Perheenisä juoksi läpi kaikki Helsingin kunto­portaat askeleitaan analysoiden – Nyt hän paljastaa, missä onnistuu optimaalisin treeni

Pääkaupunkiseudulle on viime vuosina rakennettu useita uusia kuntoportaita. HS kokosi kaikki kuntoportaat kartalle ja vertaili niitä.

Helsinkiläinen Jari Tammi on kokeillut kaikkia Helsingin kuntoportaita. Kuvassa näkyvät Paloheinän kuntoportaat ovat Helsingin toiseksi pisimmät.

12.5. 11:49 | Päivitetty 12.5. 17:55

Toukokuun kylmästä säästä huolimatta Paloheinän kuntoportailla riittää väkeä. On eläkeläisiä, lapsia, urheilijoita ja jopa pieni koirakin.

Nousijoiden joukossa on yksi, joka suhtautuu kuntoporrastreeneihin erityisen intohimoisesti. Helsinkiläinen Jari Tammi on kokeillut kaikkia Helsingin virallisia kuntoportaita.

”Ne yhdistävät omassa tapauksessani erinomaisesti luonnossa liikkumisen ja nopeuskestävyystreenit ja antavat itseluottamusta pikajuoksuun”, hän sanoo.

Tammen kuntoporrasharrastus sai alkunsa noin kymmenen vuotta sitten. Tammi on aktiivinen 400 metrin juoksun harrastaja, ja juoksuseuran kaveri pyysi häntä mukaan kokeilemaan porrastreeniä. Tammi innostui ja porrastreeneistä on sittemmin tullut hänelle tärkeä henkireikä yhdessä muun liikunnan kanssa.

”Kuntoportaissa juokseminen on maadoittavaa, puhdistava kokemus. Se toimii tärkeänä vastapainona istumatyölle.”

Hän kokee, että porrastreeni jopa lisää työtehokkuutta.

”Jos haastattelisit minua heti suorituksen jälkeen, en varmaan saisi paljon järkevää sanotuksi. Mutta sitten mieli virkistyy ja viimeistään seuraavana päivänä huomaa, että on ihan eri tempo työssä.”

Jari Tammi on testannut kaikki Helsingin kuntoportaat. Seuraavaksi hän suunnittelee kokeilevansa naapurikuntien portaita.

Porrasjuoksussa on myös sosiaalinen puoli. Useita kertoja viikossa kuntoportaisiin suuntaava Tammi saa joskus houkuteltua perheensä mukaan tai sopii seurakaverin kanssa treenit. Ja vaikka portaisiin tulisi yksin, sieltä löytyy lähes aina kanssaliikkujia.

”Varsinkin vanhempien ihmisten kanssa on mukava vaihtaa pari sanaa ja rupatella hetken.”

Lue lisää: Yksi treeni viikossa riittää – Neljän liikkeen porrastreenillä saat vahvat jalat, vauhtia aineenvaihduntaan ja hyvän kestävyyskunnon

Viime vuosina uusia kuntoportaita on ilmestynyt kuin sieniä sateella ympäri pääkaupunkiseutua, eikä kuntoporrasbuumi osoita laantumisen merkkejä. Kuntoporrasintoilijalla on yllin kyllin vaihtoehtoja joista valita sopiva kohde juuri sen päivän mieltymysten mukaan.

Merellisten maisemien perään haikaileva kuntoilija suuntaa esimerkiksi Espoon rantaraitilla sijaitseville Tyrskyvuoren kuntoportaille. Meri kimaltelee puiden välistä jo portaita kiivetessä, mutta huipulla palkintona odottaa vielä komeammat näkymät saaristoon.

Tyrskyvuoren portaat ovat oiva valinta myös, jos toivoo mahdollisimman helppoja portaita. Niissä on pääkaupunkiseudun virallisista kuntoporrasvaihtoehdoista pienin määrä porrasaskelmia ja vähiten nousua.

Porrasintoilija, joka haluaa kokea mahdollisimman monta superlatiivia yhdellä reissulla, valitsee kohteeksi Helsingin Malminkartanon kuntoportaat. Siellä pääsee samalla kokemaan niin rankimmat, korkeimmat, leveimmät ja pisimmät portaat. Malminkartanon portaat ovatkin ammattiurheilijoiden suosiossa.

Malminkartanon portaat ovat myös pääkaupunkiseudun kalleimmat kuntoportaat. Kun hintalappu suurimmalle osalle muista kuntoportaista on ollut noin 100 000–200 000 euroa, Malminkartanon portaisiin upposi 301 000 euroa.

Lue lisää: Helsingin huipulle on nyt helppo kiivetä: Malminkartanon täyttömäkeen valmistuivat poikkeuksellisen leveät portaat

Suurin osa kuntoportaista sijaitsee hieman ydinkeskustan ulkopuolella. Urbaaneimmat – ja toistaiseksi Helsingin kantakaupungin ainoat kuntoportaat – ovat Olympiastadionin vierelle viime vuonna avatut Mäntymäen kuntoportaat.

Niitä Jari Tammi pääsi kokeilemaan ensimmäistä kertaa vasta viime viikolla. Pienestä koostaan huolimatta ne eivät tuottaneet pettymystä.

”Onneksi kävin! Oli todella positiivinen yllätys. Mäntymäen kuntoportaita kruunaa huipun kalliot ja männyt. Hekumoin nyt jo syksyn treeneistä siellä, kun saa haistella viileneviä syksyn tuulia.”

Tammea mietitytti etukäteen, kuinka paljon melua ja pölyä portaisiin kantautuu, mutta huolet unohtuivat paikan päällä.

Kehuja Mäntymäen kuntoportaat saavat myös siksi, että niiden juurella on kunnon pyörätelineet. Nastakengät on erikseen kielletty, mikä sekin ilahduttaa Tammea.

”Se on hyvä. Joidenkin portaiden reunat ovat menneet pahoiksi nastakengistä.”

Ja tosiaan, esimerkiksi Paloheinässä näkyy portaiden lankuissa runsaasti pieniä kuoppia, jotka voisivat hyvin olla nastakenkien aiheuttamia.

Kirjailijana ja kustantajana työskentelevä Jari Tammi suuntaa istumatyön vastapainoksi muun muassa kuntoportaisiin ja juoksuradoille. Rankka kuntoporrastreeni tuo sopivasti itseluottamusta pikajuoksuharrastukseen.

Tammen suosikkiportaat ovat Paloheinän kuntoportaat. Niissä yhdistyvät hyvin luonto, ulkoilu ja ulkoliikuntalaitteet.

”Täällä on myös optimaaliset portaat. Ne ovat tarpeeksi leveät ja niitä voi hyvin vetää putkeen alhaalta ylös tai osissa. Varioin nopeita tikkauksia niin, että astun joka askelmalle ja niin, että otan kaksi porrasta kerralla.”

Tammi löytää kaikista kokeilemistaan portaista hyviä puolia. Se, että on tarpeeksi keskenään erilaisia portaita, tuo treeniin virkistävää ja hermostoa herättelevää vaihtelua.

Vaikka uusia kuntoportaita on tullut lyhyessä ajassa paljon, Tammi kaipaa niitä edelleen lisää. Varsinkin ydinkeskustassa kuntoportaita voisi hänestä olla enemmänkin.

Tammi ei ole kuntoporrashaaveidensa kanssa yksin: kunnat saavat asukkailta paljon toiveita uusien portaiden sijainneista. Monet toiveista toteutuvat, sillä kaikkiin pääkaupunkiseudun kuntiin on suunnitteilla useita uusia kuntoportaita.

Espoossa on tarkoitus rakentaa yhdet uudet portaat vuodessa. Tänä vuonna valmistunee Vahvialankallion kuntoportaat Laajalahdessa ja ensi vuonna Olariin tulevat Kabiksenkallion kuntoportaat.

Vantaalla uusia kuntoportaita suunnitellaan Malminiittyyn ja Kaivokselaan. Helsingissä uusia portaita on tulossa ainakin Laajasaloon, Alppikylään sekä Suutarilaan. Herttoniemen kuntoportaat on myös tarkoitus uusia.

Oikaisu 12.5. klo 17:55: Jutussa luki aikaisemmin virheellisesti, että Herttoniemeen on suunnitteilla omat kuntoportaat. Todellisuudessa Herttoniemeen on suunnitteilla vanhojen kuntoportaiden uusiminen.

Lue lisää porrasjuoksun hyödyistä:

Tämä yksinkertainen treeni on hyvää vaihtelua juoksemiselle – asiantuntija kertoo kuusi liikettä, joilla kehittyvät pakarat, pohkeet ja koko kropan yhteispeli

Yksi treeni viikossa riittää – Neljän liikkeen porrastreenillä saat vahvat jalat, vauhtia aineenvaihduntaan ja hyvän kestävyyskunnon

Juoksuportaissa voi kehittää kestävyyttä, räjähtävyyttä tai lihasvoimaa – kolme treeniä eritasoisille liikkujille

Toiveita uusista kuntoportaista tulee kunnille paljon ja uusia kohteita onkin suunnitteilla kaikissa pääkaupunkiseudun kunnissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat