Espoolaiset ovat tämän miehen kimpussa, jos jossain on liikennemerkki vinossa – Nyt hän kertoo, mitkä asiat liikenteessä sapettavat ihmisiä eniten - Espoo | HS.fi

Espoolaiset ovat tämän miehen kimpussa, jos jossain on liikennemerkki vinossa – Nyt hän kertoo, mitkä asiat liikenteessä sapettavat ihmisiä eniten

Espoon liikenteenhallintapäällikön mukaan kiihkein palaute koskee yleensä sitä, jos omalle perheenjäsenelle on sattunut vaaratilanne liikenteessä.

Liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen on toiminut tehtävissään nyt puolentoista vuoden ajan.­

14.1. 14:12 | Päivitetty 14.1. 14:41

Kun Espoosta löytyy vanhentunut, omituisesti sojottava tai muuten vain epämääräinen liikennemerkki, on yksi mies, johon kannattaa ottaa yhteyttä.

Häneltä on kysytty kymmeniä kysymyksiä, joihin on annettu kärsivällisesti kymmeniä vastauksia.

Miksi Tapiolassa on kylttirypäs, jossa jokainen kyltti ohjaa Tapiolan keskukseen? Tai miksi keskeltä espoolaista metsää löytyi pyörätietä ja jalkakäytävää osoittava liikennemerkki, joka ohjaa kuitenkin keskelle ryteikköä?

Näihin tiukkoihin kysymyksiin vastaa aina Espoon liikenteenhallintapäällikkö Antti Savolainen.

Mutta miltä Savolaisesta mahtaa tuntua, kun hän joutuu avaamaan viallisten liikennemerkkien saloja viikko toisensa jälkeen?

Ainakaan pahastuneelta hän ei vaikuta, päinvastoin.

”Liikennemerkkiasioista soitteleminen on ihan arvokasta tietoa, sillä me emme välttämättä ole olleet lainkaan tietoisia näistä viallisista kylteistä.”

Toimittajien lisäksi Savolainen saa liikenteenohjaukseen liittyvää palautetta espoolaisilta. Yleisimmin palautetta tulee virallisen palautepalvelun kautta. Toisinaan hän saa myös suoria yhteydenottoja puhelimitse tai sähköpostilla.

”Useimmiten yhteydenotot ovat asiallisia, mutta joskus saattaa tulla tuohtuneempaakin palautetta.”

Savolaisen mukaan ymmärrettävästi kiihkein palaute koskee yleensä sitä, jos omalle perheenjäsenelle on sattunut vaaratilanne liikenteessä.

”Kaikenlaiset lapsiin liittyvät läheltä piti -tilanteet aiheuttavat eniten tuohtumusta. Myös ylinopeuteen liittyvistä asioista tulee paljon palautetta”, Savolainen sanoo.

Hänen mukaansa etenkin Espoon harvemmin asutuilla alueilla eniten palautetta annetaan koulumatkojen turvallisuudesta.

Tästä hyvä esimerkki on Vihdintie Kalajärven kohdalla.

HS Espoo uutisoi joulukuussa Espoon Kalajärvestä, jota halkovan Vihdintien liikennejärjestelyt kauhistuttavat alueen asukkaita. Monet lapset joutuvat edelleen ylittämään vilkkaan tien, josta ely-keskus poisti suojatiet vuonna 2017.

Savolaisen mielestä Vihdintie on kuitenkin ikävä esimerkki, koska Espoon kaupunki ei voi puuttua asiaan, sillä Vihdintie on valtion omistuksessa.

Määrällisesti eniten palautetta annetaan pysäköintiin liittyvistä asioista, ja sitä tulee varsinkin tiheästi asutuilta alueilta.

Toiset toivovat lisää pysäköintipaikkoja, kun taas toiset pyytävät pysäköintiä kokonaan poistettavaksi, sillä he saattavat kokea pysäköintipaikkojen haittaavan omalle tontille kulkemista. Myös pysäköintiaikoihin saatetaan toivoa muutoksia.

Espoolaisten antama palaute on Savolaiselle arvokasta.­

Savolaisen mukaan toiseksi eniten ihmiset toivovat erilaisia sulkujärjestelyjä kevyen liikenteen väylille, jotta niillä ei ajettaisi moottoriajoneuvoilla.

Savolainen suhtautuu palautteeseen tyynesti.

”Palautteen vastaanottaminen kuuluu työnkuvaani. Toisinaan voi omaankin tekemiseen ja työhön saada palautteen kautta ihan uutta näkökulmaa.”

Savolaisen mukaan viime aikoina keskustelua on herättänyt paljon henttaalaisten ja suurpeltolaisten näkemyserot Lillhemtintien liikennejärjestelyistä.

Lillhemtintie muutettiin tilapäisesti uudestaan ajoneuvoliikenteen käyttöön joulukuussa, ja järjestelyt ovat voimassa enintään viisi vuotta. Lisäksi se muutettiin yksisuuntaiseksi.

”Siellä on paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Kärjistetysti henttaalaiset kannattavat asiaa ja suurpeltolaiset vastustavat.”

Suunnitelmasta on tehty neljä oikaisuvaatimusta, joita käsitellään teknisessä lautakunnassa tammikuun lopussa.

Palautteen vastaanottaminen ja liikennemerkkikysymyksiin vastaaminen ovat vain pieni osa Savolaisen työtä.

Hänen työnsä on monipuolista. Hän vastaa muun muassa liikenteenohjauksesta, toimii esimiehenä asiantuntijoille, hyväksyy rakennustöiden aikaisia liikennejärjestelyjä ja on mukana Espoon liikenneturvallisuustyöryhmässä.

Savolainen pitää Espoon liikenteenohjausta pääsääntöisesti toimivana. Haastetta aiheuttaa kuitenkin kaupungin jatkuva kasvaminen. Espoon liikenteenohjauksesta vastaava henkilöstö on hänen sanojensa mukaan suhteellisen suppea joukko.

”Ei meillä varsinaisesti ole ongelmaa tällä hetkellä. Toisaalta uskallan sanoa, että jos väkeä olisi enemmän, pystyttäisiin entistäkin laadukkaammin hoitamaan tätä työtä”, hän toteaa.

Savolainen on ollut noin puolitoista vuotta liikenteenhallintapäällikön virassa. Kärsivällisyyttä riittää, ja hän aikoo jatkaa tehtävässään tulevaisuudessakin.

”Täällä on hyvä ja asiantunteva porukka. Meillä on sopivasti kokemusta mutta myös nuoruuden innokkuutta.”

Savolainen suhtautuu palautteeseen tyynesti. ”Palautteen vastaanottaminen kuuluu työnkuvaani.­

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat