Yhdet ja samat liuku­portaat ovat aina rikki Helsingin ydin­keskustassa – ”Teemme kaikkemme”, vaikeroi isännöitsijä

Asema-aukion ikääntyneitä liukuportaita ei kannata vaihtaa uusiin, sillä ne poistuvat lähivuosina käytöstä.

Asema-aukiolta metroon kulkevat liukuportaat ovat yli 20 vuotta vanhat. Korkea ikä tuo niihin kremppoja säännöllisin väliajoin.

12.5. 13:49

HelsingIN Asema-aukiolta metrotunneliin johtavat liukuportaat eivät toimi. Taas. Pelkästään tämän vuoden aikana portaat ovat olleet epäkunnossa useampaan kertaan.

Mikä näitä liukuportaita vaivaa?

”Syytä niiden rikkoutumiselle voi etsiä kalenterista ja valmistusvuodesta. Nämä ovat alkuperäiset, iäkkäät portaat, ja niiden ikään nähden ne ovat toimineet yllättävänkin hyvin”, sanoo tekninen isännöitsijä Raimo Hinkkanen Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteestä.

Se, miksi vanhoja portaita ei vaihdeta uusiin, johtuu alueen tulevaisuuden suunnitelmista. Lähivuosina Elielinaukio ja Asema-aukio menevät remonttiin, ja silloin tämä sisäänkäynti poistuu.

”Alueelle nousee paviljonki, jonka sisään tehdään uusi sisäänkäynti”, kertoo Hinkkanen.

Paviljongilla tarkoitetaan Asema-aukiolle rakennettavaa uutta metron sisäänkäyntiä.

Lue lisää: Elielinaukion arkkitehtuurikilpailun voittaneesta ”Klyygasta” toivotaan kasvojenkohotusta alueelle – ”Tällä haavaa paikka ei ole viihtyisä”

Lue lisää: "Klyygan” toteuttaminen Elielinaukiolle vaatisi bussiterminaalin siirtämistä muualle – HSL kuitenkin vastustaa siirtoa

Vanhoja liukuportaita ei siis kannata vaihtaa uusiin, kun ne poistetaan käytöstä muutenkin. Nyt ikääntyneet portaat yritetään pitää toimintakunnossa remonttiin asti.

Välillä se tarkoittaa luovien korjauskeinojen käyttämistä.

”Näihin ei valmisteta enää osia, joten joudumme haalimaan niitä eri paikoista. Tällä kertaa saamme vaadittavat osat toisen metroaseman portaista.”

Suurta vahinkoa näiden portaiden toimimattomuudesta ei synny, sillä toinen sisäänkäynti metroon löytyy vain muutaman kymmenen metrin päästä. Lisäksi vieressä on hissi.

”Kansanterveydellisistä syistä meidän kannattaisi pysäyttää kaikki ylös menevät portaat”, vitsailee Hinkkanen.

Todellisuudessa porrasrikkoihin suhtaudutaan asian vaatimalla vakavuudella.

”Teemme kaikkemme, että portaat liikkuvat. Yksilöstä voi tuntua, että hänen käyttämänsä portaat ovat aina rikki, mutta yleisesti portaiden käytettävyysaste on meillä todella hyvä.”

Lue lisää: Metronkuljettaja alkoi taltioida, mitä junan ohjaamossa tapahtuu maan alla – Pieni yksityiskohta sai somen innostumaan

Lue lisää: ”On tässä vähän yksinäinen tunnelma” – Hakaniemen metro­asemalla ihmetellään, minne suurella ryminällä tulleet liikkeet katosivat

Lue lisää: Herttoniemen metro­asemalla on kiusallinen ja epä­miellyttävältä näyttävä ongelma

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat