Liikenteestä salaperäisesti someen raportoinut ”Bussi-Esko” sai uuden työn – Siirtyi ajamaan ykkösrivin artistin keikkabussia - Helsinki | HS.fi

Liikenteestä salaperäisesti someen raportoinut ”Bussi-Esko” sai uuden työn – Siirtyi ajamaan ykkösrivin artistin keikkabussia

Bussi-Esko -nimimerkillä Helsingin paikallisliikenteen bussinkuljettajan työstä kirjoittanut Niko Poikulainen palasi vanhaan työhönsä kitarateknikoksi ja keikkabussin kuljettajaksi.

Bussi-Esko eli Niko Poikulainen on taas tien päällä, loppusyksyn vanhassa tutussa hommassa, mutta tällä kertaa keikkabussin ratissa.

22.11. 15:25

HS Helsinki kertoi 1. marraskuuta, että kymmenen vuotta sosiaalisessa mediassa Bussi-Esko -nimellä kirjoittaneen bussinkuljettajan henkilöllisyys oli paljastunut.

Niko Poikulainen saattoi kertoa, että hän oli Bussi-Esko, koska aikoi lopettaa marraskuussa työt bussinkuljettajana pääkaupunkiseudun liikenteessä.

Mutta eipä Poikulainen olekaan lopettanut bussinkuljettajan työtä. Kaupunkiliikenteen bussit ovat tosin vaihtuneet Maija Vilkkumaan bändin keikkabussiksi.

”Perjantaina olimme Keuruulla ja lauantaina Järvenpäässä. Neljä viikonloppua on vielä edessä ennen kuin Maija Vilkkumaa jää bändinsä kanssa joulutauolle. Ehkä sitten taas keväällä [ajetaan]”, Poikulainen kertoi.

Pisimmät ajomatkat Vilkkumaan keikkabussin kuljettajana Poikulainen ajaa ennen joulua Suomussalmelle ja Kalajoelle.

Lue lisää: Salamyhkäinen bussikuski on raportoinut vuosia matkustajien sekoilusta someen – Nyt hän vihdoin paljastaa nimensä ja motiivinsa

Poikulainen ei ole pelkkä bussikuski, vaan hän toimii myös Vilkkumaan bändin kitaristin Ville Salmisen kitarateknikkona.

”Kitarateknikko huolehtii kitaristin laitteistosta. Kasaan ja kytken kitaralaitteiston ja viritän kitarat. Huolehdin siitä, että kitaristilla on oikea kitara kussakin kappaleessa”, Poikulainen kertoo työstään.

Oikeastaan Poikulainen palaa nyt entiseen työhönsä. Ennen kuin hän alkoi ajaa vain kaupunkiliikenteen bussia, hän on ollut muun muassa Mokoman, The Frezan ja Neljän ruusun kitarateknikkona. Silloin hän hoiti myös basistin soittimen soittokuntoon.

Hän kävi myös myöhemmin tuuraamassa Mokoman kakkoskuskina. Samoin Neljälle ruusulle hän oli vuonna 2015 sekä kuljettajana että kitarateknikkona. Vähitellen hän lopetti bändityöt, koska kahden työn yhdistäminen alkoi käydä hankalaksi.

”Kaveri oli musaliikkeessä töissä ja hän kysyi, kiinnostaisiko kitarateknikon hommat. Olen soittanut pikkupojasta asti kitaraa, ja pari autotallitason heavy-yhtyettäkin minulla on ollut”, Espoossa kasvanut Poikulainen kertoo.

Bussi-Esko nimestä Niko Poikulainen saa kiittää Mokoma-yhtyeen rumpalia Janne Hyrkästä. Poikulainen aloitti Mokoman kitarateknikkona vuonna 2009. Keikkabussissa Hyrkäs lueskeli lehtiä, näki avaruustähtitieteen professori Esko Valtaojan kuvan ja totesi, että ”roudari on päässyt lehteen”.

Tuohon aikaan Poikulainen oli kalju ja hänellä oli pitkä parta kuten Valtaojallakin. Siitä alkaen hänestä tuli Esko. Kun hän meni bussikurssille, hänestä tuli Bussi-Esko.

Meheviä bändijuoruja sen sijaan Bussi-Eskolta on tulevaisuudessa turha odottaa.

”Bändit ja niiden muusikot ovat olleet niin ammattimaisia, että eipä edes löytyisi juoruja, vaikka yrittäisi”, Bussi-Esko sanoo.

Edelleenkin hän suunnittelee opiskelua, mutta se ei välttämättä sulje pois kitarateknikon ja keikkabussin kuljettajan töitä. Eli Bussi-Eskon voi nähdä bussin ratissa keväälläkin.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat