Laura Salonen lähti ostosreissulle, joka mullisti hänen elämänsä: Lopputuloksena syntyi somen tunnetuin juustomyymälä - Helsinki | HS.fi
Helsinki|HS Helsinki

Laura Salonen lähti ostosreissulle, joka mullisti hänen elämänsä: Lopputuloksena syntyi somen tunnetuin juustomyymälä

Media-alan sekatyöläinen Laura Salonen perusti juustokaupan, jota julkisuuden henkilöt fanittavat sosiaalisessa mediassa.

Laura Salosen 6-vuotias tytär Ia Salonen auttaa äitiään kaupalla pikkuaskareissa. Kuva: Mikko Suutarinen / HS

Julkaistu: 8.1. 10:11, Päivitetty 8.1. 10:47

Viikkoa ennen joulua 32-vuotiaan Laura Salosen elämässä tapahtui jotain ennenkuulumatonta.

Ostoskierroksella Helsingin Vanhassa kauppahallissa hän kuuli lihakauppiasystävältään huolestuttavia uutisia. Hallin pitkäaikainen kulmakivi, Tuula Paalasen juustokauppa oli lopettamassa toimintansa.

Ystävän ehdottamana syntyi suunnitelma. Salosesta tulisi hallin uusi juustokauppias.

Heti viikonloppuna hän soitti vanhemmilleen ja maanantaina kaupungille, kysyäkseen vuokrasopimuksen uusimisesta.

Kyseinen juustokauppa ei ollut mikä tahansa puoti. Sillä oli erityinen paikka Salosen lapsuuden Helsingissä. Varhaisimmat muistot notkuvasta juustotiskistä ovat ajalta, jolloin Salonen ylettyi varvistamalla juuri tiskin reunalle.

”Viikonloppuisin menimme vanhempien kanssa aamupalalle Kauppatorille. Sitten viikkorahalla sai ostaa kauppahallista jotain herkkua. Minulle se oli aina juustoa Tuulan juustopuodista”, Salonen kertoo.

Villeimmissäkään unelmissa hän ei ajatellut pääsevänsä tiskin toiselle puolelle. Mutta juuri siellä hän nyt viettää työpäivänsä.

Suurin yllätys koitti kuitenkin kun Salonen kertoi uudesta urapolustaan Twitterissä. Hänellä on palvelussa reilu 6 000 seuraajaa, joista monista on tullut vuosien aikana aitoja ystäviä.

Kannustavia kommentteja alkoi sadella kymmenittäin, sitten sadoittain. Monet niistä tulivat tutuilta ihmisiltä, mutta sanan kiiriessä yhä useampi tuntematon ilahtui yrittäjän tarinasta.

Avajaispäiväänsä mennessä Juustoansasta oli tullut viraalihitti.

Kannustusta ensimmäisiin päiviin sateli oopperalaulaja Karita Mattilalta ja huippukokki Henri Alénilta asti.

”Usein puhutaan, että somessa on vain kinaa. Olen saanut satoja ellei tuhansia viestejä, ja ne ovat kaikki olleet positiivisia. Se on ollut koskettavaa”, Salonen kertoo.

Parhaimmillaan palaute on ollut sitä kun tiskille ilmaantunut asiakas ostosten jälkeen kertoo tuntuvansa Salosen jo entuudestaan, yleensä Twitteristä.

”Ei me edes ehditty miettiä miten markkinoidaan. Suosio on ollut puhdas yllätys.”

Salonen ryhtyi kauppiaaksi täysin pystymetsästä parin viikon varoajalla. Apuna ovat ravintola-alalla toimineet yrittäjävanhemmat. Heidän kanssa Salonen puhuu omien sanojensa mukaan kymmeniä kertoja joka päivä.

Ennen elämänmuutosta Salonen työskenteli media-alalla yli 10 vuotta. Päivätyö maistui puulta yhä useammin ja viime keväänä hän päätti irtisanoutua.

”Juustokauppiaaksi en ollut ajatellut ryhtyväni”, Salonen naurahtaa.

Mielessä oli tuolloin ennemmin työ järjestöjen tai pienyrittäjien kanssa. Sitten haaveet kulminoituvat tuohon lapsuuden haaveiden juustokauppaan.

Perinteiseen kauppahalliin myymälään on suunnitteilla pientä kasvojenkohotusta, Salonen kertoo. Tulevaisuudessa juustotiskin viereen voi istahtaa maistelemaan juustoja ehkäpä viinilasillisen kanssa. Kuva: Mikko Suutarinen / HS

Kauppiassuunnitelmiaan pohtiessa hän jännitti, miten kaikkien hallin asiakkaiden tuntema Tuula Paalanen ottaa uuden kauppiaan vastaan.

”Toivoin tietysti, että Tuula tulisi jatkamaan. Tuollainen vuosikymmenien kokemus tulisi säilyttää”, Salonen sanoo.

Hänen ilokseen Tuula hyörii tiskin takana edelleen, mutta vetovastuu on nyt uudella kauppiaalla.

Uuden alan arjessa tulee jatkuvasti eteen uuden opettelua. Näitä hetkiä Salonen avaa kaupalle perustamassaan blogissa. Kirjoituksissa kuuluu pienyrittäjän arki seikkaperäisesti: pieleen menneitä tukkukäyntejä, kyrillisten aakkosten käännöskukkasia ja ilon hetkiä asiakkaiden kanssa.

Enimmäkseen kuitenkin niitä hyviä juttuja.

Seuraa uutisia tästä aiheesta