Espoo

Mitä järkeä tässä on? Bussikuskin vaihdon takia matkustajat myöhästyvät metrosta Espoossa

Länsimetron liityntäbussissa 114 kuljettajaa vaihdetaan yhtä pysäkkiä ennen metroasemaa.

Vaihtoaikaa on Reittioppaan mukaan noin viisi minuuttia. Metron liityntäbussi 114 Leppävaaran asemalta Tapiolaan on vähän myöhässä, mutta metroon pitäisi silti ehtiä Urheilupuiston pysäkillä.

Sitten tapahtuu jotain yllättävää. Juuri Urheilupuistoa edeltävällä pysäkillä, Urheilupuistontiellä, onkin kuljettajan vaihto. Hermostunut vilkaisu kelloon. Kuljettajan vaihto on sujuva, mutta siinä tärväytyvät juuri metroon ehtimisen kannalta tärkeät minuutit. Seuraavaa metro menee kymmenen minuutin kuluttua.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miksi kuljettajaa pitää vaihtaa juuri ennen Urheilupuistoa eikä vasta metroaseman kohdalla? Nyt matkustaja turhautuu, jos metroon ehtimisen kannalta tärkeät minuutit kuluvat kuljettajan vaihtamiseen.

”Linjan 114 kuljettajan vaihtopysäkki on valikoitunut sillä periaatteella, että henkilöstön edustajat ovat sitä ehdottaneet. Se ei ole niin ruuhkainen paikka kuin muut linjan pysäkit ja lisäksi siinä on enemmän tilaa”, sanoo Pohjolan liikenteen liikennejohtaja Johan Nykvist. Pohjolan liikenne ajaa linjan 114 vuorot.



Kuljettajien vaihtopaikkojen ja -aikojen suunnittelu on monimutkainen palapeli, johon vaikuttavat aikataulut, kuljettajien työvuorot, pysäkkien ominaisuudet ja liikenteen järjestämisestä vastaavan Helsingin seudun liikenteen (HSL) vaatimukset.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Pääsääntö on se, että kuljettajan vaihto tehdään mahdollisimman rauhallisessa paikassa. Tärkeää on esimerkiksi se, että pysäkki on riittävän iso, että siinä mahtuu auto rauhassa seisomaan vaihdon ajan. Tärkeää on myös se, että vaihdosta syntyy mahdollisimman vähän häiriötä muulle liikenteelle”, Nykvist selittää.

HSL suunnittelee reitit ja aikataulut. Liikennöitsijät, tässä tapauksessa Pohjolan liikenne, tekevät HSL:n kanssa sopimuksen tietyn linjan liikennöinnistä HSL:n laatimien aikataulujen ja reittien mukaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuljettajien vaihtoihin ei HSL:n laatimissa aikatauluissa oteta kantaa.

”Liikennöitsijä suunnittelee työvuorot ja kalustokierron. Emme suoraan ota niitä huomioon, kun suunnittelemme aikatauluja, sillä emme tarkkaan tiedä, missä, miten ja milloin liikennöitsijä haluaa vaihdot tehdä”, sanoo ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen HSL:stä.

Joillain linjoilla sopimuksiin on kirjattu määräyksiä myös kuljettajan vaihtoihin liittyen. Tällaisia ovat esimerkiksi runkolinjan bussit 550 ja 560 sekä Matinkylän liityntälinjat.

”Muuten meillä ei ole varsinaista ohjetta kuljettajien vaihtoon. Tärkeintä on, ettei vaihdosta aiheudu liikenteellisesti häiriötä.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Virtanen myöntää, ettei Pohjolan liikenteen päätös vaihtaa kuljettaa juuri ennen Urheilupuiston metroaseman pysäkkiä kuulosta ideaaliratkaisulta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kuljettajan vaihtopaikan pitäisi mielellään olla keskeinen. Kuljettajan vaihto juuri ennen metroasemaa pysäkillä, jolla on vähän kysyntää ja jolla ei vaihdu matkustajia, tuntuu huonolta.”

Virtasen mukaan HSL:n pitää pohtia laajemmin kesken reitin tapahtuvien kuljettajanvaihtojen vaikutuksia.

”Näyttäisi siltä, että 114-linja on jäänyt tarkemmin miettimättä, kun kuljettajien vaihtoihin liittyviä ehtoja on suunniteltu.”

Yleisesti ottaen paras ratkaisu on, jos kuljettaja vaihdetaan päätepysäkillä, Virtanen sanoo.

”Monilla päätepysäkeillä on toisaalta se ongelma, ettei niillä ole välttämättä varattu tiloja kuljettajien käyttämille vaihtoautoille. Tämä aiheuttaa sitä, että joillain linjoilla kuljettajaa joudutaan vaihtamaan reitin varrella.”

Toiseksi paras ratkaisu on sellainen, jossa kuljettajaa vaihdetaan pysäkillä, jossa matkustajia jää pois tai nousee kyytiin paljon. Näin kuljettajan vaihto ei turhaan hidasta bussimatkaa.

”Esimerkiksi yhdellä runkolinjalla sallittiin kuljettajan vaihto vilkkaassa solmukohdassa, jossa myös matkustajia nousee ja jää kyydistä paljon”, Virtanen kertoo.

114 on Metron liityntälinja. Käytännössä se tarkoittaa, että linjan aikataulu on suunniteltu niin, että matkustajan vaihdon linja-autosta metroon Urheilupuistossa pitäisi onnistua sujuvasti.

Pohjolan liikenteellä pohditaankin nyt, pitäisikö kuljettajien vaihto reitillä miettiä uusiksi.

”Tämän palautteen perusteella olemme valmiita tarkastelemaan vaihtopysäkkiä uudelleen”, Pohjolan liikenteen Nykvist sanoo.

