Tämä rutistunut raato on Helsingin halvin auto – Omistaja: ”Yleensä se on hyvä myyntivaltti, kun laittaa halvimman hinnan” - Helsinki | HS.fi

Tämä rutistunut raato on Helsingin halvin auto – Omistaja: ”Yleensä se on hyvä myyntivaltti, kun laittaa halvimman hinnan”

Helsingin halvin auto on vuoden 1988 Mitsubishi Pajero. Pyyntihinta siitä oli 140 euroa. ”Yleensä se on hyvä myyntivaltti, kun laittaa halvimman hinnan.”

Kuvan musta auto on Helsingin halvin auto. Sen moottori jatkaa elämäänsä vieressä seisovassa valkoisessa Mitsubishi Pajerossa.­

26.2. 9:33 | Päivitetty 26.2. 9:58

Helsingin Tattarisuolla seisoi torstaihin saakka vanha vuosimallin -88 Mitsubishi Pajero.

Nettiauto-verkkosivun mukaan kyseessä oli Helsingin ja pääkaupunkiseudun halvin auto. Torstaina 25. helmikuuta pyyntihinta autolle oli 140 euroa.

Kyseinen auto on viettänyt ainakin viimeiset viisi vuotta pihalla seisten. Rähjäisestä ulkonäöstään huolimatta auto ei ole ollut turha peli.

”Se ostettiin moottorin takia”, kertoo autoa myyvä Jussi Forss.

Vanha Mitsubishi oli joutunut kolariin niin, että sen nokka oli lytistynyt. Sen moottori oli silti käyttökelpoinen.

Moottori siirrettiin toiseen samanlaiseen autoon, jota on käytetty muun muassa lumiauraukseen.

Vaikka Helsingin halvinta autoa on mahdotonta elvyttää ajokäyttöön, sille on silti ollut kysyntää.

”Yleensä se on hyvä myyntivaltti, kun laittaa halvimman hinnan”, kertoo Forss.

Hänen mukaansa autosta tuli useampia kyselyitä.

”Muutama huonoa suomea puhuva tyyppi kyseli moottorin ja vaihdelaatikon perään.”

He joutuivat kuitenkin pettymään, sillä molemmat osat oli jo viety autosta.

Lopulta kuitenkin ostaja ja auto löysivät toisensa torstaina 25. helmikuuta.

Vanha Pajero jatkaa nyt matkaansa Mäntsälään. Siellä se luovuttaa käyttökelpoisia osia vielä yhteen samanlaiseen autoon.­

Mikä ihmisiä kiinnostaa vanhassa Mitsubishi Pajerossa?

Forss kertoo, että monet korjaajat tai harrastelijat ostavat romuauton sen käyttökelpoisten osien vuoksi. Forssilla itsellään on pidempää kokemusta autojen korjaamisesta sekä osien myymisestä.

”Ne, jotka ostavat Pajeron tyyppisen auton, saattavat ostaa kaksi samanlaista. Eli käyttöauton lisäksi on yksi varaosa-auto.”

Joissain netti-ilmoituksissa saatetaan Forssin mukaan myydä kolmea samanlaista autonraatoa.

Autosta kelpaavat monenlaiset osat. Halutuimpia osia ovat moottori, vaihdelaatikko ja renkaat.

Helsingin halvin auto jatkaa nyt matkaansa Mäntsälään. Siellä siitä otetaan varaosia vielä yhteen Mitsubishi Pajeroon.

Kunnostetulla yli 30-vuotiaalla Mitsubishilla voi ajella siinä missä uudemmillakin autoilla. Lisäksi sille voi olla käyttöä etenkin näillä säillä.

”Faijahan joskus vitsaili käydessään töissä keskustassa talvella, että eihän sinne edes pääse ilman nelivetoa”, Forss sanoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat