Helsingin seudun pyöräilijöiden (Hepo) mielestä Nykytaiteen museo Kiasman nurkalle asennettu verkkoaita on vaarallinen. Aita pystytettiin vastikään Mannerheiminaukion kulmaukseen Mannerheimintien peruskorjauksen valmistelujen yhteydessä.
Aita pysäyttää niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöiden normaalit kulkureitit. Aidan takia pääsy Baanalle johtavalle pyörätielle on poikki.
Hepo ry:n näkemys on, että aita tulee etenkin pimeällä pyöräilijän eteen kuin tyhjästä. Verkkoaita ei Hepon toiminnanjohtajan Henni Ahvenlammen mukaan erotu pyörän valossa. Eivätkä näkövammaiset jalankulkijatkaan havaitse ”vääränlaista verkkoaitaa” ennen kuin keppi on solahtanut verkonsilmään.
Urakoitsija on asentanut aitaan huomionauhaa, mutta Ahvenlammen mukaan nauhat ovat väärässä paikassa, liian korkealla, eikä kiertotieopastusta ole tehty lainkaan.
Työmaiden kiertotiet pitää olla selkeästi viitoitettu ja merkitty niin, että ne ovat turvallisia kaupunkilaisille, Ahvenlampi sanoo.
”Helsingin kaupungilla on selkeä ohjeistus työmaiden ja tapahtumien aikaisten väliaikaisten liikennejärjestelyjen toteuttamiseen. Nyt tuota ohjetta ei ole noudatettu. Onko niin, ettei Helsinki välitä kaupunkilaistensa turvallisuudesta?”
Ahvenlampi ja Hepo ovat myös ilmaisseet kaipaavansa paitsi asianmukaisia kiertotiejärjestelyjä, myös selkeää tiedottamista Helsingin kaupungilta.
”Moottoriliikenteelle on tiedotettu suositelluista kiertoteistä, jalankulkijoille ja pyöräilijöille ei ole tarjottu vastaavaa tietoa”, Ahvenlampi sanoo.
Alue Kluuvin kaupunginosassa on Helsingin vilkkainta pyöräilyseutua. Pyöräilijöitä saapuu muun muassa Töölönlahdelta sekä Baanaa pitkin lännestä että Rautatieaseman sivuitse idästä.
”Baanan ylittävä silta laitetaan [Mannerheimintien] peruskorjauksen aikana remonttiin. Mitään tietoa ei ole saatu esimerkiksi siitä, suljetaanko Baana sillan remontin ajaksi”, Ahvenlampi kritisoi.
Helsingin kaupungin puolelta Mannerheimintien peruskorjausprojektia johtaa kaupunkiympäristön toimialan yksikön päällikkö Liisa Taskila. Taskila kertoi torstaina aamulla, että jalankulun ja pyöräilyn järjestelyistä on valmistumassa kokonaisvaltainen ohjeistus peruskorjauksen ajaksi.
Taskila kertoi ohjeistuksen valmistuvan lähipäivinä.
Torstaina iltapäivällä Taskila välitti tekstiviestitse HS:lle urakoitsijan tähän saakka tekemät korjaustoimet.
”Pyörätien suuntaisesti menevään kiinteään metallikaiteeseen asennettuun aitajatkokseen on laitettu nyt 150–200 millimetriä leveää heijastinnauhaa eli samanlaista kuin valkoisissa työmaan muoviaidoissa.”
Viestissä todetaan pimeyden aiheuttamasta vaarasta, että ”katuvalot ovat edelleen normaalisti päällä.”
Lisäksi viestissä todetaan, että ”mikäli heijastinnauha ja normaalit katuvalot eivät riitä, ja mikäli koetaan tarpeelliseksi vielä asentaa led-valonauhaa tai muuta, se vaatii sähkönsyötön järjestämistä, eikä se valitettavasti onnistu ihan heti.”