Virkamiehet eivät enää hallitse Helsingin imagoa, vaan valta on Instagram-kuvia ottavilla turisteilla: ”Ennen virkamiehet päättivät, millainen kaupunki on” - Helsinki | HS.fi

Virkamiehet eivät enää hallitse Helsingin imagoa, vaan valta on Instagram-kuvia ottavilla turisteilla: ”Ennen virkamiehet päättivät, millainen kaupunki on”

Helsinkiä on brändätty niin Itämeren tyttäreksi kuin Pohjolan valkeaksi kaupungiksikin. Sosiaalinen media on muuttanut kaupungin brändäämisen täysin ja tuonut mukaan itseironiaa ja huumoria.

Saksalaiset Michael, Babette ja Milene Schtaat ottavat selfien Senaatintorilla heinäkuussa 2015.

23.6.2019 15:07

Helsingin brändääminen on muuttunut sosiaalisen median myötä. Enää kaupungin viralliset tahot eivät pysty entiseen tapaan määrittelemään, miltä kaupungin imago ulospäin näyttää, vaan yhä suurempi rooli on kaupunkilaisilla, yrityksillä ja Helsingissä vierailevilla turisteilla.

Helsingin yliopiston tutkija Salla Jokela on erikoistunut tutkimaan kaupunkibrändäystä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat