Helsingin Eteläsataman muutos etenee, kun vanha, matala, teollisuushallin näköinen laivaterminaali puretaan heinäkuuhun mennessä. Eteläsatamaan kaavaillaan arkkitehtuuri- ja designmuseota sekä rantabulevardia sekä palveluita, kertoo kaupunki tiedotteessaan.
Purettava makasiiniterminaali otettiin käyttöön vuonna 1960. ”Se suunniteltiin alun perin satamamakasiiniksi. 1990-luvulta lähtien rakennus toimi matkustajaterminaalina, mistä kulki pika-aluksia Tallinnaan”, tiedotteessa kerrotaan. Nykyisin Tallinnan-matkustajaliikenne on keskitetty Katajanokalle ja Länsisatamaan.
Helsingin paraatipaikan kehittämiseksi on kovasti suunnitelmia, ja suunnittelukilpailun voitti viime vuonna työ nimeltä Saaret. Voittajatyö toisi alueelle uusia rakennuksia ja muuttaisi sen vilkkaaksi julkiseksi ranta-alueeksi.
Lue lisää: Eteläsataman kilpailun voitti ”Saaret” – HS esittelee voittajan havainnekuvin
Voittajatyötä kehuttiin maisema-arkkitehtuuriltaan tasokkaaksi. Sen kuvailtiin tuovan uusia julkisia ulkotiloja kaupunkilaisten käyttöön.
Nykyisen laivaterminaalin purusta ei aiheudu haittaa liikenteelle.
Eteläsatama palvelee vielä Tukholman ja Helsingin välistä matkustajaliikennettä. Vastaisuudessa liikennettä siirtyy Katajanokalle ja Länsisatamaan.
Makasiinin purkujäte lajitellaan ja kierrätetään sikäli kuin mahdollista. Teräs ja metallijäte käytetään uudelleen. Niistä betonirakenteista, joissa ei ole haitta-aineita, tehdään maarakennusmateriaaleja.