26 000 ihmistä ryntäsi baaritiskille, kun Helsingissä kehitetty verkkokapakka avautui ja tarjosi jopa mahdollisuuden tanssimiseen - Helsinki | HS.fi
Helsinki|HS Helsinki

26 000 ihmistä ryntäsi baaritiskille, kun Helsingissä kehitetty verkkokapakka avautui ja tarjosi jopa mahdollisuuden tanssimiseen

Liki 30 000 etätöihin ja erityksiin päätynyttä ihmistä suuntasi yhteisen baaritiskin ääreen viime viikonloppuna. Digibaarissa voi tilata juomia ja jorata lattialla, samalla kun on turvallisesti omalla kotisohvallaan.

Digibaarissa luodaan omia huoneita, joissa voi viettää aikaa esimerkiksi oman kaveri- tai työporukan kanssa. Päiväsaikaan virtuaalibaari toimii helsinkiläisen Femma-baarin ”tiloissa”.

Julkaistu: 31.3. 9:08, Päivitetty 2.4. 9:03

Koronavirusepidemian hillitsemiseksi monet meistä ovat tällä hetkellä kotiensa seinien sisällä aamusta iltaan. Samalla kun vähennämme liikkumista kaupungissa, vähentyvät myös sosiaaliset kontaktit.

Viime viikon lauantaina eduskunta päätti ylimääräisessä istunnossaan hyväksyä lain ravintoloiden sulkemisesta. Ravintolat, kahvilat ja pubit pysyvät hallituksen päätöksen mukaan suljettuina 31.5. asti.

Juuri tästä syystä tuhannet ihmiset innostuivat viime viikonloppuna vierailemaan virtuaalisessa digibaarissa, jossa voi jutella videoyhteyden kautta kavereilleen samalla kun tilaa baaritiskiltä juomia tai jorailee lattialla.

Ensimmäisenä viikonloppuna digibaarissa vieraili yli 26 000 ihmistä. Selkeästi eniten baarihengailusta innostuivat helsinkiläiset, mutta löysi sinne tiensä ihmisiä myös Kuopiosta, Oulusta ja esimerkiksi Porista.

Yhteensä virtuaalibaarissa vieraili viikonlopun aikana kävijöitä 64 eri maasta. Suurin osa vierailijoista oli Suomesta.

Tunnelma baarissa on kuin 2000-luvun alun internetissä, joka on päivitetty nykyaikaisilla videoyhteyksillä ja härpäkkeillä.

Digibaarin taustalla on helsinkiläinen mainostoimisto Bob the Robot. Toimitusjohtaja Miska Rajasuon mukaan idea lähti työpaikan omista tarpeista. Kun mainostoimistolaiset lähtivät pari viikkoa sitten yhteisestä tilasta etätöihin, nousi huoli yhteisöllisyyden säilymisestä.

”Siitä syntyi kollektiivinen ajatus, että pistetään baari pystyyn digitaalisesti”, Rajasuo kertoo puhelimessa.

Ensimmäisen etätyöviikon päätteeksi toimiston väki pääsi testaamaan digibaaria, ja se osoittautui menestykseksi.

”Se oli pirun hauskaa!”, Rajasuo kertoo.

Koska konsepti toimi hyvin, he päättivät avata digibaarinsa avoimeksi kaikille.

Sen lisäksi että lähes 30 000 ihmistä vieraili baarissa viikonloppuna, on idea saanut paljon ”peukutuksia” sosiaalisessa mediassa.

Tähän mennessä tarjolla ei ole Rajasuon mukaan ollut vastaavaa palvelua, joka yhdistää videokeskustelun mahdollisuudet työympäristöstä eroavassa tilassa.

”Saatiin luotua tunnelmaa ja vähän leikkisyyttä. Ihmiset voivat tilailla juomia ja kuunnella musiikkia”, Rajasuo kuvailee.

Rajasuon mukaan myös firmat ovat olleet yhteydessä mahdollisuudesta hyödyntää digibaarin ideaa oman henkilöstönsä kanssa.

”Idea resonoi tässä ajassa, kun maailma täyttyy synkistä uutisista, niin tarjotaan jotain ihan muuta.”

Luitko jo nämä?

Helsinki - luetuimmat

Luetuimmat

Uusimmat