Lauttasaaressa piilee harvojen tuntema pikkutarkan käsityön hämmästyttävä taidonnäyte

Kirkkoon rakennetun laivan pienoismalli muistuttaa haaksirikosta Lauttasaaren edustalla.

Lauttasaaren kirkon kirkkolaiva roikkuu katosta kirkkosalin takaosassa.

9.6. 13:00 | Päivitetty 10.6. 10:14

Kun kävijä saapuu Helsingin Lauttasaaren kirkon kirkkosaliin, hänen katseensa kiinnittyy todennäköisesti salin takaosassa käytävällä katosta roikkuvaan kirkkolaivaan. Kirkkolaiva on pienoismalli 1700-luvulla uponneesta St. Johannes -purjelaivasta.

HS selvitti St. Johannes -purjelaivan vaiheet ja miksi laiva valittiin Lauttasaaren kirkon kirkkolaivan esikuvaksi.

Palataan ensin ajassa taaksepäin, vuoteen 1759. Helsingin varakkaimman kauppiaan Johan Sederholmin (1722-1805) omistama St. Johannes -purjelaiva oli tuolloin matkalla Viaporista Saksan Stralsundiin lastinaan jauhoja ja kenkiä.

Viapori on nykyiseltä nimeltään Suomenlinna.

Purjelaivan matka taittui Tallinnan edustalla olevan Naissaaren kohdalle, missä laiva joutui kuitenkin palaamaan takaisin kovan vastatuulen vuoksi. Palattuaan takaisin laiva ajoi karille Gråskiärsbådanin kohdalla Lauttasaaren lähellä. Laiva irtosi karilta, mutta ajelehti Kuivasaaren kallioihin ja murskaantui.

Lauttasaaren kirkon kirkkolaivaan on voinut tutustua huhtikuusta alkaen, kun kirkon peruskorjaus valmistui.

St. Johannes -purjelaiva löysi tiensä Lauttasaaren kirkon kirkkosaliin, kun Lauttasaaren seurakunta pohti, mikä laiva olisi esikuvana, kun kirkkosaliin rakennettaisiin kirkkolaiva. Seurakunta oli päättänyt, että kirkkoon sijoitetaan sen peruskorjauksen yhteydessä kirkkolaiva.

Seurakunta päätti kysyä Helsingin yliopiston merihistorian dosentti Mikko Huhtamieheltä, mikä olisi sopiva esikuva Lauttasaaren kirkkoon tulevalle kirkkolaivalle.

Lauttasaaressa itsekin asuva Huhtamies päätyi selvitystyön jälkeen ehdottamaan, että kirkkolaivan esikuva voisi olla St. Johannes -purjelaiva.

”Valitsin St. Johannes purjelaivan esikuvaksi, koska laiva ajoi karille nimenomaan Lauttasaaren edustalla. St. Johannes -laiva on myös hyvä esikuva siksi, että laiva kuvaa tyypillistä Helsinkiä tuohon aikaan. Laivan omistanut Johan Sederholm oli Helsingin ykkösporvareita tuolloin”, Huhtamies kertoo.

Venepuuseppä Marko Torvinen teki St. Johannes -laivasta pienoismallin Lauttasaaren kirkkoon.

”Käytössäni oli kaksi kuvaa ja mitat laivasta. Työhön meni aikaa kolmisen kuukautta. Teimme vaimoni Annen kanssa yhteistyötä, hän teki laivan purjeet”, Torvinen kertoo.

Torvinen sanoo tehneensä veneiden pienoismalleja vuodesta 1994 lähtien. Ensimmäiset pienoismallit valmistuivat Lammassaaren kesämajassa. Nykyisin Torvinen asuu vaimonsa kanssa Sulkavalla Etelä-Savossa.

Kirkkolaiva on 134 senttiä pitkä, 50 senttiä leveä ja 85 senttiä korkea ja se painaa noin kymmenen kiloa. Se roikkuu katosta Lauttasaaren kirkon kirkkosalin takaosassa.

Laiva on ollut esillä huhtikuusta lähtien, kun Lauttasaaren kirkot peruskorjatut tilat avattiin.

”St. Johannes -purjelaivan viimeinen meriselitys vuodelta 1759 alkoi sanoilla: Nostimme Herran nimeen ankkurin. Voisi ajatella, että kirkkolaiva seilaa nyt kohti Kristusta eli kohti kirkon etuosan seinässä olevaa ristiä”, Lauttasaaren seurakunnan kirkkoherra Juha Rintamäki pohtii.

Rintamäki kertoo kirkossa vierailevien tutustuneen mielenkiinnolla kirkkolaivaan.

”Kirkkolaivasta saa saarnoihini ja puheisiini hyviä tarinoita”, Rintamäki sanoo.

St. Johannes -purjelaivan omistaja Johan Sederholm tunnetaan myös siitä, että hänen rakennuttamansa Sederholmin talo on Helsingin vanhin kivitalo. Vuonna 1757 rakennettu Sederholmin talo sijaitsee Senaatintorin laidalla.

OIkaisu 10. kesäkuuta kello 9.40: St. Johannes -purjelaiva oli matkalla Stralsundiin, ei Sralsundiin kuten jutussa kerrottiin. Laiva ajoi karille Gråskiärsbådanin kohdalla, eikä Gråskäsbådanin kohdalla kuten jutussa kerrottiin.

Lauttasaaren seurakunnan kirkkoherra Juha Rintamäki sanoo saavansa kirkkolaivasta hyviä tarinoita saarnoihinsa ja puheisiinsa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat