkatuna Ratavallintiellä, Alankotiellä, Raidepolulla ja Kiitäjäntiellä.
Monessa paikassa rakentaminen tarkoittaisi nykyisen pyörätien parantamista.
Matkan varrelle tarvittaisiin kolme uutta siltaa Vantaanjoen, Kehä I:n ja Tapanilan aseman alikulkuyhteyden yli. Kahdeksaa nykyistä siltaa reitin varrella levennettäisiin tai uusittaisiin.
Oikaisu 2. helmikuuta kello 21.19: Toisin kuin artikkelissa aiemmin kerrottiin, Helsingin kaupunginhallitus ei siunannut Pohjoisbaanan suunnitelmaa vaan tulee käsittelemään sitä tulevassa kokouksessaan.
Suunniteltu linjaus.