”Pöljästä ideasta” syntynyt valtava perävaunu ilmestyi myyntiin – Kolmikerroksinen liikkuva palatsi on ainut laatuaan Suomessa

Espoossa tuli myyntiin valtava traileri. Yrittäjä kertoo, miksi hän rakennutti epäkäytännöllisen liikkuvan palatsin.

Omintakeinen traileri on teetetty piirustusten mukaan virolaisella koritehtaalla.

10.4. 7:00

Kun ikää tulee, moni ihminen alkaa karttaa kesäfestareita, joissa majoitusvaihtoehtona on teltta.

Telttahan on siitä erikoinen paikka, että siellä ei yleensä ole koskaan mukava nukkua. Aina on liian kylmä, kostea tai kuuma. Tai alle sattuu kivi.

Mutta nyt kesäfestivaalit voi taas laittaa almanakkaan, sillä verkossa myydään traileria, josta löytyy muun muassa sänky, suihku, sauna, jääkaappi, baarikaappi ja oma oluthana.

Kuumuudessa taivaltavaa rahvasta voi katsella katolla olevalta terassilta. Hintaa Espoossa olevalla trailerilla on rapiat parisensataa tuhatta euroa.

Nämä sohvat muuntautuvat tarpeen tullen sängyiksi.

Mutta kenen käytössä traileri on ollut aiemmin ja mitä kaikkea siellä on tehty? Ja kuka kumma tällaista doupatulta matkailuautolta näyttävää jättiläistä tarvitsee?

Vastauksen tietää vaunun omistaja, mainosajoneuvoja liisaavan Raiski.com -yrityksen toimitusjohtaja Vesa Raiski.

”Teetimme trailerin virolaisella koritehtaalla vuonna 2001. Se oli sellainen hullu päähänpisto.”

Vesa Raiski sai hullun päähänpiston ja teetti massiivisen trailerin. Nyt ”lellilapsesta” on tullut aika luopua.

Idea massiiviseen traileriin tuli, kun Raiski oli aiemman itse tehdyn perävaununsa kanssa mainostapahtumassa. Hänen luokseen tuli eräs rautakauppaketju Rautian edustaja ja ihasteli Raiskin silloista perävaunua. Hän pohti ääneen, että ehkäpä ketjulla pitäisi olla oma vip-rekka. Raiski innostui.

”Tein kapalevystä pienoismallirekan ja kävin esittelemässä sitä Rautialle.”

Vähän ajan kuluttua tuli vastaus.

”Sanoivat, että idea on niin pöljä, että tähän on pakko lähteä mukaan.”

Traileri oli yli kymmenen vuotta Rautian käytössä.

Budjetti trailerille oli noin 600 000 euroa. Raiski liisasi lopputuloksen rautakaupalle. Yli kymmenen vuoden ajan se kiersi ympäri Suomea ketjun väreissä. Raiskin mukaan matkapäiviä kertyi parhaimmillaan noin 200 vuodessa.

Suurin osa trailerissa järjestetyistä tilaisuuksista oli yleisötapahtumia.

”Esimerkiksi, kun uusi jätevesilaki tuli, meillä oli jätevesikiertue, jossa kerrottiin ihmisille millaisia mökkiputsareita on tarjolla.”

Trailerissa pidettiin myös työntekijöiden koulutustilaisuuksia. Tämä kaikki oli hieman sivussa siitä, mihin traileri alun perin suunniteltiin.

”Se on vip-rekaksi suunniteltu, kauppiaiden virkistyskäyttöön”, kertoo Raiski.

Sitten Rautiat yhdistyivät K-Rautoihin ja koko brändi hävisi. Sen jälkeen traileri on ollut liisattuna muille yrityksille.

Nyt Raiski ajattelee, että aika on kypsä myymiselle.

”Joskus on jostain lellilapsesta pakko luopua.”

Raiskin mukaan vaunu on herättänyt paljon kiinnostusta. Siitä ovat tiedustelleet muun muassa rakennusyritykset ja moottoriurheilun harrastajat. Toistaiseksi ostajaa ei kuitenkaan ole löytynyt. Syynä on kenties korkea hintapyyntö: huutokaupassa hinta noussee noin 200 000–250 000 euroon.

”Uuden tekeminen maksaisi nykyisin noin 800 000 euroa. Eikä vastaavaa löydy Suomesta.”

Lue myös: 20 vuotta vanha sammutusauto on tullut käyttöikänsä päähän Espoossa - Nyt se myydään pilkkahinnalla.

Lue myös: Tälle autolle puoli miljoonaa kilometriä on alkulämmittelyä: Jani Sormunen osti ”liikenteen kurahaalarin”, joka on käytännössä tuhoutumaton

Traileri tehtiin 600 000 euron budjetilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat