Espoo

”Kauhujen liikenneympyrä” pelottaa kokeneitakin kuskeja Espoossa – Näin Suomen kohutuimmassa kiertoliittymässä kuuluisi ajaa

Ajo-opettajien mukaan turbokiertoliittymässä ajo opettaa hyvin, kuinka ei ainakaan pidä toimia.

rac


Helppoa tai ei, Suomenojan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä kokeneetkin kuskit tekevät virheitä.

Välillä kaksikaistaista turbokiertoliittymää on jopa nimitetty ”kauhujen liittymäksi”, kun taas toisten kuskien mielestä liittymässä ajamisessa ei ole mitään ongelmaa. Vuosia liikenneympyrässä toistuvasti ajaneiden paikallisten autokouluopettajien mielestä totuus näyttää löytyvän näiden kahden välistä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomenojan liikenneympyrää käytetään monissa lähialueiden autokouluissa herkullisena malliesimerkkinä siitä, miten liikenteessä kuuluu toimia ja miten ei. Esimerkiksi autokoulu Safiirissa opettava Jyrki Gynther ajaa liikenneympyrästä ajo-oppilaiden kanssa lähes päivittäin.

”Se on tuttu kuin omat taskut. Siellä kokeneetkaan kuskit eivät osaa ajaa, vaikka mitään ongelmaa ei periaatteessa pitäisi olla.”


Itse liittymä on rakennettu toimivaksi ja ajo-opasteet ovat selkeästi merkitty. Gyntherin mukaan suurin ongelma on siinä, etteivät kaikki kokeneetkaan kuskit näytä sisäistäneen liikennesääntöjä, vaan kaksikaistaisessa liikenneympyrässä tehdään toistuvasti kaistanvaihtovirheitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Gyntherin mukaan autokoulussa opetetaan, että esimerkiksi kaista pitäisi valita ennen liikenneympyrään menoa. Usein näin ei kuitenkaan tapahdu.

”Realismi on se, ettei paneuduta liikennesääntöihin, vaan selviytymiseen. Kokenut kuski kyllä katsoo taakseen ennen kuin vaihtaa kaistaa, mutta kaista pitäisi valita ennen liikenneympyrään menoa.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös Matinkylässä sijaitsevan Maken autokoulun johtaja Markku Kähkönen on huomannut saman. Hänen mielestään Suomenojan liikenneympyrä on jopa Espoon haastavin paikka ajaa ainakin ensikertalaiselle, ja se johtuu kanssa-autoilijoiden liikennekäyttäytymisestä.

”Siinä ajetaan miten sattuu. Ihmisillä on kiire ja monet ajavat ’minä, minä, minä’ -asenteella. Lähes jokaisen ajo-opillaan kanssa siellä ajetaan ainakin kerran.”

Kähkösen mukaan monet autokoululaiset jännittävätkin etukäteen Suomenojan liikenneympyrässä ajoa, mutta Kähkösen mukaan pelot ovat kaikesta huolimatta pääosin aivan turhia.

”Kyllä siellä pärjää. Rauhoittelemme oppilaita, ettei se ole lainkaan niin paha kuin jotkut saattavat kuvitella.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kähkönen painottaa kuitenkin, että kuljettajilla pitäisi olla harkintaa ja tarkkaavaisuutta, kun tällaisessa liikenneympyrässä liikutaan. Yhä on niitä kuljettajia, joille turbokiertoliittymät ovat jokseenkin vieraita, vaikka niiden määrä on merkittävästi kasvanut Suomessa viimeisen kymmenen vuoden sisällä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Turbokiertoliittymien yleistymisen takia uudet kuljettajat halutaankin heti opettaa siihen, miten monikaistaisessa liikenneympyrässä toimitaan.

Kun Suomenojan liikenneympyrä otettiin käyttöön vuonna 2006, se oli yksi ensimmäisistä monikaistaisista liikenneympyröistä Suomessa. Nyt samankaltaisia liikenneympyröitä on viitisentoista, joista kaksi on Espoossa.



Espoon kaupungin liikenneturvallisuuden asiantuntija Tuomo Saarinen muistuttaa, että Suomenojan liikenneympyrä rakennettiin aikoinaan aivan syystä.

Vaikka Suomenojan liikenneympyrä on yhä yksi niistä liittymistä, joissa tapahtuu eniten liittymäalueiden onnettomuuksia Espoossa, alueen onnettomuudet ovat selvästi vähentyneet sen jälkeen, kun liikenneympyrä otettiin käyttöön.

Ennen paikalla oli tavallinen nelihaaraliittymä, jossa tapahtui kuolonkolareitakin. Esimerkiksi viimeisen viiden vuoden aikana Suomenojan liikenneympyrässä ja sen ali kulkevalla kevyen liikenteen väylällä on tapahtunut yhteensä kaksitoista onnettomuustilannetta, joista yksikään ei ole johtanut kuolemaan, Saarinen kertoo.

Lisäksi Espoossa tapahtuu väkilukuun suhteutettuna muuta maata jopa 60 prosenttia vähemmän onnettomuuksia liikenteessä.

”Kun oli nelihaaraliittymä, siinä tuli paljon rumempaa jälkeä. Nykyinen liittymä ajaa asiansa. Espoossa on esimerkiksi Helsinkiin verrattuna kohtuullisen vähän riskialttiita liittymiä.”

Hänen mielestään osa riskitilanteista voi johtua siitä, ettei ajopaikka ole entuudestaan tuttu. Esimerkiksi Suomenojan liikenneympyrän läpi ajaa myös paljon ohikulkumatkalla olevia ulkopaikkakuntalaisia.

”Silloin siinä pitää vain katsoa rauhallisesti, miten kuuluu ajaa, jos on vieras ajopaikka.”


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Venäjä aloitti jo hiostamisen – Kremlissä on ehkä laskelmoitu, että kiltti Suomi saadaan vetämään Venäjän vankkureita

    2. 2

      Selvitys paljasti lohduttoman tilanteen: Tuhansien Helsingin seudun talojen jätevedet valuvat suoraan luontoon

    3. 3

      Sadattuhannet suomalaiset kärsivät pakon­omaisen virtsaamisen tarpeesta, ja ihminen voi myös ehdollistaa itsensä pissahätään – Apu saattaa löytyä elin­tapojen muutoksesta

      Tilaajille
    4. 4

      Vauraaksi mielletyssä Töölössä yli puolet ihmisistä asuu vuokralla – HS kertoo, minne vuokra- ja omistus­asunnot kasautuvat ja paljastaa, miten naapurissasi asutaan

      Tilaajille
    5. 5

      Presidentti Niinistö HS:lle: USA:n varapresidentti Pence antoi kylmää kyytiä eurooppalaisille liittolaisille Münchenissä – presidentti nostaa esille kolme kipukohtaa

    6. 6

      Vuoden urheilija vuonna 2019 on jo valittu

    7. 7

      Sähköautojen yleistyminen ei synnytä Suomeen energiapulaa – "Tilanne on aika paljon erilainen kuin vaikkapa Keski-Euroopassa”

    8. 8

      Vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä – ja osuus kasvaa, jos kertakäyttö­shoppailu ei vähene

    9. 9

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    10. 10

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    2. 2

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    3. 3

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    4. 4

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    5. 5

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    6. 6

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    7. 7

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    8. 8

      Joutuuko perillinen hoitamaan vihaamansa vainajan kuolinpesän? Velvollisuudelta välttyy vain täysin välinpitämätön

    9. 9

      Oikeusoppineet joutuivat useiden kärki­poliitikkojen höykytettäväksi – ”Tämä on poikkeuksellista”, sanoo professori Martin Scheinin

    10. 10

      Nimi tekee kenraalin – ja siksi yksi ehdokas on yli muiden, kun valitaan Puolustusvoimien komentaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    5. 5

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    6. 6

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    7. 7

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    8. 8

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    9. 9

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    11. Näytä lisää