Heljä Saarinen-Salo on odottanut koko elämänsä, että yltäisi painamaan nappia suoja­tiellä – Nyt Koskelan­tielle tehty uudistus mullistaa hänen arkensa

Helsinkiläinen Heljä Saarinen-Salo iloitsee uusista, matalalle sijoitetuista painonapeista suojatien liikennevalojen yhteydessä. Vihdoin hän ylettyy painamaan nappia ja voi liikkua risteyksessä itsenäisesti.

Koskelantien uudistetussa risteyksessä on matalalle sijoitetut painonapit liikennevalojen yhteydessä. Lukijan kuva.

11.4. 14:53

Helsinkiläinen Heljä Saarinen-Salo ei muista, että olisi ikinä aiemmin päässyt painamaan suojatien liikennevalojen painonappia. Hän on lähes 60-vuotias.

Saarinen-Salo on lyhytkasvuinen ja käyttää liikkumiseen sähkömopoa apuvälineenä. Napit ovat lähes aina sijoitettu aivan liian korkealle tai sitten ne ovat jonkinlaisen esteen, kuten korokkeen takana.

Siksi ilo oli suuri, kun hän huomasi Koskelantien ja Kunnalliskodintien uudistetun risteyksen uudet liikennevalot. Nappulat ovat sijoitettu riittävän matalalle, jotta hän ylettyy painamaan niitä.

”Oli tarkoitus käydä vielä ihan mittaamassa tarkka korkeus. Tiedän, että se on alle metrin korkeudessa, koska olen itse tasan metrin mittainen”, hän pohtii.

Suojatien yhteydessä olevat napit ovat kiinni pylväässä. Usein pylväs on sijoitettu jalkakäytävän rajaavalle korotetulle tai epätasaiselle alueelle, joten esimerkiksi sähkömopolla tai pyörätuolilla liikkuva ei pääse tarpeeksi lähelle ylettyäkseen nappiin.

Uudistuneessa risteyksessä tällaista ongelmaa ei ole.

”Tämä oli minulle todella iso ja merkittävä kokemus. Se haittaa aika paljon, jos ei pysty painamaan nappia. Kaikki liikennevalot eivät vaihdu itsestään.”

Hän muistuttaa, ettei asia koske pelkästään häntä, vaan on paljon ihmisiä, jotka erilaisista syistä eivät ylety painamaan korkealle sijoitettuja nappeja.

”Silloin ei voi vain ajatella, että menen täältä. Sinun täytyy varata aikaa, että suunnittelet ja menet sieltä mistä pääset. Tämä Koskelantien risteys on ollut sellainen, josta en ole voinut kulkea yksin.”

Jos nappiin ei ylety, jää muutama vaihtoehto. Yksikään niistä ei ole ihanteellinen.

Joko tien joutuu ylittämään valoista piittaamatta ja turvallisuutta vaarantaen tai sitten pitää etsiä vaihtoehtoinen reitti. Voi myös jäädä odottamaan, että joku nappiin ylettyvä saapuu painamaan. Jotkut valot toki vaihtuvat automaattisesti.

Saarinen-Salo summaa, että matalat napit antavat merkittävän kokemuksen itsenäisestä liikkumisesta.

Lue myös: Helsingissä käynnistyy laaja suojateiden uudistus: Valottomia kadunylityspaikkoja poistetaan, hidasteita lisätään

Lue lisää: Jaana Huhta ei ymmärrä, miksi pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden täytyy anella pääsyä kadun yli: ”Vihaan painonappeja”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat