Vantaalle rakennetaan raitiotie. Se on nyt selvää.
Vantaan kaupunginvaltuusto äänesti asiasta yli viisituntisen keskustelun jälkeen maanantai-iltana. Ratikan kannattajat voittivat äänin 41-26. Suurista puolueista erityisesti perussuomalaiset vastustivat hanketta.
Mutta mitä raitiovaunun tuleminen sitten tarkoittaa Vantaalle?
Muutos on suuri sekä henkisesti että fyysisesti.
Missä raitiovaunut tulevaisuudessa kulkevat?
Vantaan raitiotien reitti kulkee suurista alueista Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen läpi.
Vantaasta tulee päätöksen myötä Suomen neljäs ratikkakaupunki Helsingin, Espoon ja Tampereen ohelle.
Ratikka tulee osaksi koko seudun joukkoliikenneverkostoa. Sen kautta on tarkoitus päästä siirtymään niin kehäradalle kuin Helsingin metroon. Metroyhteys aiotaan rakentaa Mellunmäkeen.
Raitiovaunun tulevan linjauksen näkee parhaiten kartalta.
Tarkemmin ratikan reittiä voi tarkastella alla olevan grafiikka-animaation avulla.
Mitä raitiotie tarkoittaa Vantaan kasvun kannalta?
Raitiotietä on suunniteltu jo pari vuotta. Sinä aikana Hakunilantien varteen on noussut uusia asuintaloja enemmän kuin moneen vuoteen.
Raitiotien kannattajat ja suunnittelijat uskovat, että raitiotie lisää alueiden vetovoimaa ja tuo alueille niin yrityksiä kuin asuntojakin. Näin käy usein ratahankkeissa.
Vantaan laskelmissa raitioreitin varrelle nousee asuntoja jopa 60 000 asukkaalle.
Milloin raitiotie valmistuu?
Tätä ei varmasti kukaan uskalla sanoa varmaksi, koska joukkoliikennehankkeet ovat usein mutkikkaita projekteja. Vantaan tarkoituksena on aloittaa radan rakentaminen jo vuonna 2024.
Rakentamisen uskotaan kestävän noin neljä vuotta. Se tarkoittaisi, että Vantaalla pääsisi raitiovaunun kyytiin vuosikymmenen lopulla, ehkä vuonna 2029.
Mitä raitiotie maksaa?
Ratikan rakentamisen arvioidaan maksavan noin 600 miljoonaa euroa.
Kaikki rahat eivät kuitenkaan mene Vantaan omasta pussista. Valtiolta toivotaan lähes 180 miljoonan euron tukipottia. Lisäksi Helsingin halutaan maksavan omalla maallaan Mellunmäkeen kulkeva osuus. Tämä on noin 15 miljoonan euron rahakasa.
Näin ollen Vantaan maksettavaksi jäisi hieman yli 400 miljoonaa euroa.
Miltä ratikka-Vantaa näyttää?
Sitäkään on vaikea vielä sanoa. Paras tapa visualisoida asiaa on kaupungin tilaamat havainnekuvat.
On kuitenkin syytä muistaa, että havainnekuvien todellisuus on usein toivekuvamainen. Johtopäätösten tekeminen jää siis jokaisen omalle vastuulle.
Havainnekuva Vantaan ratikasta Tikkurilantiellä. Kuva: Ramboll
Vantaan ratikka kiitää havainnekuvan yössä.
Mikä on raitiovaunun nimi Vantaalla?
Onko raitiovaunu Vantaalla ”Ratikka”? Tuskin ainakaan Spora tai Spåra?
Kun Tampere sai ratikan, Aamulehden lukijat äänestivät sen nimeksi Rasse. Näin linja-auto eli Nysse sai vihdoin sisaren.
Mutta mitä mieltä ovat vantaalaiset?
HS pyytää lukijoilta ehdotuksia Vantaan raitiovaunun nimeksi.