Pyöräily­väylä Pohjois­baanan pidennys Käpylästä Vantaan rajalle toteutumassa

Pohjoisbaanaa on tarkoitus pidentää noin yhdeksän kilometriä Käpylän asemalta Vantaan rajalle.

Havainnekuva Pohjoisbaanan pyöräilykadusta Savelassa.

6.2. 18:36

Pyöräilyväylä Pohjoisbaanan pidennys on askeleen lähempänä toteutumista.

Maanantaina kokoontunut Helsingin kaupunginhallitus päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy Pohjoisbaanan yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen vaiheittain.

Yleissuunnitelman mukaan Pohjoisbaanalle rakennetaan uusi osuus yhdeksän kilometrin matkalta Käpylän asemalta Vantaan rajalle. Osuus myötäilee pääradan linjausta.

Rakentamishankkeen kustannusarvio on 28,7 miljoonaa euroa.

Pohjoisbaanan pidennys on tarkoitus rakentaa radan itäpuolelle. Pohjoisbaana olisi suunnitelman mukaan kaksisuuntainen pyörätie. Jalankululle suunnitellaan pyörätien viereen jalkakäytävä tai jalankulun reitti linjataan selkeästi omalle väylälleen.

Suurelta osin Pohjoisbaanan pidennys toteutetaan leventämällä nykyisiä pyörätieyhteyksiä. Uusia pyörätieyhteyksiä rakennetaan Taivaskallion kohdalla, Malminkaarella ja osuudella Malminkaarelta Tapanilan asemalle.

Osalla katuosuuksista baana toteutetaan pyöräkatuna. Uusia pyöräkatuosuuksia tehdään Ratavallintielle, Alankotielle, Raidepolulle sekä Kiitäjäntielle.

Baanan linjaukselle sijoittuu kahdeksan siltaa, jotka esitetään levennettäviksi tai uusittavaksi. Uusia siltoja rakennetaan kolmeen kohtaan Vantaanjoen ylityskohtaan, Kehä Ykkösen ylityskohtaan Pukinmäessä sekä Tapanilan aseman alikulkuyhteyden yli.

Nyt Pohjoisbaana alkaa Pasilasta ja päättyy Käpylään.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat