Hollannista kopioitu tiekokeilu alkoi Espoon ja Vantaan rajalla, ensimmäiset kulkijat ihmeissään: ”Tässä on kaarteita, joissa ei näe kunnolla” - Espoo | HS.fi
Espoo|HS Espoo

Hollannista kopioitu tiekokeilu alkoi Espoon ja Vantaan rajalla, ensimmäiset kulkijat ihmeissään: ”Tässä on kaarteita, joissa ei näe kunnolla”

Suomessa uusi kylätiemalli toi kävelijöille ja pyöräilijöille ruhtinaallisesti tilaa kapealla maantiellä, mutta autoilijoiden ajonopeuksien noudattaminen yhä arveluttaa.

Espoon ja Vantaan rajalla olevaa kylätietä reunustaa 1,5 metriä leveät alueet, jotka on tarkoitettu pyöräilijöille ja kävelijöille. Keskelle jää yksi ajokaista autoille.

Julkaistu: 6.7. 2:00, Päivitetty 6.7. 8:50

Kylätiellä riittää kulkijoita.

Aurinkoinen päivä on houkutellut kävelijöitä ja pyöräilijöitä liikkeelle peltomaisemien keskelle. Myös muutamalla autolla hurautetaan ohitse.

Espoon ja Vantaan rajalla on kesäkuun aikana totuteltu aivan uudenlaiseen tiemalliin pääkaupunkiseudulla. Aiemmin Espoon puolella Jupperintienä ja Vantaan puolella Ainontienä jatkuva kapea maantie on ollut ilman tiehen maalattuja ajokaistoja ja kevyen liikenteen väylää.

Nyt kumpaakin puolta tiestä reunustaa 1,5 metriä leveät alueet, jotka on tarkoitettu pyöräilijöille ja kävelijöille. Keskelle jää yksi ajokaista autoille.

”Ei tällaista aikaisemmin ole tullut vastaan. Mielenkiintoista on nähdä, miten autot osaavat tässä toimia”, toteaa Pekka Rantakylä.

Tienpätkä on Rantakylälle tuttu, sillä sitä pitkin hän usein lenkkeilee tai kulkee maantiepyörällä.

Nyt hän on lähtenyt kävelylenkille Jupperista Hämeenkylään ja sieltä Leppävaaraan yhdessä Ritva Rantakylän kanssa.

”Onhan tämä hyvä pätkä tällaiselle kokeilulle, ja tavallaan tosi hyvä kävelijöiden ja pyöräilijöiden kannalta, ettei tarvitse kulkea kapeaa piennarta pitkin, sanoo Ritva Rantakylä.

Kesäkuun alussa HS Espoo kertoi Jupperin ja Linnaisten rajalla olevasta kilometrin mittaisesta kylätiekokeilusta, johon on otettu mallia Hollannista. Kylätiet ovat viimeisen kahden vuoden aikana tulleet Suomeen, ja vastaavanlaiset tiet löytyvät vain Hattulasta ja Pyhtäältä.

Kesäkuun alussa Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Olli Tamminen kertoi haastattelussa, että kylätiekokeilulla pyritään lisäämään kävelijöiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta.

Varsinaista kyselyä ja palautetta tiestä aiotaan kerätä vasta syksyllä.

Ruut ja Anni Pelkonen ovat ulkoiluttamassa koiraansa. Uusi kylätie on tullut tutuksi sekä kävellen että autolla.

Muillakin tiellä kävellen ja pyörällä liikkuvilla on jo nyt samankaltaiset pohdinnat kuin Rantakylillä.

Epäilystä aiheuttaa esimerkiksi se, kuinka hyvin autoilijat noudattavat kylätien alueella nykyisin olevaa 30 kilometrin nopeusrajoitusta, vaikka tiessä on myös hidasteita.

Myöskään siitä ei olla vielä varmoja, kuinka paljon leveämmistä kaistoista on hyötyä turvallisuuden kannalta äkkijarrutus ja -väistötilanteissa, jos autoilijoilla onkin vauhtia enemmän ja tien laidoissa liikutaan aiempaan leveämmin.

”Olen myös mennyt tästä autolla ja tässä on kaarteita, joissa ei näe kunnolla, tuleeko toista autoilijaa vastaan”, Ruut Pelkonen kertoo.

Hän on lähtenyt ulkoiluttamaan Sero-koiraansa yhdessä siskonsa kanssa.

”Voi olla myös, että ihmiset eivät ole vielä tottuneet tähän. Ehkä tämä voi toimia, jos kaikki oikeasti ajavat kolmeakymppiä”, pohtii Anni Pelkonen.

Kylätien väistämissäännöistä kerrotaan kylteissä.

Tien liikennejärjestelyiden vaihtuminen kylätieksi tuli monille myös yllätyksenä. Etukäteen siitä ei oltu juuri tiedotettu lähialueiden asukkaita, vaan uudet kaistamerkinnät ja liikennerajoitukset olivat vain ilmestyneet tielle.

Viimeisiä katumaalauksia tehtiin ja kylätiestä kertovia opastekylttejä asennettiin ennen juhannusta.

Niissä opastetaan autoilijoita uusista väistämissäännöistä: Jos kummastakin suunnasta tullaan autolla samaan aikaan, toisen kuskeista on väistettävä oikealle kävelijöille ja pyöräilijöille varatulle alueelle. Näin tulee toimia tosin vain silloin, jos tien sivuilla on tilaa.

Espoon ja Vantaan rajalla sivukaistat on merkitty vain pyöräsymbolein. Tarkoituksena on, että jalankulkijat käyttävät pyöräkaistan vasenta reunaa.

Ensimmäistä kertaa uusittua tietä pyöräilevän Susanna Alavan mielestä tiemallissa on huomioitu hyvin juurikin pyöräilijät.

”Pyörällä tämä tuntuu kivalta, kun on ikään kuin varattu se tila, mutta totta kai siinä pitää myös varoa.”

HS Espoo|Autoilijoiden on opeteltava aivan uudet säännöt kilometrin mittaisella pätkällä Espoon ja Vantaan rajalla – Näin toimii Hollannista tuttu tiemalli, jota kokeillaan jo tänä kesänä

Luitko jo nämä?

Espoo - luetuimmat