Helsingin Pasilassa sijaitseva kauppakeskus Tripla oli viime vuonna Suomen vilkkain kauppakeskus, ilmenee Suomen kauppakeskusyhdistyksen keräämistä tiedoista. Kävijöitä oli viime vuoden aikana 24,3 miljoonaa.
Vuonna 2021 Tripla oli toiseksi vilkkain 18,4 miljoonalla kävijällä. Ykkösenä oli tuolloin Espoon Sello (18,9).
Viime vuonna Triplan jälkeen seuraavaksi vilkkain oli Kamppi Helsinki 22,4 miljoonalla kävijällä. Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset veivät listan muutkin kärkisijat, sillä järjestys kahden vilkkaimman jälkeen oli seuraava: Espoon Sello ja Iso Omena, Helsingin Itis, Citycenter Makkaratalossa ja Vantaan Jumbo-Flamingo.
Koronapandemialla on ollut vaikutuksia kauppakeskuksiin.
Etenkin etätyön yleistyminen on vaikuttanut asiakkaiden rutiineihin ja liikkumisreitteihin, Kauppakeskusyhdistys toteaa selvityksessään. Yhdistyksen mukaan kauppakeskukset palautuivat viime vuonna pandemiasta verrattain hyvin ja niiden vertailukelpoinen myynti kasvoi 6,7 prosenttia ja vertailukelpoiset kävijämäärät 16,3 prosenttia.
Parhaiten menestyivät kauppakeskusten kahvilan, ravintolat sekä kauneteen ja terveyteen keskittyvät palvelut.
Tripla kertoo tiedotteessaan, että viime vuonna sen kävijämäärä kasvoi vuodesta 2021 peräti 32 prosenttia. Triplan kävijämäärät kasvoivat siis paljon enemmän kuin keskimääräinen kävijämäärän kasvu Suomen kauppakeskuksissa.
Myös tämä vuosi on alkanut Triplassa vauhdikkaasti. Tammi–maaliskuussa kävijämäärä kasvoi 35 prosenttia ja myynti 29 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.
Vaikka Tripla oli vilkkain kauppakeskus viime vuonna, jäi se myynnin määrässä vasta viidenneksi vajaan 307 miljoonan euron myynnillään. Ylivoimainen ykkönen oli Jumbo-Flamingo 482 miljoonan euron myynnillään. Toiseksi paras myynti oli Isossa Omenassa, kolmanneksi Sellossa.