Uudessa paketti­automaatissa on yli tuhat lokeroa – Ei ole sattumaa, että Euroopan suurin automaatti löytyy juuri Helsingistä - Helsinki | HS.fi

Uudessa paketti­automaatissa on yli tuhat lokeroa – Ei ole sattumaa, että Euroopan suurin automaatti löytyy juuri Helsingistä

Munkkivuoreen avattiin Euroopan suurin pakettiautomaatti, jossa on yli tuhat lokeroa. Postin viestintäjohtajan mukaan pakettiautomaatit sopivat suomalaiseen kansanluonteeseen.

Uusi pakettiautomaatti on pinta-alaltaan noin 250 neliömetriä. Lokeroita sieltä löytyy 1002.­

12.3. 11:57

Munkkivuoren ostoskeskukseen avattiin Euroopan ja ehkä koko maailman suurin pakettiautomaatti.

Lokeroita uudessa automaatissa on yhteensä 1 002 kappaletta. Sinne mahtuu jos jonkinmoista pussukkaa ja pahvilaatikkoa.

Joanna Åberg oli yksi Munkkivuoren uuden pakettiautomaatin ensimmäisistä asiakkaista. Åberg nouti automaatista grafiikkataidetta.­

Munkkivuoren valtava pakettiautomaatti kertoo postin ja kulutuksen muutoksesta.

Vielä muutama vuosi sitten Munkkivuoren ostoskeskuksessa sijaitsi Postin oma myymälä. Mutta koska kirjeitä tai kortteja lähettää enää harva, myymälän tilalle tuli pakettiautomaattialue.

Sitten pakettiautomaattialue alkoi käydä pieneksi.

Koronakeväänä paketteja tuli enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ihmiset pysyttelivät kodeissaan ja klikkailivat tuotteita ostoskoreihin.

Koronapandemia kasvatti verkko-ostamista lähes 30 prosentilla suomalaisista. Viime vuonna Posti toimitti yhteensä 64 miljoonaa pakettia. Pelkästään joulun aikaan pakkauksia toimitettiin 7,7 miljoonaa. Postin lisäksi myös muut toimijat, kuten Matkahuolto, Schenker, DHL ja PostNord kuljettavat tavaroitamme Suomessa.

”Kun pakettimäärät kasvoivat, kasvoivat suhteessa tietysti myös isommat pakettikoot. Ihmiset tilasivat tavaraa, mitä aikaisemmin on ostettu kivijalkamyymälöistä”, Laubach kertoo.

Moni paketti ei mahtunut Munkkivuoren lokeroihin, sillä lokeroita ei ollut tarpeeksi. Paketteja kuljetettiin Töölöön saakka.

Munkkivuorelaiset hermostuivat ja antoivat Postille palautetta asiasta. Osaksi palautteen ansiosta pakettiautomaattia on nyt laajennettu.

Pakettiautomaatin lokerot avautuvat pin-koodilla.­

Pakettiautomaatit ovat verrattain uusi ilmiö. Ensimmäinen julkinen pakettiautomaatti otettiin käyttöön kymmenen vuotta sitten Porvoossa. Automaatissa oli vain kymmenen lokeroa.

Postin palvelupisteverkoston kumppanuuksista ja konsepteista vastaava johtaja Heiko Laubach kertoo, että pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä julkisia pakettiautomaatteja 285 toimipisteessä. Toimipisteistä 159 sijaitsee Helsingissä. Lisäksi ovat vielä yksityiset pakettiautomaatit, joita löytyy muun muassa taloyhtiöistä ja yritysten omista tiloista.

Väkilukuun suhteutettuna Suomessa onkin jo maailman tihein pakettiautomaattiverkosto.

Miksi?

Postin paketti- ja verkkokaupan viestinnästä vastaava Jenni Mattsson kertoo, että suomalaisista 87 prosenttia on vastaanottanut verkkokauppalähetyksen vähintään kerran automaattiin vuonna 2020. Muualla maailmalla luku on keskimäärin 40 prosenttia.

”Ehkä se liittyy meidän kansanluonteeseen. Suomalaiset tykkäävät itsepalvelumaailmasta, ja olemme tottuneet siihen”, Mattsson arvelee.

Suomalaiset arvostavat Mattssonin mukaan nopeutta ja helppoutta. Korona-aikana pakettiautomaatit koetaan myös turvallisiksi.

Maailmalla pakettiautomaatteja on paljon muun muassa Kiinassa ja Saksassa.

”Tietojemme mukaan Munkkivuorta suurempaa pakettiautomaattia ei ole tullut maailmalla vastaan. Se voi siis olla jopa maailman suurimpia lokeromäärällä mitattuna”, Mattsson sanoo.

Nettikauppaa ja siihen liittyvää kuljetusrumbaa on kritisoitu epäekologiseksi.

Ihmiset tilaavat netistä herkästi turhaa tavaraa. Palauttaminenkin on tehty hyvin helpoksi. Päästöjä syntyy, kun tavaroita kiikutetaan paikasta toiseen.

Miten Posti on ottanut tämän huomioon?

”Kun pakettivirtaa voi keskittää automaatteihin, ei tarvitse erikseen liikkua moneen paikkaan. Ja logistiikkamme on aina kaksisuuntaista – nappaamme automaatteihin jätetyt tavarat mukaamme samalla kun tulemme niitä täyttämään. Kuluttajan kannattaa suosia pakettien noudossa vähäpäästöisiä liikkumismuotoja tai yhdistää noudot esimerkiksi kauppareissuihin.”, Laubach sanoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat