Ensimmäisenä lakkopäivänä bussivuoroista ajettiin noin 25 prosenttia, kertoo Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen.
Ennen linja-autoalan työseisauksen alkua ennakoitiin, että vuoroista jäisi ajamatta noin 90 prosenttia.
Tolmusen tietojen mukaan junaliikenteen ylityö- ja vuoronvaihtokielto ei ole myöskään aiheuttanut vuorojen peruuntumisia lähijunaliikenteessä.
Keskiviikkona aamuyöllä alkanut lakko jatkuu tämän hetkisen tiedon mukaan perjantaihin 10.3. saakka.
Siitä, miten bussivuoroja saadaan jatkossa ajettua, ei Tolmunen uskaltanut antaa tarkkaa arviota.
”Se riippuu siitä, paljonko kuljettajia tulee töihin ja paljonko vuoroja saadaan ajettua esimiesvoimin. Voisin kuitenkin kuvitella, että samat kuljettajat, jotka olivat tänään lakossa, jatkavat lakkoilua ja ne tulevat töihin, jotka tänään olivat töissä.”
Vaikein tilanne ensimmäisenä lakkopäivänä oli Tolmusen mukaan Itä-Helsingissä ja Laajasalossa sekä Vantaalla.
Bussilakko ei Tolmusen mukaan aiheuttanut raideliikenteeseen erityisiä matkustajapiikkejä.
”Monet ovat jääneet kotiin etätöihin tai ottaneet henkilöauton käyttöön”, Tolmunen uskoo.
Lue lisää: Kulkeeko oma bussivuoroni, kuinka kauan lakko kestää? HS keräsi vastaukset
Lakon alkaessa HSL kertoi pyrkivänsä päivittämään ajettavia vuoroja Reittioppaaseen.
Keskiviikkona Reittiopas kuitenkin reistaili pitkin päivää, ja Tolmusen mukaan Reittioppaassa saattoi näkyä vuoroja, joita ei todellisuudessa ajettu.
Metrot, lähijunat ja raitiovaunut kulkevat toistaiseksi normaalisti.
Kuitenkin myös raideliikenteeseen on annettu lakkovaroitus. Mikäli neuvottelut eivät johda sopimukseen, viisipäiväinen lakko alkaisi maanantaina 6. maaliskuuta. Toinen lakko olisi tiedossa 13.–17. maaliskuuta.