114 jatkaa Urheilupuistosta Tapiolaan. Tapiolassa metron vuoroväli on niin tiheä, että siellä bussien aikatauluja ei ole tahdistettu metroaikataulujen mukaan.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Jussi Halla-aho: Twitter-tilini on lukittu

    2. 2

      Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

    3. 3

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    4. 4

      Oulun imaamilla on vahva viesti seksuaalirikoksista epäillyille miehille: ”Te olette leimanneet koko muslimiyhteisön”

    5. 5

      Vierailimme Saariselän luksus­loma­kylässä, jossa yöpyvät Hollywood-tähdet – Omistaja Jussi Eiramo kertoo HS:lle, miksi hän maksoi ”muutaman miljoonan” rakentaakseen nykytaide­gallerian keskelle korpea

      Tilaajille
    6. 6

      NBA-tähden vaimolta viiltävä kuitti Donald Trumpille, joka tarjosi 2 900 dollarilla pikaruokaa jalkapallomestareille: ”Ei mitään 10 sentin dippiä”

    7. 7

      Lumimyräkkä sotkee torstaina Etelä-Suomen liikenteen, Finnair peruu yli 40 lentoa – Tieliikennekeskus: Pysykää kotona, jos mahdollista

    8. 8

      Netissä leviää viraali teoria, jonka mukaan yksi perhepizza on enemmän kuin kaksi normaalia – Testasimme, voiko järjetön väite pitää paikkansa

    9. 9

      Helsingin liikenne takkuaa torstaina: Junia peruttu, kaikkia katuja ei mitenkään ehditä aurata – ”Vähän realismia toivoisin”

    10. 10

      ”Se on täysin seko­päistä” – Ruotsalaiset hullaannuttanut huuli­täytetrendi leviää myös Suomessa, eikä toimintaa valvo kukaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    2. 2

      Autoista tuli niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat – tämä perusasia unohtuu monelta ja talvella sen kuulee lähes joka risteyksessä

    3. 3

      Netissä leviää viraali teoria, jonka mukaan yksi perhepizza on enemmän kuin kaksi normaalia – Testasimme, voiko järjetön väite pitää paikkansa

    4. 4

      ”Se on täysin seko­päistä” – Ruotsalaiset hullaannuttanut huuli­täytetrendi leviää myös Suomessa, eikä toimintaa valvo kukaan

      Tilaajille
    5. 5

      New Yorkin rotat puolustavat reviiriään vimmatusti – Maailman vallannut jyrsijä yllättää yhä tutkijat käytöksellään

    6. 6

      Lumimyräkkä sotkee torstaina Etelä-Suomen liikenteen, Finnair peruu yli 40 lentoa – Tieliikennekeskus: Pysykää kotona, jos mahdollista

    7. 7

      Asukas jonotti edullista kotia hyvällä paikalla 27 vuoden ajan – Vain sinnikkäimmät saivat asumisoikeus­asunnon Kalasataman kupeesta

    8. 8

      Vuosikausia odotettu suomalainen suurelokuva Iron Sky 2 on valtava pettymys – ”Aivan hirveän huono elokuva”, kirjoittaa HS:n elokuvakriitikko yhden tähden arviossaan

    9. 9

      Vierailimme Saariselän luksus­loma­kylässä, jossa yöpyvät Hollywood-tähdet – Omistaja Jussi Eiramo kertoo HS:lle, miksi hän maksoi ”muutaman miljoonan” rakentaakseen nykytaide­gallerian keskelle korpea

      Tilaajille
    10. 10

      Luottohäiriön siemen kylvetään jo lapsena – Fiksuun rahan­käyttöön täytyy kasvattaa, ja näillä viidellä ohjeella se onnistuu

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Vuosaarelaisen kaunottaren turhamaisuus pöyristyttää ihmisiä – Mutta lopulta he itkevät, sillä Jasmin Koskirannan tarina onkin suurempi

      Tilaajille
    2. 2

      Tämä tanskalainen vodkamainos on nyt paras asia internetissä, koska pääosassa on absurdein suomalainen dialogi koskaan – kysyimme tekijöiltä, mitä heidän päässään liikkuu

    3. 3

      Keksijänero loi miljardituotteen ja joutui tyttärensä syrjäyttämäksi – Suomalaista Polaria ja sen perustajan traagista kohtaloa ympäröi hiljaisuuden muuri

      Tilaajille
    4. 4

      Vuoden paras Fingerpori -äänestys keräsi yli 23 000 ääntä – ”Hieno valinta”, toteaa Pertti Jarla yleisön suosikista ja paljastaa omansa

    5. 5

      Radikaalit pääsivät niskan päälle perussuomalaisten nuorisojärjestössä – suljetulla keskustelupalstalla julistetaan rotuoppia ja haukutaan Halla-ahoa

      Tilaajille
    6. 6

      Nämä sanat kannattaisi sanoa monelle vanhemmalle, vaikka minut ne saivatkin itkemään

    7. 7

      Sähköhammasharjakin voi jättää hampaat likaisiksi – yleinen harjaustekniikka pilaa koko sähköharjan idean, sanoo asiantuntija

    8. 8

      Kirkon perustuksista kaivettiin kyynärän mittainen kuparikapseli Vantaalla – Sisältä löytyi viesti menneisyydestä

    9. 9

      Miksi suomalaismiehet hakevat puolisonsa Aasiasta? Tästä kertoo Ylen Tuontirakkautta-sarja, joka suututti osallistujapariskunnan

    10. 10

      Jokin voimakas lähde lähettää arvoituksellisia radiosignaaleja kaukaa avaruudesta, sanovat tähtitieteilijät

    11. Näytä lisää