Tutkija kehitti keinon lisätä lasten onnellisuutta – Tästä on kyse ”luonteenvahvuus­interventiossa”

Kaisa Vuorinen osoittaa tutkimuksessaan, että oppilaat, joilla oli tehostetun tai erityisen tuen tarpeita, hyötyivät luonteenvahvuusopetuksesta.

Kaisa Vuorisen väitöskirja tarkastetaan perjantaina 29. huhtikuuta 2022. Se käsittelee oppilaiden luonteenvahvuuksien hyödyntämistä opetuksessa.

21.4. 16:04

Helsingin yliopistossa tehty väitöskirja osoittaa, että oppilaiden henkilökohtaisten luonteenvahvuuksien käytöllä on yhteys heidän yleiseen onnellisuuteensa. Luonteenvahvuuksia ovat esimerkiksi sinnikkyys, uteliaisuus ja myötätunto.

Kasvatustieteen maisteri Kaisa Vuorinen tutkii väitöskirjassaan, miten oppilaiden hyvinvointia, sosiaalisia taitoja ja mahdollisuuksia tavoittaa oma paras potentiaalinsa voidaan tukea luonteenvahvuuksien tunnistamisen ja kehittämisen kautta.

Yliopiston tiedotteen mukaan Vuorisen väitöskirja on yksi ensimmäisistä oppilaiden ja opettajien luonteenvahvuuksien tukemiseen keskittyvistä väitöskirjoista Suomessa.

Vuorinen osoittaa tutkimuksessaan, että oppilaat, joilla oli tehostetun tai erityisen tuen tarpeita, hyötyivät myös luonteenvahvuusopetuksesta.

Heillä havaittiin kasvanutta kouluintoa, sinnikkyyttä ja vähentynyttä aggressiivista käytöstä.

Lisäksi opettajat kertoivat oppilaiden välisten ja oppilaiden ja opettajien välisten suhteiden parantuneen luonteenvahvuusopetuksen myötä.

Yliopiston tiedotteessa kerrotaan, että tutkimukseen osallistuneet opettajat kehuivat oppilaiden sosiaalisten taitojen kehittyneen, ja he huomasivat myös omien pedagogisten työskentelytapojensa muuttuneen positiivisemmiksi.

Osana väitöskirjaa oppilaille ja opettajille kehitettiin kaksi uutta, runsaasti käytännönmateriaaleja sisältävää ”luonteenvahvuusinterventiota”, joilla pyrittiin aktivoimaan oppilaiden ja opettajien omia luonteenvahvuuksia. Väitöskirjan tutkimuksissa oli mukana eri ikäisiä peruskoululaisia.

”Toivon, että väitöskirjallani voin osaltani tukea lasten ja nuorten mahdollisuuksia tunnistaa ja kehittää omia vahvuuksiaan”, Vuorinen kertoo tiedotteessa.

Varhaiskasvatuksen johtajaopettajien osallistuminen luonteenvahvuusinterventioon lisäsi myös väitöskirjan mukaan heidän henkilökohtaisten vahvuuksiensa tunnistamista ja käyttöä.

Väitöskirjatiedotteen mukaan luonteenvahvuudet ovat keskeisiä hyvän elämän taitoja, joita jokainen voi oppia. Taidot rakentavat pohjaa hyvinvoinnille ja oppimiselle, sydämen sivistykselle ja tulevaisuudessa pärjäämiselle.

Vuorisen väitöskirja tarkastetaan Helsingin yliopistossa perjantaina 29. huhtikuuta 2022.

Oikaisu 21.4. kello 16.40: Korjattu ingressistä tutkijan etunimi oikeaksi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat