Helsingin hotelleihin jäi voimaan liki huomaamatta korona­rajoituksista peräisin olevia käytäntöjä

Helsinkiläiset hotellit ylläpitävät vieläkin korona-aikana opittuja normeja. Porrastetut aamiaiset ovat tulleet jäädäkseen.

Hotelli Clarionissa Jätkäsaaressa suositaan aamiaisvuoroja. ”Kaikilla on mukavasti tilaa ja aikaa syödä”, hotellista kerrotaan.

23.5. 14:07

Monet koronapandemian ehkäisemiseksi käyttöön otetut varotoimet ollaan jo unohdettu. Hotelleissa osa näistä järjestelyistä on salamyhkäisesti jäänyt käyttöön.

HS selvitti, mikä on helsinkiläisten hotellien uusi normaali.

Kävi ilmi, että tilojen väljyyttä ja jatkuvaa siivoamista peräänkuulutetaan yhä laajalti. Eritoten jotain on opittu aamiaisista.

Esimerkiksi Jätkäsaaren Clarionissa aamiaiskattausten porrastaminen on jäänyt jo tavaksi viikonloppuisin ja silloin, kun hotelli on varattu täyteen.

”Aamiaisvuorot ovat käytössä enemmänkin asiakaspalvelunäkökulmasta. Niin kaikilla on mukavasti tilaa ja aikaa syödä”, kertoo Nordic Choice Hotelsin operatiivinen johtaja Inari Lehtinen.

Hotelliketju Scandicin viestintäpäällikkö Johanna Uimonen toteaa, että porrastetut aamiaistarjoilut ovat tulleet jäädäkseen.

”Porrastamisen avulla asiakkaille pyritään tarjoamaan kiireettömämpiä aamiaishetkiä”, Uimonen sanoo.

Hotelliketjut suosivat nyt porrastettua aamiaista ruuhkien välttämiseksi.

Hygienian merkitys on parin viime vuoden sisällä korostunut entisestään. Pintoja puhdistetaan edelleen erityisen tarkasti, ja käsidesiä pidetään tarjolla.

”Meillä puunataan jatkuvasti kaikkia paikkoja”, Lehtinen kertoo Clarion-hotelleista.

Hotel Arthurissa korona-aikana vierailta on kysytty vastaanotossa, haluavatko he välisiivouksen. Tätä ollaan jatkettu yhä.

”Niin ei turhaan kuormiteta luontoa. Kaikki eivät myöskään pidä siitä, että tuntematon ihminen tulee omien tavaroiden keskelle, etenkin jos kyseessä on vain muutaman päivän vierailu”, avaa Hotel Arthurin hotellijohtaja Tanja Tähtinen.

Asiakkaat ovat kokeneet uudet käytännöt viisaina. Korona-aikana ollaan totuttu pitämään etäisyyksiä ja suosimaan itsepalvelua. Tähtisen mukaan osa asiakkaista toivoisi mahdollisuutta hoitaa sisäänkirjautumiset tulevaisuudessa itse. Vastaanotosta halutaan silti saada esimerkiksi menovinkkejä.

”Olemme alkaneet tutkia, miten järjestelmämme taipuisivat itsepalveluun. Asiakas voi haluta tehdä tiettyjä asioita kontaktittomasti ja silti kaivata henkilökohtaista palvelua”, Tähtinen kertoo.

Scandic Grand Central hotellin ruokailutila.

Matkailu- ja ravintolayrittäjien edunvalvojan Maran toimitusjohtaja Timo Lappi katsoo, että hotellit ovat pandemian aikana ”hoitaneet asiansa hyvin.”

Hotellien edustajien tavoin Lappi kertoo, että matkailupalvelut ovat panostaneet hygieniakäytäntöihin korona-aikana. Hotelleille ja ravintoloille laadittiin pandemian aikana ohjeet, joissa annettiin neuvoja esimerkiksi turvaetäisyyksiin liittyen.

Helsinki ei ole pariin kesään houkutellut kotimaanmatkailijoita korkeiden tartuntalukujensa vuoksi. Lapin mukaan suomalaiset karttoivat pääkaupunkia ja reissut keskittyivät enemmän pienempiin, isojen vesistöjen äärellä oleviin kaupunkeihin.

Tänä vuonna asia näyttäisi olevan toisin.

”Odotuksemme ovat korkealla kesää kohtaan, sillä matkailuala on lähtenyt elpymään”, Lappi sanoo.

Lue lisää: Tässä pienessä esikaupunki­hotellissa kuvattiin lama-Suomen hittisarjaa – Joka päivä joku yöpyjä yhä mainitsee siitä

Lue lisää: Helsingin Jätkäsaareen avautuu poikkeuksellinen hotelli, joka erottuu julkisivullaan jo kaukaa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat