Espoossa tapahtui salaperäinen lento-onnettomuus liki 80 vuotta sitten – Miksi saksalaiset lensivät tankki tyhjänä talvisella taivaalla? - Espoo | HS.fi

Espoossa tapahtui salaperäinen lento-onnettomuus liki 80 vuotta sitten – Miksi saksalaiset lensivät tankki tyhjänä talvisella taivaalla?

Saksalainen sairaskuljetuskone oli matkalla Saksan Devausta Kemiin keskellä jatkosotaa. Sitten tapahtui jotain selittämätöntä Espoon yllä.

Saksalainen JU-52 sairaskuljetuskone teki pakkolaskun Espoonlahteen tammikuussa 1944.

10.1. 2:00 | Päivitetty 10.1. 9:25

Äänen täytyi olla hirveä.

Kello oli 12.55, koko Soukanlahti soi.

Metalli kirskui jäätä vasten, ja lopuksi kuului kova rysähdys.

Jonkun oli pakko kuulla se meteli.

Tammikuun viidentenä päivänä vuonna 1944, saksalainen Ju-52 sairaskuljetuskone teki pakkolaskun Espoonlahteen.

Lähes 77 vuotta myöhemmin samoilla rannoilla on hiljaista.

Rohkea pilkkijä koettaa onneaan vetisellä jäällä, avantouimarit päästelevät riemukkaita kiljahduksia.

Tietävätköhän he hurjasta tapahtumasarjasta, joka samalla paikalla kerran koettiin?

Klobbenin niemellä sijaitseva Soukan Venekerho on siirtynyt talviunille. Veneet on nostettu maihin talvehtimaan.

Saksalainen lentokone tippui Espoonlahteen Klobbenin ja Björkön väliselle merialueelle.

Tapauksesta tiedetään vain vähän.

Helsingin Sanomat ei saksalaiskoneen pakkolaskusta kirjoittanut. Se ei toisaalta ollut erikoista, sillä kaikenlaisia onnettomuuksia ja paljon pahempaakin sattui sota-aikana tiuhaan.

Vanhoista valokuvista käy ilmi onnettomuuspaikka.

Sotilasvirkailija Niilo Helanderin ottamassa valokuvassa näkyy taustalla komea valkoinen huvila.

Kyseessä on arkkitehti Jarl Eklundin suunnittelema, vuonna 1935 rakennettu Villa Korsnäs, joka edelleen nököttää samalla vanhalla paikallaan Espoon Laurinlahdessa.

Onnettomuuspaikalta otetun kuvan taustalla näkyy Villa Korsnäs.

Valokuvissa tönöttää myös pieni, kallioinen saari. Espoon kaupungin karttapalvelujen mukaan paikalla sijaitsi Klobbenin saari vielä vuonna 1966. Vuonna 1968 luoto oli yhdistetty mantereeseen.

Merivoimien esikunnan arkistotiedoista löytyy maininta, että kone olisi tippunut Björkholman saaren koillispuolelle. Koska Espoonlahdella ei sijaitse Björkholm-nimistä saarta, kyseessä oli todennäköisesti Björkön saari Klobbenin lounaispuolella.

Kone rysähti siis Björkön ja Klobbenin saarten väliin.

Entä mitä tiedetään jäihin rysähtäneestä lentokoneesta?

Suomen Ilmavoimamuseon tiedoista käy ilmi, että kyseessä oli Saksan pohjoisen ilma-armeijan eli Luftflotte 5:n sairaskuljetusyksikkö, toisin sanoen ambulanssikone.

Lentokonemalli oli nimeltään Junkers Ju-52. Saksalainen Junkers-yhtiö valmisti kyseisiä matkustaja- ja kuljetuskoneita vuosien 1930–1945 välillä. Siviilikäytössä koneeseen mahtui mukavasti 17 matkustajaa.

Tuttavallisesti koneita kutsuttiin nimellä Tante Ju eli Täti Ju.

Villa Korsnäs näkyy edelleen Klobbenin pohjoispuolella.

Ilmavalvontakomppanian tietojen mukaan ambulanssikone oli mitä ilmeisimmin lähtenyt matkaan samana aamuna kello 9.15 Devaun lentokentältä Königsbergistä. Königsberg tunnetaan nykyisin Venäjälle kuuluvana Kaliningradina.

Koneen oli tarkoitus tehdä välilasku Tallinnassa, mutta jostain tuntemattomasta syystä saksalaiset olivatkin matkanneet suoraan Suomenlahden yli.

Ambulanssikoneen määränpää oli sen tukikohta Kemissä.

Kyseisellä lentokonemallilla pystyy lentämään yhdellä tankkauksella noin tuhat kilometriä.

Matka Devausta Kemiin on lyhintäkin reittiä noin 1 200 kilometriä, joten Tallinnassa olisi kenties pitänyt lisätä polttoainetta.

Jotain meni lentomatkalla pieleen.

Oliko polttoaine kuitenkin loppunut? Tuliko koneeseen tekninen vika? Oliko lentäjä eksynyt reitiltä?

Kello 12.55 saksalaiskone teki pakkolaskun lähelle rantaa Espoonlahdella.

Tapauksessa oli onneakin mukana. Meri oli jo jäässä, eikä kone syöksynyt suin päin jääkylmään veteen.

Se kuitenkin vajosi vaarallisesti jäihin. Lopulta näkyviin jäi ainoastaan koneen pyrstö.

Koneen lentäjät ja matkustajat pääsivät omin voimin koneesta pois ja jäätä pitkin turvaan.

Sökön ilmavoima-aseman viestin perusteella tapauksesta tehtiin ilmoitus, ja paikalle lähetettiin avuksi kaksi henkilövaunua, yksi kuormavaunu sekä yksi sairasvaunu. Tietojen mukaan pakkolaskussa oli haavoittunut seitsemän tai kahdeksan henkilöä.

Tapauksen onnettomuustutkinta jäi saksalaisille.

Saksan kansallisarkisto ei ole vastannut Helsingin Sanomien tietopyyntöön.

Kone putosi Klobbenin edustalle tammikuussa 1944. Hinaus on tapahtunut tammi-huhtikuun välillä.

Tapauksella oli ainakin yksi silminnäkijä. Eräs nainen seisoi korkeilla kallioilla, kenties Soukan Kasavuorella, ja näki, kun lentokoneen moottorit sammuivat ja kone syöksyi jäälle.

Kauklahtelainen tilanomistaja Åke Hagman ja tämän puoliso Ebba Hagman muistelivat tapahtumia myöhemmin Espoon kaupunginmuseon haastattelussa.

Hagmanien pariskunta muisti kuulleensa tarinan paikalla olleelta naiselta. Itse he eivät olleet paikalla.

Lentokone syöksyi silminnäkijän mukaan matalaan veteen, jossa jää oli vielä heikkoa. Kyydissä oli silminnäkijän kertoman mukaisesti ollut lääkäri, joka luuli, että kyseessä oli tavanomainen laskeutuminen Suomen kamaralle.

Kun matkustajat olivat päässeet turvaan, soukkalaiset lapset saapuivat paikalle. He ihmettelivät saksalaista lentokonetta lähietäisyydeltä, joku ehkä uskalsi koskeakin konetta.

Koneen hylky hinattiin paikalta pois saman kevään aikana.

Suomen Ilmavoimamuseon museonjohtaja evl evp Kai Mecklin on auttanut selvittämään tietoja Ju-52 sairaskuljetuskoneen hätälaskeutumisesta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat