Helsingin kaupunki suunnittelee lisärakentamista Puistolaan ja Tapulikaupunkiin.
Puistolan puolella päärataa alue säilyisi pientalovaltaisena, mutta aivan aseman naapuriin haluttaisiin kerrostaloja.
Tapulikaupungissa haluttaisiin päästä eroon valtavista parkkialueista. Jos asukkaiden autoille rakennettaisiin parkkitaloja, autopaikkojen tilalle voisi tulla lisää asuntoja.
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee Tapulikaupungin ja Puistolan asemanseudun suunnitteluperiaatteita tiistaina. Kyse on siis vielä yleisen tason linjauksista siitä, että alueelle halutaan rakentaa lisää.
Tapulikaupungin puolella luvataan, että alueen läpi kulkeva puistoalue kävelyreitteineen säilyy. Myöskään Puustellinmetsään ei olla koskemassa.
Lähelle rataa haviteltaisiin sen sijaan nykyistä korkeampia ja massiivisempia rakennuksia samaan tapaan kuin vaikka Malmin aseman lähellä nykyisin.
Tapulikaupungin keskiosassa säilyisi matalampien rakennusten kuten rivitalojen vyöhyke, mutta suunnitteluperiaatteet antaisivat luvan rakentaa nykyistä korkeampia taloja myös puiston reunassa lähellä Tapulikaupungin liikuntapuistoa.
Suurin muutos Pääradan länsipuolella liittyy pysäköintiin. Autot siirrettäisiin Tapulikaupunkia ympäröiviltä laajoilta parkkialueilta pysäköintitaloihin, joita voitaisiin rakentaa kaupungin omistamille tonteille.
PuistolasSa suunnitelma koskee oikeastaan vain asemaa lähinnä olevaa kapeaa siivua, mutta suunnitelmat ovat herättäneet alueella äänekästä vastustusta.
Suurin muutos on, että aivan asemaa lähellä olevissa kortteleissa lähellä Raidepolkua ja Puistolantanhuan länsipäätä sallittaisiin korkeammatkin kerrostalot.
Näissä kortteleissa on jo ennestään ollut menossa prosessi, joka muuttaisi suunnitteluperiaatteita tarkempaa asemakaavoitusta. Aseman lähikortteleissa on useita kiinteistönomistajia, jotka haluaisivat myydä omakotitalotonttinsa kerrostalon rakentamista varten.
Varsinaisten kerrostalojen liepeille haluttaisiin tiivis ja matala vyöhyke 2-3 kerrosta korkeita rakennuksia, siis esimerkiksi pienkerrostaloja.