Jan Vapaavuoren kirjaväite: Sdp veti Eveliina Heinäluoman kölin alta, kun keskustatunneli kuopattiin – ”Jätti jäljen”

Entisen pormestarin kirjan mukaan oli sovittu, että keskustatunnelihanke selvitetään ensin kunnolla loppuun, mutta näin ei käynyt. Se jätti Jan Vapaavuoreen ”isommankin jäljen kuin mitä olisi pitänyt”.

Helsingin entinen pormestari Jan Vapaavuori (kok) on kirjoittanut kirjan ajastaan Helsingin pormestarina 2017–2021.

5.5. 12:43

Helsingin kaupungin ensimmäinen pormestari Jan Vapaavuori (kok) kertoo kirjassaan Ensimmäinen pormestari (Otava, 2022) avoimesti näkemyksensä siitä, miten keskustatunneliksi kutsuttu kokoojakatu kuopattiin Helsingin kaupunginvaltuustossa.

Keskustatunneli oli Vapaavuoren kärkihankkeita, ja sen piti virkamiesten esittämän suunnitelman mukaan kulkea Länsiväylältä Hermannin rantatielle useine liityntätunneleineen.

Yli miljardin euron arvoiseksi arvioitu tunneli olisi toteutuessaan voinut helpottaa kantakaupungin saavutettavuutta autolla, vähentää ruuhkia keskustassa ja vapauttaa maanpäällistä tilaa muuhun käyttöön. Kyseessä olisi ollut Helsingin kaikkien aikojen mittavin autotunnelihanke.

Keskustatunnelisuunnitelmista kuitenkin luovuttiin hieman yllättäen syksyllä 2019, kun Sdp lakkasi kannattamasta hanketta. Ensimmäisenä demareiden käännöksestä uutisoi tuolloin HS, ja Vapaavuori tavoitettiin kommentoimaan tuoretta käännettä virkamatkaltaan New Yorkista.

”20–30 vuoden päästä kun katsotaan, että työpaikat katoaa entisestään keskustasta, liikenne puuroutuu ja palveluita on vähemmän ja satamat voivat huonommin, niin on hyvä tietää, ketä syyttää”, Vapaavuori sanoi tuolloin.

Lue lisää: Sdp:ltä tyrmäyksen saanut keskusta­tunneli on kaatumassa – Pormestari Vapaavuori: ”On hyvä tietää, ketä syyttää”

Kirjassaan Vapaavuori kirjoittaa, että tunneliasiassa ei noudatettu yhteisiä pelisääntöjä.

Hänen mukaansa kaupunkistrategiassa oli etukäteen sovittu, että hanke selvitetään ensin kunnolla loppuun asti ja vasta sen jälkeen tehdään selvitetyn tiedon pohjalta johtopäätökset hankkeen mahdollisesta jatkosta. Vapaavuori korostaa, ettei itsekään ollut varma kannattaako tunneli rakentaa. Asia oli kuitenkin hänen mielestään selvittämisen arvoinen.

Selvitystä koskevat askelmerkit oli Vapaavuoren mukaan käyty huolella läpi myös Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtajan Eveliina Heinäluoman kanssa.

”Kaukaa viisaana olin pyrkinyt varmistamaan, ettei mitään yllätyksiä satu, kun herkkää asiaa käsitellään lautakunnassa, vaikka kyse piti olla vain valmistelun jatko-ohjaamisesta”, Vapaavuori kirjoittaa.

Yllätyksiä kuitenkin sattui.

”Sosiaalidemokraattien ryhmä päätti kuitenkin kävellä puheenjohtajansa yli”, kirjassa kerrotaan.

”Minun oli tämän jälkeen kovin vaikea suhtautua yhteistyöhön johtavien sosiaalidemokraattien kanssa, toki Eveliina Heinäluomaa lukuun ottamatta, joka tuli itsekin oman ryhmänsä kölin alta vetämäksi.”

Lue lisää: HS selvitti Jan Vapaavuoren johtamistapoja ja pormestariston viilleneitä välejä (29.6.2020)

Eveliina Heinäluoma toimi sosiaalidemokraattien valtuustoryhmän puheenjohtajana, kun keskustatunnelia käsiteltiin.

Kuntapoliitikko ja kansanedustaja Eveliina Heinäluoma vastaa HS:lle, ettei hän kokenut tulleensa ”kölin alta vedetyksi”. Hän kertoo itse edustaneensa strategiassa sovittua linjaa eli hänestä hankkeen kustannukset ja tulot olisi pitänyt selvittää ennen päätöksiä. Silti Heinäluoma sanoo kunnioittaneensa täysin ryhmänsä ratkaisua.

”Meidän ryhmässämme on tapana käydä asiat hyvässä yhteisymmärryksessä läpi. Niin se demokratiassa menee, että enemmistö päättää. Minulle ei jäänyt nokan koputtamista.”

Heinäluoman mukaan asiasta ei myöskään jäänyt erityisen vaikeita jännitteitä kokoomuksen ja demareiden välille.

”Politiikkaan kuuluu, että välillä otetaan yhteen. Itse suhtauduin tähänkin normaalina poliittisena vääntönä”, Heinäluoma sanoo.

Vapaavuoren kirjan mukaan entinen pormestari otti asian raskaasti.

”Minulle kyse oli enemmän arvovaltatappiosta sekä toimintakulttuuri- ja pelisääntökysymyksestä kuin asiallisesta häviöstä. Olin julkisesti ehkä liiankin vahvasti kiinnittynyt tunnelikysymykseen verrattuna siihen, mitä itse asiasta ajattelin. Minut nähtiin vahvana asian puolestapuhujana, vaikka epäröin suhtautumistani siihen koko ajan enemmän ja enemmän”, hän kirjoittaa.

Kirjassa Vapaavuori puhuu ”lähes nöyryyttävästä” tilanteesta sekä ”selän takana juonimisesta”.

”Tapa, jolla päätös Helsingissä syntyi, oli minulle kuitenkin lähes nöyryyttävä. Kaupunkistrategia on hallitusohjelmaan verrattavissa oleva asiakirja, jossa puolueet keskenään sopivat isoista vaalikaudella esiin tulevista asioista. Nyt tästä oli poikettu selkäni takana juonimalla yhdessä suurta julkista huomioarvoa nauttineessa asiassa” Vapaavuori jatkaa.

”Voi olla, että se jätti minuun isommankin jäljen kuin mitä olisi pitänyt, mutta näin kuitenkin kävi.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat