Sadat asukkaat jonottavat pelkkää puhelinsoittoa Etelä-Espoossa

Etelä-Espoon terveysasemilla kiireetöntä hoitoa kaipaavat joutuvat odottamaan yli kymmenen päivää yhteydenottoa.

Asiakkaita Tapiolan terveysasemalla.

| Päivitetty

Kiireetöntä hoitoa kaipaavat joutuvat odottamaan pelkkää terveysaseman yhteydenottoa jopa 11 päivän ajan Tapiolassa.

Asiasta kertoi espoolaismies, joka oli odottanut yhteydenottoa viikon verran. Hän oli käynyt myös paikan päällä Tapiolan terveysasemalla kysymässä, voisiko ajan varata suoraan tiskiltä.

”Olemme saaneet pienennettyä odottavien takaisinsoittojen määrää 40 prosenttia alkuvuodesta, mutta kyllä siellä tälläkin hetkellä on satoja puheluita odottamassa meidän yhteydenottoa”, myöntää eteläisen Espoon johtava ylilääkäri Kaisa Kivistö.

Kivistö pahoittelee tilannetta, jota pitää todella valitettavana.

Tilanne on Kivistön mukaan suunnilleen samanlainen kaikilla eteläisen Espoon terveysasemilla.

Puhelinpalvelun ruuhkautuminen koskee nimenomaan kiireetöntä hoitoa, kuten esimerkiksi diabetes- ja verenpainepotilaiden kontrollikäyntejä.

Kiireellisille tapauksille pystytään Kivistön mukaan soittamaan saman päivän aikana. Ajanvarauspalveluun soittaessaan soittaja itse tekee ensimmäisen arvion, onko asia kiireellinen vai kiireetön.

Hoitaja tekee arvion potilaan tilanteesta joko paikan päällä tai puhelimitse, ja potilas ohjataan tarpeen mukaan lääkärille, hoitajalle tai muihin palveluihin.

Kiireelliset tapaukset ohjataan heti lääkärille, Kivistö kertoo.

Kiireettömissä tilanteissa lääkärin tapaamista saa odottaa noin kaksi viikkoa lisää, jos tämä todetaan tarpeelliseksi.

Jos asiakas tulee paikan päälle terveysasemalle, hoitaja tekee samanlaisen arvion kuin tekisi puhelimitse. Paikan päällä ei kuitenkaan automaattisesti tarjota kiireettömiä ajanvarausaikoja.

Siihen, miksi espoolaismies ei saanut varata aikaa paikan päällä aikaa, Kivistö ei ota kantaa.

Lue lisää: Nöyryyttäväksi koettu Espoon terveyskeskuksen puhelinpalvelu yritti estää asiakkaiden pääsyn lääkäriin

Miksi tilanne on tällainen?

”No se on hyvä kysymys. Meillä on kysyntä erittäin korkealla tasolla, siihen liittyy todennäköisesti koronan aiheuttama hoitovelka”, sanoo Kivistö.

Terveydenhuollon palveluiden kysyntää kasvattaa Kivistön mukaan myös väestörakenteen muutos.

Kivistö muistuttaa, että hoito toteutuu hoitotakuun mukaisesti kun vastaanottoaika järjestyy kolmen kuukauden sisällä yksilöllisestä hoidon tarpeen arvioinnista laskien.

Sitä hän ei uskalla luvata, koska tilanne korjaantuisi pysyvästi. Hänen mukaansa tilanne on jonossa olevien takaisinsoittojen osalta mennyt parempaan päin kevään aikana.

Helsingissä takaisinsoittoa sai helmikuussa odotella keskimäärin kaksi tuntia ja 53 minuuttia.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat