Espoo    |   HS Espoo

”Pyöräviha” hämmentää Tiina Raninia, joka kulkee liki kaikki matkansa polkupyörällä – ”Välillä tuntuu, ettei fillarilla saa olla missään”

Tiina Ranin kuuluu hyväntekeväisyysjoukkue Team Rynkebyhyn, joka polkee kesällä Saksan Travemündestä Pariisiin.



Kuvaajan ehdotus saa Tiina Raninin mietteliääksi. HS Espoon kuvaaja Kimmo Penttinen on pyytänyt Raninia polkemaan pienen pätkän Mellstenintietä ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyöräily- ja kävelytie.

”Yleensä me pyrimme polkemaan pyörätiellä, jos hyväkuntoinen sellainen vain on”, Ranin sanoo, mutta suostuu lopulta polkemaan lyhyen pätkän hiljaisella ajoradalla.

”Me” viittaa Raninin puheessa Espoon Team Rynkeby -joukkueeseen, 40 hengen fillaristiporukkaan, joka kerää rahaa hyväntekeväisyyteen ja polkee kesällä Saksan Travemündestä Pariisiin. Ryhmä harjoittelee polkemalla yhteislenkkejä kolme kertaa viikossa.

Yhteislenkeillä Ranin on oppinut, että pyöräilijän paikka ei ole ajoradalla – ainakin jos autoilijoilta kysytään. Sen verran aggressiivista palautetta letkassa polkeva pyöräilijäseurue on saanut.

”Kerran yksi kuljettaja ajoi ihan pyörissä kiinni ja näytti keskisormea koko matkan, kun hän ohitti meitä. Se oli todella lapsellista”, Ranin kertoo.


Team Rynkeby Espoo pyrkiikin ajamaan pyörätiellä aina, kun se on turvallisesti mahdollista. Usein lenkkejä kuitenkin tehdään hiljaisilla maanteillä, joissa ei pyöräteitä ole. Joskus pyörätie saattaa myös olla niin huonossa kunnossa tai pyörätiejärjestelyt niin sekavat, että ajoradalla ajaminen on turvallisempaa.

Tieliikennelain mukaan pyörällä saa ajaa ajoradalla, jos erityiset syyt siihen pakottavat, vaikka vieressä menisikin pyörätie. Pyörätien huono kunto tai reitin pomppiminen ajoradan puolelta toiselle voivat olla tällaisia erityisiä syitä. Tällöin ajoradalla ajamisesta ei saa aiheutua muulle liikenteelle vaaraa tai huomattavaa haittaa, tieliikennelaissa sanotaan.

”Jos autoilija joutuu hetken ajamaan perässä 30 kilometrin tuntinopeudella, niin ei sitä tarvitse kauheasti protestoida. Jos se, että joutuu odottamaan kolme minuuttia sopivaa ohituspaikkaa, saa raivon partaalle, niin kannattaisi ehkä varata siihen matkaan vähän enemmän aikaa”, Ranin pohtii.

Yleensä joukkue ajaa pitkässä jonossa perätysten, mutta välillä keltaisiin ajoasuihin sonnustautuneet rynkebyläiset ajavat myös parijonossa. Tämä johtuu siitä, että Euroopassa joukkueen on osattava polkea parijonossa.

Ranin on ollut yllättynyt siitä, miten vihamielisesti pyöräilijöihin suhtaudutaan.

”Se oli tosi iso yllätys, miten hirveä vastakkainasettelu on. Toiset suuttuu, kun soitat kelloa, toiset suuttuu, kun et soita. Välillä tuntuu, ettei fillarilla saa olla missään.”

Pyöräilijät ovat sekalainen seurakunta, ihan niin kuin autoilijat ja kävelijätkin, ja siihen joukkoon mahtuu monenlaisia liikkujia, Ranin muistuttaa.

”Kunnioitetaan sääntöjä, se on kaikkein tärkeintä. Esimerkiksi kaupunkipyörillä ajavat monet sellaiset, joille liikennesäännöt eivät ole ehkä niin tuttuja. Olisi hyvä, jos kaikki kertaisivat liikennesäännöt ennen kuin hyppäävät satulaan”, hän sanoo.

Vastakkainasettelun sijaan Ranin toivoisi kuitenkin enemmän yhteishenkeä eri liikkumismuotojen välille. Myös kärsivällisyydelle on liikenteessä käyttöä – ja se koskee ihan kaikkia liikkujia.

”Liikennettä on Helsingissä ja Espoossa paljon. Jotain yhteispeliä olisi hyvä olla. Meidän ei pitäisi olla toisiamme vastaan. Mukana on hyvä olla maalaisjärkeä ja vähän huumoria. Jos menen keskustaan, en edes yritä polkea siellä. Et voi olettaa, että jos turistiseurue pölähtää kuvaamaan eteen, niin voit polkea siitä täysillä läpi. Kun olet liikenteessä, siellä pitää olla hereillä ja keskittyä. Se pätee niin autoilijoihin, pyöräilijöihin kuin kävelijöihinkin”, Ranin summaa.


Kun Team Rynkeby Espoon kaikki 40 pyöräilijää polkevat yhdessä, ymmärtää, kuinka tärkeää on, että kaikki noudattavat sääntöjä. Sooloilulle ei ole pitkässä letkassa tilaa.

”Ryhmässä ajetaan todella lähekkäin. Jos siellä joku rupeaa häröilemään, niin olemme pian kaikki nipussa”, Ranin sanoo.

Ryhmässä pitää olla koko ajan valppaana ja seurata sitä, mitä muut tekevät.

”Meillä oli juuri Facebook-ryhmässä keskustelua, että pää on aina yhteislenkkien jälkeen ihan pyörällä. Se vaatii mieletöntä keskittymistä. Katson edellä ajavan selkää ja koko ajan huudetaan ohjeita: Kaivo keskellä! Vauhti hidastuu!” Ranin selittää.

Mutta mitä järkeä on polkea hienoissa maisemissa, jos näkee ainoastaan edessä ajavan selän? Miten se eroaa kuntopyörän polkemisesta spinning-tunnilla? Raninia kysymys huvittaa.

”Näkee siellä tietysti muitakin! On tauot, jonka aikana voi katsella maisemia. Ja jos on niin sanotusti aurinkokannella, niin siinä ehtii jopa jutellakin toisten pyöräilijöiden kanssa.”

Isossa porukassa pyöräilijät on jaettu ryhmiin. Vetotiimi ajaa ryhmän kärjessä ja huolehtii siitä, että ryhmä etenee sovitulla vauhdilla. Aurinkokanneksi kutsutaan vetotiimin jälkeen polkevaa porukkaa.

Aurinkokannella Raninin keskittyminen saattaa joskus herpaantua edellä ajavan selästä turhankin paljon.

”Yhdellä sunnuntailenkillä huusin, että katsokaa, tuolla pellolla on kurkia. Kapteeni huusi sitten takaisin, että hei bongari, rauhoitu”, Ranin nauraa.


Tiina Ranin kulkee lähes kaikki arkiset matkansa pyörällä. Autoa hän ei enää omista. Fillarilla pystyy hoitamaan ne työ- ja asiointimatkat, jotka aikaisemmin hoidettiin autolla.

”Pyöräilystä on tullut elämäntapa. Kun minulla oli auto, tein aivan yltiöpositiivisia aikatauluja ja sitten hermostuin, jos joku ajoi vähän hitaammin edessä. Nyt mitoitan aikatauluni sen mukaan, että ehdin varmasti pyörällä paikalle”, Ranin kertoo.

Asiointimatkoja Raninille kertyy arkisin noin 20–30 kilometriä päivässä. Päälle tulevat vielä kolme kertaa viikossa järjestettävät Team Rynkeby Espoon yhteiset treenilenkit.

”Pyöräilyssä yhdistyy liikunta, ulkoilma sekä henkinen ja fyysinen virittäytyminen. Se on niin mieletöntä!” Ranin ylistää.

Liikunta on aina ollut tärkeä osa Raninin elämää. Hän on entinen kilpauimari, joka on ollut aikoinaan tuomassa personal trainer -toimintaa Suomeen. Nyt Ranin toimii liikunta-alan yrittäjänä.

”Olen kiitollinen, että liikunta on pysynyt elämässäni”, 58-vuotias Ranin sanoo. ”Jos ei ole kunnossa, iän mukana tulee kaikenlaisia rajoituksia. Olen joka päivä kiitollinen siitä, että keho pelaa.”

Rynkebyn pyörätiimiin osallistuminen oli ollut Raninin pitkäaikainen haave. Viime syksynä aikataulut ja elämäntilanne vihdoin loksahtivat kohdilleen ja Ranin päätti hakea mukaan.

Kaikki Team Rynkebyhyn haluavat haastatellaan erikseen. Haastattelussa halutaan varmistua siitä, että osallistujat ovat valmiita sitoutumaan Team Rynkebyn toimintaan, kuten yhteisiin harjoituksiin, vapaaehtoistoimintaan ja lahjoitusten keräämiseen.

Kaikki joukkueen jäsenet ovat esimerkiksi sitoutuneita hankkimaan joukkueelle lahjoituksia. Kerätyt varat lahjoitetaan lasten syöpien tutkimukseen, hoitojen kehittämiseen sekä syöpäsairaiden lasten ja heidän perheidensä tukemiseen.

”Vaikka tähän menee aikaa ja rahaa, en keksisi mitään parempaa käyttöä niille. Hyväntekeväisyys on ollut aina itselle tärkeää. Kun kuulee syöpäsairaiden lasten ja heidän perheidensä tarinoita, ajattelee, että tämä on todella tärkeää”, Ranin sanoo.


Syksyn ja kevään kestänyt harjoittelu-urakka huipentuu kesäkuussa, kun Team Rynkeby Espoo polkee Saksan Travemündesta Pariisiin. Reissu kestää noin viikon, ja päivittäin poljettavan matkan pituus vaihtelee 150 ja 220 kilometrin välillä.

Raninia mietityttää, miten keho suhtautuu monen päivän yksipuoliseen ja rankkaan pyöräilyputkeen.

”Olen sanonut, että vedän siellä joka ilta ja aamu verryttelyt kaikille halukkaille. Paikat voi mennä todella pahasti jumiin, jos ei yhtään venyttele”, Ranin pohtii.

Ja löytyy pyöräilystä yksi toinenkin haittapuoli: fillarin selässä ollaan koko ajan samoissa urheilutamineissa, koruja tai muita koristuksia ei saa olla. Ne voivat tehdä pahaa jälkeä, jos jostain syystä kaatuu.

”Me ollaan tiimin naisten kanssa mietitty, että miten siellä voisi kaunistautua ja ilmaista omaa naiseuttaan. Pyöräilykamoissa kaikki näyttävät ihan samoilta”, Ranin kertoo.

Muutamia keinoja Ranin on jo keksinytkin. Koska aamuisin ei ole aikaa meikata, hän aikoo ottaa ennen matkaa ripsien pidennykset. Ja kynnet on tarkoitus lakata Suomen ja Ranskan väreillä.

Kun jokainen yksityiskohta on viimeistelty, matka kohti Ranskaa voi alkaa.

Fakta

Mehufirman hyväntekeväisyysprojekti


 Team Rynkebyn taustalla on mehuyhtiö Rynkeby Foods A/S, jonka omistaa saksalainen Eckes-Granini Group.

 Tarkoituksena on kerätä rahaa vakavasti sairaille lapsille polkemalla Pariisiin.

  Team Rynkeby - God Morgon -joukkueita on Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Färsaarilla, Islannissa ja Saksassa.

 Team Rynkeby -pyöräilyjä on järjestetty vuodesta 2002. Suomi on ollut mukana vuodesta 2013.

 Suomesta mukana ovat tänä vuonna Espoon, Helsingin, Jyväskylä–Kuopion, Oulun, Tampereen, Turun ja Vaasan joukkueet.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Piraattipuolueen Petrus Pennasen Instagram-videolle päätynyt kissa nostatti some-myrskyn, samannäköinen eläin katosi aiemmin Fleminginkadulta

    2. 2

      Sielun veljien yli 30 vuotta vanhasta hitistä kiertää urbaanilegenda, jota on vaikea uskoa todeksi – kysyimme Ismo Alangolta, pitääkö tarina paikkansa

      Tilaajille
    3. 3

      Poliisi varoittaa: Ravintoloissa ja hotelleissa liikkuu elokuvakäyttöön tarkoitettua rahaa

    4. 4

      Ullanlinnan hulppeimmat merinäköalat myytiin lähes 25 miljoonalla eurolla

    5. 5

      Mies pakotettiin teloittamaan oma veljensä soramontulla Oulussa, syyttäjä vaatii myös veljensä ampujalle murhatuomiota

    6. 6

      Jokereille uusi suuromistaja ja toimitusjohtaja: rahoittajan taustalla venäläinen oligarkki

    7. 7

      Airbus julkisti uuden, pitkille lennoille tarkoitetun kapea­runkoisen lento­kone­mallin

    8. 8

      Linnanmäen uusi vuoristorata aukeaa huomenna, HS:n toimittaja huusi testiajossa kuin hyeena

    9. 9

      ”Neljän liikkeen sääntö” auttaa treenaamaan vatsalihaksia tehokkaasti – Personal trainer laati ohjelman, joka vaikuttaa koko keskivartaloon

      Tilaajille
    10. 10

      Nettivideosta suuttunut konstaapeli sai sakot rahan vaatimisesta ala­ikäiseltä pojalta, Helsingin poliisi pohtii konstaapelin asemaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    2. 2

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin poliisi julkaisi kuvan wc-tilasta osana epäillyn salakatselu­rikoksen tutkintaa, ratkaiseva vihje tuli alle tunnissa

    4. 4

      Sielun veljien yli 30 vuotta vanhasta hitistä kiertää urbaanilegenda, jota on vaikea uskoa todeksi – kysyimme Ismo Alangolta, pitääkö tarina paikkansa

      Tilaajille
    5. 5

      Ompelivatko Isis-naiset pommiliivejä vai ovatko he itse uhreja? Tutkijat ja leirille jumiin jääneiden naisten omaiset vastaavat

    6. 6

      Näin Tšernobylin radioaktiivinen laskeuma näkyy nykyään Suomessa – joillakin alueilla mittauksia tehdään edelleen

      Tilaajille
    7. 7

      Sunnuntain sähkökatko jätti 48 miljoonaa ihmistä sähköttä Argentiinassa ja Uruguayssa, vian syy on yhä epäselvä

    8. 8

      ”Neljän liikkeen sääntö” auttaa treenaamaan vatsalihaksia tehokkaasti – Personal trainer laati ohjelman, joka vaikuttaa koko keskivartaloon

      Tilaajille
    9. 9

      Seurasaaren kupeessa on nähtävyys, josta edes moni helsinkiläinen ei ole kuullut

    10. 10

      ”Tässä ovat hommat loppumassa”, sanoi entinen työministeri Jari Lindström te-toimiston virkailijalle ja ilmoittautui työttömäksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Omakotitalo rakennettiin keskelle jalkakäytävää Oulunkylässä

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    4. 4

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    5. 5

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    6. 6

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Suomi laittaa tupakoitsijat ahtaalle: Kymmenen euron aski ja interventioita lääkäri­käynnillä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää