Espoolaisen ruoka­­kaupan kassa­jono on aivan älyttömän hidas

Yleensä kauppojen kassalinjat halutaan mahdollisimman nopeiksi, mutta espoolaiskaupassa tästä viisveisataan. Ja siksi kassaa rakastetaan!

Shkurte Ramushin mielestä on hyvä, että asiakas voi valita nopean tai hitaan kassalinjan omien tarpeidensa mukaan. Kassalla työskentelevä Ingrid Kareketo pitää hitaalla kassalla työskentelyä rennompana ja mukavana vaihteluna tavalliselle kassatyölle.

21.1. 7:00

Tammikuisena arki-iltapäivänä Ison Omenan kauppakeskuksen market-tasolla on vilkasta. Kassoilta kuuluu tasaista piippausta ja kiireisiä asiakkaita virtaa ohi.

Jotkut pakkaavat ostoksia liukuhihnalta kasseihin niin kuin kyseessä olisi Tetris-peli. Nopeimmat saavat kaikki tuotteet kasseihin jo ennen maksuhetkeä, joka lähimaksulla hoituu sekunneissa.

Sitten he ovat jo poissa.

K-Citymarketin reunimmaisella kassalinjalla vallitsee seesteisempi tunnelma. Kyseessä on kassa, jossa kuuluukin olla hidas – se on koko homman kantava idea.

Vanhempi herrasmies istuu nojatuolissa lukemassa lehteä. Kiirettä ei ole, vaihdetaan kuulumisia ja ehkä muutama vitsikin.

Sisko von Behr asettelee tuotteita rauhassa liukuhihnalle.

”Valitsen aina tämän kassan, jos vain voin. Täällä ei hötkyillä. Saa rauhassa pakata ostokset ja pystyy paremmin järjestelemään esimerkiksi kylmätavarat kylmälaukkuun”, hän sanoo.

Myös matinkyläläinen Maria Sumelius on vakioasiakas.

”Mielestäni täällä ollaan ystävällisiä ja kohteliaita. Ehtii vaihtaa muutaman sanankin. Täällä on usein jonoa, mutta se ei haittaa yhtään – ei tarvitse stressata”, hän sanoo.

Espoolainen Maria Sumelius valitsee hitaan kassalinjan, koska siellä asioiminen on stressittömämpää.

Hidas kassalinja on palvellut asiakkaita jo pitkään. K-Citymarket Ison Omenan kauppias Toni Pokela kertoo, että se avattiin vuonna 2011.

Alkuun konsepti herätti Pokelan mukaan suurta ihmetystä alalla – jopa ulkomailla asti. Yleensä kun pyritään nimenomaan päinvastaiseen tilanteeseen kaupoissa.

”Kun käännettiin se ylösalaisin, asiaa hämmästeltiin kovasti. Sain kysymyksiä, että ’mitä ihmettä, me ainakin halutaan, että meidän kassat toimivat mahdollisimman nopeasti’. Minulle soitettiin Espanjasta asti ja pyydettiin suoraan radiolähetykseen kertomaan, mikä tämä oikein on”, Pokela muistelee.

Idea hitaasta kassalinjasta syntyi aivoriihessä. Aalto-Yliopiston Design Factory ja Tekesin Mind -hanke kokosivat yhdessä Kehitysvammaisten palvelusäätiön kanssa ryhmän nuoria espoolaisia kehitysvammaisia kertomaan unelmistaan ja yhteiskunnallisista näkemyksistään.

Lue lisää: Elä hättäile -kassa sai jatkoaikaa Espoossa

Kävi ilmi, että monet heistä asioisivat mielellään kassoilla itsenäisesti ilman avustajaa, mutta tilanne koettiin jännittäväksi. Jos stressiä ja kiirettä olisi vähemmän, tilanne ei jännittäisi niin paljon.

”Kun minulta sitten tultiin kysymään, että voisiko tällaista hidasta kassaa kokeilla meillä, sanoin, että totta kai kokeillaan”, sanoo Pokela.

Hitaan kassalinjan yhteydessä on nojatuolit, joita esimerkiksi monet iäkkäämmät asiakkaat käyttävät, jos jono on pitkä. Kuvassa asiakas Siso von Behr ja Ingrid Kareketo kassalla.

Suosio yllätti jo pilottivaiheessa. Kävi ilmi, että paljon isompi ryhmä ihmisiä oli kiinnostuneita konseptista kuin mitä osattiin etukäteen odottaa.

”Kassalla kävivät myös esimerkiksi vanhukset ja lapsiperheet. Vanhempien ei tarvinnut kokea, että ’nyt lapsi sählää ja säätää’, vaan ihan luvan kanssa voi ottaa rauhassa sen tilanteen, kun siinä ihan kyltissäkin sanotaan”, kertoo Pokela.

Tänäänkin hitaan kassalinjan valinneet asiakkaat kattavat laajan kirjon. On iäkkäitä, nuoria, naisia, miehiä, kaikenlaista väkeä. Tosin miehistä yksikään ei suostu haastatteluun.

Jotkut valitsevat hitaan kassalinjan myös ihan palvelun vuoksi, kun yhteiskunnassa on siirrytty yhä enemmän kasvottomaan itsepalveluun.

”Minulla on tässä paljon ostoksia, eikä tänään ole kiire. Minulle tärkeintä oli, ettei tarvitse mennä itsepalvelukassalle”, kertoo hitaan kassalinjan nuorempaa asiakaskuntaa edustava Daniela Schulman.

Espooseen muuttanut albanialainen taiteilija Shkurte Ramushi ei puhu suomea, mutta on bongannut ”Slow checkout lane” -kyltin kassan yläpuolella. Hän on valinnut tämän kassan, koska ostokset koostuvat tänään pelkästään alennuksessa olevista tuotteista.

”Kaikki täällä on minulle vielä vähän uutta, enkä halua mitään ongelmia. Siksi valitsin tänään hitaan kassalinjan. Minusta on hyvä, että voin valita. Sitten kun haluan mennä nopeasti, valitsen nopean kassan”, hän sanoo.

Hidasta kassalinjaa on kokeiltu myös muualla. MTV uutiset kirjoitti taannoin, että myös eräs hollantilainen kauppaketju on ottanut hitaan kassalinjan käyttöön.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat