Itäväylän bulevardisointi on osoittautunut poliitikoille hankalaksi suunnittelukohteeksi.
Kaupunkiympäristölautakunta otti tiistaina jo toisen aikalisän Itäväylän suunnitteluohjeiden laadinnalle.
Suunnitteluohjeilla määritetään kaavamuutosta, joka esityksen mukaan toisi Itäväylän varrelle uutta rakentamista jopa 250 000 neliötä, raitiolinjan ja uusia asukkaita 4 000–5 000.
Suunnittelualue kattaa kolmen kilometrin osuuden Itäväylästä kauppakeskus Itiksestä Kallvikintien risteykseen saakka. Suunnittelualue Itäväylän molemmilla puolilla on laajuudeltaan 160 hehtaaria.
Vartioharjun pientaloalueen asukkaita lisärakentamisen laajuus harmittaa. Suunnittelun verkkokyselyyn tuli toistatuhatta viestiä, joissa korostettiin alueen identiteettiä, ja ihmeteltiin, miksi pientaloaluetta halutaan muuttaa kerrostaloasumisen suuntaan.
Päätöksentekoa hidastaa myös se, että poliitikot eivät ole miettineet valmiiksi, millaista raitioverkkoa Helsingin itäosiin halutaan.
Lautakunnan jäsen Otso Kivekäs (vihr) kysyi maanantaina blogissaan, olisiko syytä ratkaista jo tässä vaiheessa, aiotaanko raitiotietä jatkaa kymmenen kilometrin päähän Östersundomiin. Tieto tästä vaikuttaa Itäväylän raitiolinjan suunnitelmiin, koska pikaraitiotiellä ohjeellinen pysäkkiväli on 800 metriä.
Nyt Itäväylän kolmen kilometrin matkalle on soviteltu viittä pysäkkiä noin 600 metrin välein.
Kivekäs myös nostaa harkintaan Raide-Jokerin reitin jatkamisen parilla pysäkillä kohti Puotilanrannan uutta asuinaluetta. Puotilanrantaan nykyisen venesataman alueelle on kaavailtu noin 2 700 asukkaan merellistä asuinaluetta.
”Ongelma Itäkeskuksen alueen kaavoituksessa on, että nyt suunnitellaan erillisiä paloja, kun kokonaisuutta pitäisi maalata isommalla pensselillä”, Kivekäs sanoo.
Parhaillaan suunnittelussa on Puhoksen ostoskeskuksen alue, Stoan laajennus, Puotilan metroaseman lisärakentaminen sekä Puotilanrannan ja Itäväylän lisäksi myös myttyyn menneen Jokerikorttelin suunnittelu Itäkeskuksen metroaseman päällä. On mahdollista, että Jokerikorttelin rakentaminen sulkee mahdollisuuden uudelle raideyhteydelle Itäväylän yli Puotinharjuun.
Rakennusyhtiö YIT vetäytyi keväällä Jokerikorttelin toteutuksesta, joten kaupunki joutuu kilpailuttamana kohteen uudelleen.
Itäkeskuksesta Vuosaareen johtavan Meripellontien varteen on soviteltu uusia kerrostaloja.
Kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski pitää lautakunnan jäsen Kivekkään esittämiä kysymyksiä asiallisina.
”On totta, että raideyhteyttä Puotilanrantaan ei ole mietitty. Se on kiinnostava ajatus, sillä samalla raidekaupunki laajenisi palvelemaan myös Marjaniemen asuinaluetta. Realiteetti kuitenkin on, että monet nyt toteutusputkessa olevat raidehankkeet ovat tämän edellä eli toteutus väistämättä venyisi pitkälle tulevaisuuteen”, Lehmuskoski pohtii.
Puotilanrannasta on yli kilometrin matka Puotilan metroasemalle.
Jokerikorttelin uudella kilpailuttamiskierroksella kaupunki aikoo muuttaa suunnitelmia siten, että korttelin toteutuminen saataisiin varmistettua. Jokerikorttelin piti olla Raide-Jokerin päätepysäkki, josta olisi sujuvat vaihtoehdot metroon ja busseihin.
Nyt Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien väliaikainen päätepysäkki on matkan päässä Kajaaninlinnantien länsipuolella.
”Joudumme Jokerikorttelissa miettimään kaupungin vaatimuksia uudestaan, jotta toteuttamiskelpoisuus paranee”, Lehmuskoski muotoilee.
Puotilanrannan asuinalue sijoittuu nykyisen venesataman paikalle, mutta uusi venesatama on sijoittumassa asuinalueen tuntumaan.
Itäväylän bulevardisointiin raitiotien jatkaminen Östersundomiin ei Lehmuskosken mukaan kovin paljon vaikuttaisi.
Ratkaisut Östersundomin joukkoliikenteestä ovat vielä selkiintymättömiä. Kaupunki on virittänyt uuden osayleiskaavan laadinnan, kun edellinen kaatui valituksiin pari vuotta sitten.
Lehmuskoski ei pidä niinkään olennaisena raitiolinjan pysäkkivälin pituutta, koska pikaraitiotielle suunniteltu 800 metrin pysäkkiväli on vain noin hieman harvempi kuin nyt Itäväylälle suunniteltu pysäkkiväli.
Mikä olennaisinta, pysäkkivälin harveneminen ei suoraan vaikuta lisärakentamisen määrään Itäväylän varrella.
”Vartioharjun asukkaista osa on toivonut lisärakentamisen mahdollisuutta, osa taas vastustaa sitä. Raitiotie Itäväylällä tietenkin antaa edellytykset tiiviimmälle kaupungille kuin bussiyhteys.”
Lehmuskoski muistuttaa, että nykyisessä yleiskaavassakin alue aikanaan on osa raideliikenteen verkostokaupunkia.
Itä-Helsingin raitioverkkoon hahmoteltu myös Vuosaaresta Mellunmäen metroaseman kautta kulkevaa Jokeri-2- raitiotietä. Myös Vantaan raitiotien eteläinen päätepysäkki on Mellunmäen metroasemalla. Vantaan valtuusto päättää Vantaan raitiotiestä ensi maanantaina.
”Jos Jokeri-2 nousee raiteille, kyllähän sekin tämän Itäväylän alueen läpi kulkee”, Lehmuskoski sanoo.
Uusien raideyhteyksien toteutus on vuosikymmenten päässä. Jokeri-2 Vuosaaresta Vantaan Myyrmäkeen voisi toteutua aikaisintaan 2040-luvulla.