Kulosaareen ilmestyi 10 senttiä leveä pyöräkaista – Urakoitsija: ”Käsi pystyyn virheen merkiksi” - Helsinki | HS.fi
Helsinki|HS Helsinki

Kulosaareen ilmestyi 10 senttiä leveä pyöräkaista – Urakoitsija: ”Käsi pystyyn virheen merkiksi”

Uutta Itäbaanaa rakennetaan Kulosaaren puistotielle helmikuuhun 2021 asti.

Kulosaaren puistotiellä oleva pyöräkaista on paikoitellen huomattavan kapea. Kuva on otettu perjantaiaamuna 31. heinäkuulta. Kuva on lukijan ottama.

Julkaistu: 31.7. 15:52

Helsingin Kulosaaressa on tällä viikolla aloitettu itäbaanan rakentaminen muuttamalla Kulosaaren puistotie pyöräkaduksi. Pyöräkadun perusperiaate on, että autot ja pyöräilijät kulkevat samalla kaistalla peräkanaa, jolloin autoilijat mukauttavat nopeutensa pyöräliikenteeseen.

Työmaajärjestelyt ovat kuitenkin aiheuttaneet kulmiennostatuksia niin jalankulkijoille kuin pyöräilijöille.

Työmaa-aidan jalustat kaventavat kapeaa pyöräkaistaa entisestään. Kuva on lukijan ottama.

Loppuviikosta ajoradan viereen massoitettiin itään päin kulkevien pyöräilijöiden kaista, joka on paikoitellen hyvin kapea. Kuvasta näkee, kuinka kaista kutistuu pahimmillaan vain noin kymmenen sentin levyiseksi.

Työmaan urakoitsijan VM Suomalaisen ylläpitämillä Facebook-sivuilla on käyty viikon mittaan vilkasta keskustelua työmaan järjestelyistä.

Saadun palautteen perusteella työmaalle on viety esimerkiksi uusia liikennemerkkejä ja betoniporsaita rauhoittamaan jalkakäytävän liikennettä.

”Huomasimme palautteen kautta, että sieltä puuttuu liikennemerkkejä ja osa oli väärällä puolella kaistaa”, kertoo VM Suomalaisen viestintäpäällikkö Tim Karike.

Palautteesta otettiin Karikkeen mukaan nopeasti koppia ja tilannetta käytiin korjaamaan. Hän myöntää, että alkuperäisessä kaupungin hyväksymässä liikennesuunnitelmassa on ollut virheitä ja puutteita, mutta niitä korjataan paraikaa.

”Käsi pystyyn virheen merkiksi. Ne [opastukset] olivat osittain sekavat ja aiheuttivat turhaa hämmennystä.”

Puistotien liikenne on tällä hetkellä jaettu kolmeen osaan. Jalkakäytävällä liikkuvat jalankulkijat, keskimmäisellä kaistalla kulkee moottoriliikenne länteen yhdessä pyöräilijöiden kanssa ja reunassa on kapea kaista varattu itään päin kulkevalle pyöräliikenteelle.

”Me kaikki ymmärrämme, että se on kapea kaista”, Karike sanoo.

”Aina voi hiljentää omaa vauhtiaan tai pysähtyä.”

Puistotiellä käytössä oleva uusi liikennetapa, eli peräkkäin ajo, vaatii sekin totuttelua. Aiemmasta poiketen pyöräilijöiden ja autojen ei ole tarkoituskaan ajaa kaistoilla vierekkäin.

Hyvin kapean pyöräilykaistan ongelmat on kuitenkin tiedostettu. Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, mitä kaupunki päättää asialle tehdä. Mahdollisuutena on joko siirtää aitoja pahimpien pullokaulojen kohdalta niin, ettei niiden jalat kavenna väylää, tai siirtää maalattuja kaistamerkintöjä sisemmäs, jotta idän puolen liikenteelle saadaan lisää tilaa.

Alueelle on tarkoitus tuoda ensi viikolla lisää infomateriaaleja ja muun muassa havainnekuva kaistojen käyttämisestä. Kulosaaren puistotien arvioitu rakennusaika kestää helmikuuhun 2021.

Luitko jo nämä?

Helsinki - luetuimmat