Autoilijoiden on opeteltava aivan uudet säännöt kilometrin mittaisella pätkällä Espoon ja Vantaan rajalla – Näin toimii Hollannista tuttu tiemalli, jota kokeillaan jo tänä kesänä - Espoo | HS.fi
Espoo|HS Espoo

Autoilijoiden on opeteltava aivan uudet säännöt kilometrin mittaisella pätkällä Espoon ja Vantaan rajalla – Näin toimii Hollannista tuttu tiemalli, jota kokeillaan jo tänä kesänä

Espoon ja Vantaan rajalle rakennettavalla kylätiellä katutila jaetaan uudella tavalla. Autot ajavat noin kolme metriä leveää kaksisuuntaista kaistaa ja väistävät tarvittaessa vastaantulevaa liikennettä pyöräilijöille ja jalankulkijoille varatulle alueelle – mutta vain, jos siellä on tilaa.

Tässä kuvassa on Hattulassa sijaitseva Sattulantie, joka muutettiin uudenlaiseksi kylätieksi vuonna 2018. Vastaavantyyppinen tie tulee nyt Espoon ja Vantaan rajalle.

Julkaistu: 2.6. 2:00, Päivitetty 2.6. 8:21

Noin kilometrin pätkä tavallista autotietä Espoon ja Vantaan rajalla muuttuu kylätieksi.

Käytännössä se tarkoittaa, että tähän asti ensisijaisesti autojen käytössä ollut katutila jaetaan nyt uudestaan.

Kylätien keskellä jää noin kolme metriä leveä, autoille ja muille moottoriajoneuvoille varattu, kaksisuuntainen kaista.

Sen lisäksi tien molemmilla reunoilla on noin 1,5 metriä leveät alueet, jotka on tarkoitettu ensisijaisesti kävelyyn ja pyöräilyyn. Alueet toteutetaan pyöräkaistoina, joihin merkitään pyöräsymbolit. Jalankulkijat käyttävät pyöräkaistan vasenta reunaa.

Jos kaksi autoa kohtaa kylätiellä, ne väistävät toisiaan kävelijöille ja pyöräilijöille varatulle alueelle – mutta vain jos siellä on tilaa.

Uudella järjestelyllä pyritään lisäämään jalankulkijoiden ja kävelijöiden turvallisuutta. Aiemmin kyseisellä tieosuudella jalankulkijat ja pyöräilijät ovat joutuneet kulkemaan kapean tien piennarta pitkin.

Uusien järjestelyjen myötä tieosuuden nopeusrajoitus pudotetaan 30 kilometriin tunnissa.

”Tämä tuo reilusti omaa tilaa jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Samalla se vaatii tarkkaavaisuutta erityisesti autoilta”, sanoo liikenneinsinööri Olli Tamminen Vantaan kaupungilta.

Kylätie toteutetaan kohtaan, jossa ei ole ollut erillistä kevyenliikenteenväylää. Kylätiet sopivat hiljaisille tieosuuksille, johon ei syystä tai toisesta ole haluttu rakentaa kokonaan erillistä kevyenliikenteenväylää.

”Kevyenliikenteenväylän rakentaminen on paljon raskaampi toimenpide kuin kylätieksi muuttaminen”, Tamminen sanoo.

Autotie muuttuu käytännössä kylätieksi maalaukset ja opastekyltit vaihtamalla.

Kylätien konsepti on alun perin Hollannista. Suomessa kyläteitä on otettu aiemmin käyttöön Hattulassa ja Pyhtäällä.

Hattulasta saatujen kokemusten perusteella autotien muuttaminen kylätieksi paransi jalankulkijan ja pyöräilijän turvallisuudentunnetta sekä lisäsi kävellen ja pyörällä liikkumista katuosuudella.

Espoon ja Vantaan rajalla kylätien viimeistenkin katumaalausten ja opastekylttien olisi tarkoitus olla paikallaan viimeistään juhannukseen mennessä. Kylätiestä kerätään kokemuksia ja palautetta syksyllä kyselyllä.

Pyöräily|Pyörän takavalo tulee ensi viikosta lähtien pakolliseksi pimeällä – valojen kysyntä kasvanut, mutta moni pyöräilijä tuntee uudet vaatimukset huonosti

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Espoo - luetuimmat