Vuosaaren tunneli suljetaan usein liikenteeltä – mitä ihmettä maan alla tapahtuu toistuvasti? - Helsinki | HS.fi

Vuosaaren tunneli suljetaan usein liikenteeltä – mitä ihmettä maan alla tapahtuu toistuvasti?

Vuosaaren tyhjältä vaikuttavassa tunnelissa häärää alati huoltohenkilöstöä korjaamassa tekniikkaa ja pesemässä paikkoja. Miksi tunneli pitää sulkea vähän väliä?

Vuosaaren satamaan johtavat tunnelit joudutaan aika ajoin sulkemaan huolto-, korjaus- ja testaustöiden takia.

13.1. 13:18

Vuosaaren tunnelissa Helsingissä piti alkuviikosta tehdä teknisiin järjestelmiin liittyviä testauksia, mutta niiden korjaamisen viivästymisten takia testiä ei pystytty tekemään.

Uudenmaan ely-keskus oli ennakkoon ilmoittanut, että Vuosaaren tunneli on pantava kiinni maanantain ja tiistain välisenä yönä huoltotöiden ja testausten vuoksi.

Tunnelissa oli tarkoitus saattaa päätökseen sähköjärjestelmiin liittyvät korjaukset. Niiden korjaustarve johtuu siitä, että viime elokuussa tunnelin suulla sattui liikenneonnettomuus, joka vaurioitti tunnelin liikenteen hallintaa hoitavia sähkökaappeja.

”Tuolloin siellä meni sähköisiä laitteita rikki. Kun tässä maailmantilanteessa toimitusvaikeuksia on ollut, niin se vaikuttaa myös meidän tietunneleihin. Teknisten laitteiden toimitusajat ovat olleet pitkiä, ja se on valitettavasti viivästynyt näin pitkälle”, Ely-keskuksen projektipäällikkö Tero Tiensuu kertoo.

”Aina kun sähköjärjestelmää päivitetään, se pitää testata. Tämä testi ei nyt vielä toteutunut ja se on tekemättä.”

Ely-keskuksen on tehtävä päätös pidempiaikaisesta tunnelin sulkemisesta kaksi viikkoa aiemmin. Tämän ajan arvioitiin tuolloin riittävän.

”Korjaajat ovat tehneet kaksi viikkoa töitä, mutta viivästysten takia järjestelmää ei saatu sellaiseen kuntoon, että sitä olisi päästy testaamaan.”

Tarkoittaako tämä sitä, että tunneli joudutaan lähiaikoina sulkemaan uudelleen?

”Kyllä. Voi olla, että tulee sulku. Mutta pyrimme tekemään sen Tieliikennekeskuksen kautta siten, että häiriö olisi mahdollisimman lyhyt”, Tiensuu sanoo.

”Tunnelin voi sulkea ilman sulkupäätöstä hetkeksi, mikä tarkoittaa noin 15 minuutin aikaa. Tieliikennekeskus ohjaa tunnelia ja sieltä voi panna liikenteen varareitille aika lyhyelläkin varoitusajalla.”

Jos lyhyt ei sulku ei riitä, ely-keskuksen on tehtävä sulkupäätös. Jos tunnelin pidempiaikainen usean tunnin sulku joudutaan tekemään, sulkuaika pyritään hyödyntämään hyvin.

”Tuolloin pyrimme saamaan kunnossapidon mukaan, tekemään hulevesialtaiden tyhjennykset ja muutenkin mahdollisimman paljon porukkaa töihin, kun kerran tunneli kiinni on.”

Tiensuun mukaan tunneliin pyritään aina saamaan mahdollisimman paljon eri töiden tekijöitä, jotta sulkuaika voidaan käyttää mahdollisimman hyvin hyödyksi.

Raskas liikenne käyttää paljon Vuosaaren tunnelia satamaan ja sieltä pois ajaessaan ja joutuu kiertoreitille silloin kun tunneli suljetaan.

Edellisen kerran tunneli oli suljettuna joulukuussa. Miksi Vuosaareen tunnelissa on usein sulkuja ja mitä siellä tehdään?

Projektipäällikkö Tiensuu kertoo, että osa suluista on lyhytkestoisia. Ne voivat liittyä esimerkiksi johonkin ajankohtaiseen tilanteeseen, kuten ajoneuvon pysähtymiseen tunnelissa. Kyseessä voi olla luvaton tahallinen pysähtyminen tai onnettomuudesta tai ajoneuvon hajoamisesta johtuva pysähtyminen.

”Liikenne itsessään aiheuttaa osan suluista tai tunnelin jonkun kaistan sulkemisesta. Jos tilanne on paha, niin on suljettava koko tunneli.”

Tunneliin ei ole lupa pysähtyä. Pysähtymisen syynä on voi olla tietämättömyys tai onnettomuudet.

Pidempiaikaisia suunniteltuja tunnelin sulkuja tehdään Tiensuun mukaan 3–4 kertaa vuodessa. Tämän lisäksi tunnelissa tehdään lyhyempiä sulkemisia vaativia kuukausihuoltoja.

Yöaikaan tunnelissa tehdään esimerkiksi pesu- ja puhdistustöitä sekä korjataan havaittuja häiriöitä.

”Tunneliin on määrätty pesuja. Seiniltä pestään suolaa ja pölyjä pois, mutta tätä ei voi tehdä talvella. Talvella tehdään teknistä huoltoa eli huolletaan ja testataan sähkölaitteita, kameroita ja puhallinjärjestelmiä”, Tiensuu kertoo.

Tunneli on tärkeä väylä Vuosaaren satamaan ja sieltä pois kulkevalle raskaalle liikenteelle. Koska varareitti kulkee katuverkostossa, varsinkin pidempiaikaisista sulkemisista tiedotetaan hyvissä ajoin. Tunnelin sulun aikana liikenne ohjataan Itäväylän, Kallvikintien, Niinisaarentien ja Satamankaaren kautta.

”Tiedotamme suluista, jotta varsinkin näin talviaikaan kaupungin kunnossapito voi varautua viemään kalustoa sinne raskaan liikenteen käyttämän varareitin varrelle”, Tiensuu sanoo.

Huonon keliennusteen vuoksi ilmoitettu tunnelin sulkeminen voidaan peruuttaa hyvin lyhyellä varoitusajalla.

”Tämä johtuu siitä, että sulkuja tekevä urakoitsija tekee myös lumiaurauksia. Urakoitsijan resurssit ovat ensin kunnossapidossa ja sitten vasta sulkemisessa.”

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat