Helsinki    |   HS Helsinki

Helsingin kaduille putkahti näkymä suoraan Kekkosen Suomesta: Joni Heikkilä tekee bisnestä taksilla, jollaista ei uskoisi enää näkevänsä

70-luvun lopun Datsun on taksimaailmassa todellinen harvinaisuus. Taksiliiton teknisen asiantuntijan Ville Jaakolan mukaan sille on syynsä, miksi taksiautot ovat yleensä suhteellisen uusia. ”Taksiauto on työkalu, jonka on syytä toimia”, Jaakola sanoo.



Puolitoista vuotta sitten voimaan tullut uusi taksilaki mahdollistaisi taksiliikenteen harjoittamisen melkein millä tahansa kulkupelillä.

”Taksiliikennettä on mahdollista pyörittää vaikka mönkijällä tai mopoautolla. Myös vaikkapa raskailla ajoneuvoyhdistelmillä voi ajaa taksia. Ainoastaan linja-autot ja kaksipyöräiset ajoneuvot on suljettu tämän mahdollisuuden ulkopuolelle”, kertoo Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola.

Vaikka taksibisneksessä voi nykyään valita työvälineensä lähes vapaasti, taksi on Jaakolan mukaan yleensä edelleen keskikokoinen perheauto. Syynä on se, että useimmat asiakkaat odottavat taksiin turvautuessaan saamaan tilavan kyydin.

”Jollakin Smartilla tai mopoautolla aika rauhassa saisi tolpalla odotella ennen kuin joku kömpii kyytiin”, Jaakola sanoo.

Poikkeuksiakin perheauto- ja tila-autogenreistä toki alalla on. Yksi niistä on helsinkiläisen taksiyrittäjän Joni Heikkilän vuoden 1979 Datsun 120 A. Heikkilä on aloittanut taksiyrittämisen tällä hieman erikoisemmalla menopelillä marraskuussa 2019 ja täysipäiväisesti joulukuun alusta.

”Auto on hankittu taksihommaa silmällä pitäen. Puolitoista kuukautta ehdin sillä ajella ruokalähettihommaa. Auto on ollut siis monessa mukana”, Heikkilä sanoo.

Ennen taksiyrittäjäksi ryhtymistään Heikkilä ehti ajaa reilu puoli vuotta Taksi Helsingille.


”Siinä tuli mieleen ajatus, että haluaisin tehdä omalla tyylilläni tätä hommaa. Kaikki taksit ovat ihan samanlaisia. Bemaria, Volvoa, Toyota Priusta pyörii siellä”, Heikkilä sanoo.

”Bongasin tämän auton Nettiautosta, kun kehittelin tätä omaa konseptia. Kun näin tämän, muistin yhtäkkiä merkin ja mallin. Pentuna jo tykkäsin tuosta automallista ihan sikana.”

Autoa myi tamperelainen Datsun-harrastaja, jolla oli jo varasto ihan täynnä autoja. Heikkilän liikeidea on myydä kyydin sivutuotteena elämys.

”Tätä mallia edeltänyt Datsun 100 A oli aikoinaan suosituin automalli Suomessa. Monet muistavat myös tuon satakaksikymppisen. Siinä pääsee sellaiselle nostalgiatripille”, Heikkilä selittää.

”Niin kuin varmaan ymmärrät, auto kiinnittää huomiota taksijonossa. Se on niin uniikki. Jos en ole ihan väärässä, tämä on maailman ainoa taksina toimiva Datsun. En ole muita ainakaan nähnyt missään.”

Heikkilä kertoo, että ihmiset tulevat toisinaan keskeltä jonoa ottamaan Datsun-kyydin. Taksiyrittäjälle se tietysti passaa. Suhtautuminen erikoiseen autoon on Heikkilän mukaan tosin ristiriitaista.

Joidenkin taksiyrittäjäkollegoiden on ollut vaikea niellä poikkeavaa menopeliä. Heikkilän yrityksen ja auton tietoja on ruodittu taksiautoilijoiden nettikeskusteluissa.

”Siellä päiviteltiin, että vanhoilla romuilla ajetaan. Ja kun oli Slush, joku oli kommentoinut auton kuvaa, että mitähän ulkomaalaiset bisnesmiehet kuvittelevat, kun näkevät tuollaisen auton. Luulevat olevansa jossakin kommunismimaassa”, Heikkilä kertoo.

Heikkilä ei olisi huolissaan ulkomaalaisten harhakuvitelmista, sillä myös turistit ovat olleet mielissään autoharvinaisuuden näkemisestä.

”Viimeksi eilen norjalaiset kaverit tulivat kyytiin vanhaan pirssiin. He olivat ihan mehuissaan. Aasialaiset tykkäävät ottaa kuvia, kun se on kuitenkin japanilainen auto”, hän sanoo.

Keskivertotaksia pienempi koko ei ainakaan toistaiseksi ole ollut ongelma. Todistetusti kyytiin mahtuu neljä aikuista matkalaukkuineen.

”On sillä Ikeassakin tullut käytyä. Penkit kaatuvat, niin kyllähän sinne tavaraa mahtuu”, Heikkilä vakuuttaa.

Auto vaikuttaisi taipuvan moneen, tähänastisen kokemuksen perusteella muun muassa vihkipaikaksi. Vuodenvaihteessa asiakkaana ollut pariskunta sanoi auton takapenkillä toisilleen tahdon.

Vaikka taksibisnes on vasta päässyt alkuun, Heikkilän mielessä on käynyt myös laajentaminen.

”Kyllä minussakin sen verran pieni kapitalisti asuu. Olisihan se kiva, vaikka eri malli samalta merkiltä tai joku muu yhtä ikoninen kuin Datsun.”

Taksiliiton Ville Jaakolan mukaan sille on syynsä, miksi taksiautot ovat yleensä suhteellisen uusia. Yksi syy on verotuksellinen. Arvonlisäverovelvollisten taksiyrittäjien kannattaa ostaa arvonlisäverollinen uusi auto, koska he joutuvat joka tapauksessa maksamaan veron auton myydessään.

”On myös käytännön syitä. Taksiauto on työkalu, jonka on syytä toimia. Uuden auton korjaukset menevät takuun piikkiin”, Jaakola sanoo.

”Suurin osa yrittäjistä on tyyppiä mies ja auto. Silloin ei ole puskuria. Taksinajo loppuu, jos auto hajoaa.”

Heikkilän Datsun on toistaiseksi ollut toimintavarma. Autolla oli ostohetkellä mittarissa vaivaiset 103 000 kilometriä.

”Sanotaan että Datsun on pomminvarmaksi laitteeksi suunniteltu, ja se on näyttänyt pitävän paikkansa”, Heikkilä sanoo.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tampereen keskustassa on Suomen kovin kommuuni – ”Linnan” asukkaita yhdistää armoton harrastus

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Puolisottomuus on yleistynyt kolme­kymppisillä lyhyessä ajassa: ”Parisuhteiden dynamiikka vaikuttaa syntyvyyteen”, tutkija sanoo

    4. 4

      Lätkäjätkät edustavat kaikkea, mikä suomalaisessa miehisyydessä on pielessä, sanoo kirjailija Juhani Brander

    5. 5

      Kello on 10.40, wc:n roskakorissa on verisiä papereita ja puhdistus­lappuja – HS vietti päivän Oodissa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      En ole mies, mutta voin vilkaista

    4. 4

      Vihreiden Fatim Diarra uhkaa julkistaa kaikki saamansa peniskuvat: ”Se on seksuaalista häirintää”

    5. 5

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää