Suosittujen sähköpotkulautojen käyttöön ehdotetaan joitain tiukennuksia.
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi torstaina uusista toimista, joilla sähköpotkulautoihin liittyviä ongelmia voidaan hillitä.
Ministeriön mukaan lainsäädännölliset muutokset ovat tarpeen, sillä sähköpotkulautailuun liittyvät vaaratilanteet ja onnettomuudet ovat yleistyneet.
Suomessa toimii kymmenkunta mikroliikkumisen, kuten juuri sähköpotkulautojen, palveluntarjoajaa, ja lautoja käyttää yli miljoona suomalaista.
Yhtenä suurimmista haasteista ministeriö pitää virheellistä pysäköintiä ja siitä aiheutuvia haittoja liikenteelle.
Toinen iso haaste on ministeriön mukaan päihtyneenä ajaminen, josta johtuu merkittävä osa onnettomuuksista. Eriasteisista loukkaantumisista aiheutuu vuosittain noin 275 miljoonan euron kustannukset.
Pyöräilyllä tai sähköpotkulautailulla ei tällä haavaa ole promillerajaa.
Tärkeimpinä keinoina sähköpotkulautailun suitsimiseen ministeriö ehdottaa viittä tiukennusta:
1. Pysäköinti: Sähköpotkulautojen pysäköinti kielletään jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Jatkossa pysäköinti olisi sallittua siis vain ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.
2. Liikennesäännöt: Liikennesääntöjä yhtenäistetään siten, että vastaisuudessa sähköpotkulautailijoiden on noudatettava pyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja -merkkejä.
3. Liikennemerkit: Lakiin lisätään uusia liikennemerkkejä mikroliikkumisen ohjaamista varten.
4. Sähköpotkulautojen siirto: Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi muualle. Nyt siirto on mahdollista vasta 48 tunnin kuluttua.
5. Promilleraja: Sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn asetetaan 0,5 promillen raja. Poliisille annetaan oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä kuljettajalle huumausainepikatesti. Promillerajan noudattamatta jättäminen sanktioidaan, eli siitä seuraa rangaistus.
Ehdotetut muutokset ovat parhaillaan lausuntokierroksella. Toteutuessaan ne eivät lisäisi sähköpotkulautoja tarjoavien yritysten vastuuta, vaan vastuu on yhä kuluttajalla.
”Laudan käyttäjä on ensimmäisenä vastuussa siitä, miten liikenteessä toimitaan”, vahvistaa liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Konsta Arvelin.
Hänen mukaansa kuluttajaturvallisuuslaki edellyttää jo nyt, että sähköpotkulautayritykset viestivät riittävästi käyttäjiä lautojen turvallisesta käytöstä.
”Jos ne eivät sitä tee, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto toimivaltaisena viranomaisena voi selvittää, onko siinä mahdollisesti laiminlyöty palvelun turvallisuuteen liittyviä informointivelvollisuuksia.”
Monesti sähköpotkulautoja käyttävät alaikäiset, vaikka palvelua tarjoavien yritysten käyttöehdoissa lautailijalta edellytetään vähintään 18 vuoden ikää.
Tämä ei Arvelinin mukaan poista alaikäisten vastuuta.
”Sekä rikosvastuun että hallinnollisen vastuun osalta 15 vuotta on ikäraja Suomessa. He ovat vastuussa liikennevirhe- ja pysäköintivirhemaksuista ja sakoista, joita lain noudattamatta jättämisestä voi seurata.”
15 vuotta nuoremmat eivät välttämättä joudu muuhun kuin vahingonkorvausvastuuseen.
Sähköpotkulautailusta on tullut viime vuosina yhä suositumpaa. Esimerkiksi Helsingissä sähköpotkulautojen määrä kaksinkertaistui viime kesänä, jolloin lautoja oli liikenteessä noin 15 000.
Samalla uusi liikkumismuoto on aiheuttanut myös ongelmia: onnettomuudet ovat vieneet käyttäjiä sairaalaan ja keskellä kulkuväylää jätetyt laitteet ovat vaikeuttaneet muuta liikennettä.
Vakavimmillaan onnettomuudet ovat aiheuttaneet esimerkiksi aivovaurioita ja luunmurtumia.
Julkisuudessa esillä olleeseen sähköpotkulautojen määrän rajoittamiseen ministeriö ei kuitenkaan puutu.
”Sähköpotkulautailussa ja mikroliikkumisessa on kyse liikkumisvapaudesta ja elinkeinovapaudesta. Vapauteen kuulu myös vastuu. Lainsäädännön ei pidä estää vaan edistää liikkumista”, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) sanoi tiedostustilaisuudessa.
Naapurimaissa, esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa, lautojen määrää on lähdetty rajoittamaan. Keinot villin käytön rajoittamiseksi on siis valtaosin kohdistettu niissä lautoja vuokraaviin yrityksiin.
Tukholmassa kaupunginvaltuusto rajasi sähköpotkulautojen määrän viime vuonna 12 000 sähköpotkulautaan koko kaupungin alueella. Oslo on puolestaan asettanut kevyiden sähköajoneuvojen enimmäismääräksi 8 000, jotka jaetaan toimijoiden kesken.
Pääkaupunkiseudulla sähköpotkulautailun lieveilmiöitä on pyritty ratkaisemaan jo aiemmin erilaisin keinoin.
Helsingissä on muun muassa kokeiltu omia sähköpotkulaudoille tarkoitettuja pysäköintiruutuja ja niistä niistä kertovia kylttejä sekä sakotettu väärästä pysäköinnistä. Sähköpotkulaitojen nopeuksia on alennettu ja käyttöä rajoitettu yöaikaan.
Ministeri Harakka kiittelikin kaupunkeja siitä, että ne ovat lähteneet omatoimisesti etsimään ratkaisuja ongelmiin, sillä lainsäädännölliset muutokset vievät aikaa.
Liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki Helsingin kaupungilta toivoo, että sähköpotkulautoihin liittyviin ongelmiin puututtaisiin nyt ehdotettuja ratkaisuja järeämmillä keinoilla, vaikka ehdotukset ovatkin hänestä oikeasuuntaisia.
”Kun lainsäädäntömuutoksiin ei ryhdytä kevyin perustein, on tärkeää miettiä tarkkaan, mitä muutoksia tehdään”, Palomäki sanoo.
”Meidän näkökulmasta olisi tärkeää saada työkaluja, joilla kaupungit voisivat ketterämmin vaikuttaa haittoihin, joita tulee lautojen ja operaattoreiden suuresta määrästä.”
Palomäen mielestä yksi tehokas tapa olisi rajoittaa lautojen ja operaattoreiden määrää esimerkiksi Oslon tapaisella kilpailuttamisen tai toimilupamenetelmän avulla. Tähän ministeriön ehdotukset eivät anna mahdollisuutta.
Lue lisää: Helsingistä tuli vapaa temmellyskenttä sähköpotkulaudoille
Lue lisää: Helsingin säännöt sähköpotkulaudoille eivät tuoneet helpotusta kaaokseen
Lue lisää: Sekoilu sähköpotkulaudoilla saatiin kuriin Norjassa – Yksinkertainen keino muutti tilanteen
Lue lisää: Helsingin rantavesistä nostettiin hylättyjä sähköpotkulautoja
Lue lisää: 17 potilasta oli jo Töölön tapaturma-asemalla liukkaan päivän alkajaisiksi