Liito-oraville pystytettiin puisia hyppytolppia Länsiväylän varteen – Vielä ei tiedetä, miten eläin reagoi niihin

Länsiväylän keskellä on oudonnäköisiä, korkeita puutolppia. Ne ovat liito-oravia varten ja maksoivat noin 200 000 euroa.

Liito-oravan hyppytolppaprojektin kustannuksista on tullut paljon palautetta. Osa ei ole tiennyt, että valtaosa projektin rahoituksesta tulee EU:lta.

23.9. 14:52

Moni Länsiväylää ajava on saattanut ihmetellä Finnoon ja Matinkylän välissä olevaa näkyä. Moottoritien keskelle ja reunoille on ilmestynyt oudonnäköisiä, korkeita puutolppia, joista osa oli vielä hiljattain myös vinossa.

Tolpat on pystytetty liito-oravia varten. Liito-oravia esiintyy tällä alueella Länsiväylän molemmin puolin, mutta sen ylittäminen on niille haastavaa.

Hyppytolppien tarkoitus on tarjota kulkureitti Länsiväylän ja Kuitinmäentien yli.

Lue lisää: Espoon Länsiväylälle pystytetään omia tolppia liito-oraville

Tarkoituksella tolpat eivät olleet vinossa, vakuuttaa Espoon liito-oravahankkeen projektipäällikkö Laura Lundgren. Ne saatiin torstaina ja perjantain välisenä yönä suoristettua.

Erilaisista saatavilla olevista hyppytolppamalleista valittiin edullisin ja yksinkertaisin versio, kertoo projektipäällikkö Laura Lundgren. Tolppa muistuttaa puhelintolppaa ja sen päässä on kaksi poikkipuuta.

Liito-oravan suojelutoimet herättävät osassa suomalaisista ärtymystä. Myös hyppytolppaprojekti on kuumentanut tunteita.

”Olen saanut paljon palautetta siitä, että miten nämä tolpat ovat voineet maksaa näin paljon. On syytetty, että tuhlataan kunnallisveroja tähän. Näin ei ole. Tämä on osa EU:n rahoittamaa liito-oravan Life-hanketta, ja nämä ovat EU-rahoja.”

Pelkästään kaupungin varoilla projektiin ei oltaisi Lundgrenin mukaan lähdetty. Nyt tartuttiin tilaisuuteen, kun rahaa oli Life-hankkeen myötä mahdollista saada.

Hyppytolppaprojektin kustannusarvio on 200 000 euroa. Hintaan sisältyy muutakin kuin kahdeksan puutolppaa. Se kattaa kaiken toteutuksen, kuten työvoiman, tolppien tukirakenteet, työkoneiden vuokran sekä puiden istutukset.

”Se ei ole vain puutolppa, joka hakataan maahan, vaan sen alla pitää olla tosi vahva rakenne, että se pysyy pystyssä siinä syvässä savessa.”

Saven lisäksi on ollut muitakin haasteita, joita on pitänyt huomioida suunnittelussa, kuten esimerkiksi maan alla kulkeva maakaasuputki.

Tältä Länsiväylän keskellä ja reunoille pystytetyt hyppytolpat näyttävät auton kyydistä katsottuna. Vinot tolpat suoristettiin kuvan ottamisen jälkeen.

Life-hankkeen kautta saatu tuki kattaa 75 prosenttia projektin kuluista.

Valmistuessaan kulkureitistä ja sen vuoksi istutetusta puustosta on todennäköisesti hyötyä myös muille eläimille.

Lue lisää: Yleensä puita suojellaan liito-oravien takia – Nyt Espoossa toimitaan päinvastoin, sillä oravien metsää harvennetaan reippaalla otteella ja hyvästä syystä

Vaikka hyppytolpat ovat nyt paikoillaan, tulee kestämään kauan ennen kuin liito-oravan kulkureitti on kokonaisuudessaan valmis.

”Ajatus on, että tolpat tulevat sinne, mihin ei voi istuttaa puita. Muihin kohtiin laitetaan puutaimia”, kertoo Lundgren.

Istutukset ja muut projektiin liittyvät työt on tarkoitus saada valmiiksi syksyn aikana. Reitti on valmis vasta vuosien päästä, kun puutaimet ovat kasvaneet tarpeeksi korkeiksi.

Vaikka erilaisia hyppytolppia on aiemminkin kokeiltu ympäri Suomea, ei tiedetä käyttääkö liito-orava niitä.

”Riistakameroilla on yritetty kuvata, meneekö liito-orava sieltä, mutta kuvaan sitä ei olla saatu. Kellään Suomessa ei siis ole täyttä varmuutta siitä, tajuaako liito-orava tosiaan, että nämä tolpat ovat sitä varten.”

Oikaisu 23.9. klo 16.50: Artikkeliin on tarkennettu, mitä projektin kustannusarvio sisältää.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat