Vartiokylän pientaloasukkaiden kritisoima ajatus Itäväylän varren lisärakentamisesta palautui takaisin valmisteluun tiistaina.
Itäväylälle on hahmoteltu raitiolinjaa noin kolmen kilometrin matkalle kauppakeskus Itiksestä Kallvikintien risteykseen saakka.
Tämän lisäksi suunnitteluohjeissa on hahmoteltu lisärakentamisen mahdollisuuksia siten, että uutta rakentamista voisi olla jopa 250 000 neliötä ja uusia asukkaita 4 000–5 000.
Suunnittelualue Itäväylän molemmilla puolilla on laajuudeltaan 160 hehtaaria.
Itäisen kaupunkibulevardin suunnittelu on hiertänyt kaupunkiympäristölautakuntaa jo useita viikkoja. Asia eli kaavoituksen suunnitteluohjeet palautettiin takaisin valmisteluun liki yksimielisesti.
Lautakunnan jäsen Otso Kivekäs (vihr) kysyi blogissaan toukokuun puolivälissä, eikö suunnitteluohjeissa pitäisi ottaa kantaa Östersundomin pikaraitiotiehen.
Östersundomin suunnittelu on lähtökuopissaan sen jälkeen, kun edellinen osayleiskaava kaatui valitusten vuoksi. Alueen joukkoliikenneratkaisusta ei ole linjauksia.
Jos Östersundomiin haluttaisiin pikaraitiotie, sen luonteva lähtöpiste olisi Itäkeskuksessa. Itäväylälle nyt kaavaillut ratkaisut voisivat pahimmillaan lukita kadun tulevaisuuden ennen kuin kokonaisuutta on tarkasteltu.
Lautakunta hyväksyi uuden Puotilanrannan asuinalueen asemakaavan sillä evästyksellä, että jatkossa selvitetään paras mahdollinen joukkoliikenneyhteys. Yksi mahdollisuus voisi olla Raide-Jokerin linjan jatkaminen Kauppakartanonkadun kautta.
Nykyisen venesataman paikalle on suunniteltu 2 700 asukkaan uutta asuinaluetta.
Itäkeskuksen tuntumaan on juuri valmistunut poikittaisen raideyhteyden eli Raide-Jokerin tilapäinen päätepysäkki. Jos linjaa haluttaisiin jatkaa Itäväylälle tai Östersundomin suuntaan, sille pitäisi suunnitella reitti kauppakeskuksen ohi.
Pikaraitiotiellä pysäkkejä on harvemmin kuin tavanomaisella raitiotiellä, noin 800 metrin välein. Pysäkkien sijoittelulla voi olla vaikutusta lisärakentamisen sijoitteluun.
Valmisteluun palautetuissa Itäväylän suunnitteluohjeissa ratikkapysäkkejä oli yhteensä viisi kolmen kilometrin matkalla, jolloin pysäkkiväli oli 600 metriä.
Kaupunkiympäristön lautakunta haluaa, että suunnitteluohjeissa tutkittaisiin myös mahdollisuutta muuttaa Itäväylän varren toimitila-alue myöhemmin asuinkäyttöön. Yleiskaava ei sitä vielä mahdollista.