Poliitikot: Ei meritäyttöjä Lauttasaaren luonnonvaraisille rannoille Helsingissä

Poliitikkojen linjaus katumaisesta Länsiväylästä ohjaa jatkosuunnittelua, mutta päätökset pitää tehdä yhdessä tien omistajan eli valtion kanssa.

Länsiväylä kulkee Lauttasaaren pohjoisosien halki kohti Espoon Keilaniemeä.

Länsiväylän tunnelivaihtoehto Lauttasaaressa näytti kaatuvan kaupunkiympäristölautakunnassa äänin 7–4.

Enemmistö poliitikoista suosi ajatusta siitä, että Länsiväylää kehitetään jatkossa enemmän katuna eikä niinkään vauhdikkaana sisääntulotienä.

Nekin kokoomuslaiset, jotka eivät äänestäneet katumaisen vaihtoehdon puolesta, tekivät omia vastaehdotuksia, joissa korostettiin Lauttasaaren rantojen säilymistä luonnontilaisena, viheralueita vaalien ja meritäyttöjä minimoiden.

Lautakunnan selkeä enemmistö siten vastusti raskaita muutoksia maisemassa, joskin hieman eri sanakääntein.

Vaikka apulaispormestari Anni Sinnemäen (vihr) sorvaama päätösesitys näyttäisi viitoittavan ajonopeuksien laskemiseen Länsiväylällä, tämä päätös ei ole yksinomaan kaupungin käsissä.

Länsiväylä on valtion tie, ja sen kohtalosta on neuvoteltava muiden muassa Väyläviraston kanssa.

”Helsingillä ei ole Länsiväylän suhteen selkeää päätösvaltaa. Valtion liikenneviranomaisilla on paljon sanottavaa esimerkiksi mahdollisesta ajonopeuksien laskusta”, Sinnemäki sanoo.

Tämä on syy, miksi Sinnemäen muutosehdotukseen on kirjattu tahdikkaasti, että jatkossa ”valmistelu perustuu ensi sijassa katumaiseen vaihtoehtoon”.

”Oma kantani on, että Länsiväylän tulisi olla kaupungin katu.”

Päätökseen on nyt myös kirjattu, ettei Lauttasaaren luonnonvaraisille rannoille suunnitella meritäyttöjä.

Jätkäsaaren satamaliikenteen ruuhkien helpottajaksi kaavailtuun satamatunneliin tiistainen linjaus ei vaikuta.

Satamatunnelin on määrä johdattaa Länsisataman raskas liikenne kaarimaisen tunnelin kautta Mechelininkadun ali siten, että sen pohjoinen suuaukko sijoittuisi Salmisaareen.

Sinnemäen mukaan satamatunnelin valmistelu etenee omaa vauhtiaan siten, että aikaisintaan ensi syksynä sen eri vaihtoehtoja esiteltäisiin päättäjille.

Satamatunnelin rahoittajaksi on tulossa Helsingin Satama, jonka kaupunki omistaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat