Harva ajattelee Itä-Pasilassa, että ilmasta katsottuna alue kätkee sisäänsä historiallisen rakennelman muodon – Ilmakuvat paljastavat kaaren vuodelta 1926

Käpylän liikuntapuiston hiekkatie kaartuu hassusti. Siinä ravasivat vuosikymmeniä hevoset.

Itä-Pasilassa olevan Käpylän liikuntapuiston kentän reuna on kaareva. Se on historiallinen jäänne. Kaarre näkyy kuvassa keskellä parkkipaikan vasemmalla puolella.

26.6. 7:00

Käpylän liikuntapuiston liikuntapaikkojen välissä kulkeva kapeahko hiekkatie kaartuu vasemmalle Messukeskuksen suunnasta tultaessa ja lähestyy Koskelantietä.

Hiekkatie muistuttaa alueen historiasta Itä-Pasilassa, koska tie on osa alueella aikaisemmin sijainnutta ravirataa. Raviradan lopetettua vuonna 1977 toimintansa alueelle rakennettiin liikuntapaikkoja. Helsingin kaupunki säilytti kuitenkin pienen palan ravirataa.

”Alueelle on raviradan toiminnan päätyttyä vuosien varrella sijoitettu erilaisia urheilua palvelevia alueita. Yhdellä kulmalla kävelyreitin ja kenttäalueen muoto edelleen noudattaa raviradan vanhaa muotoa, mutta raviradan sijasta siinä on kriketin ja baseballin pelialueet”, kertoo Helsingin kaupunkiympäristön pohjoisen asemakaavoitusyksikön päällikkö Antti Varkemaa sähköpostitse.

Käpylän ravirata avattiin syyskuussa vuonna 1926.

Ensimmäisenä vuosikymmenen aikana raveja järjestettiin vähän. 1930-luvun alussa raviradan toiminta hiljeni kokonaan kahdeksi vuodeksi.

Vuosikymmenen lopussa ravien järjestäminen vilkastui, mutta talvisodan syttyminen vuonna 1939 keskeytti kehityksen. Sota-aikana Käpylän rata-alue oli pääkaupungin ilmapuolustuksen käytössä.

Sodan jälkeen Käpylän raviradan toiminta vilkastui jälleen. Myös puitteet paranivat. Vuonna 1947 raviradalle valmistui viisikerroksinen tuomaritorni ja 20-luukkuinen totorakennus.

Raviurheilun suosio kasvoi niin ikään. Esimerkiksi 11 venäläisen hevosen vierailu talvella 1955 houkutteli paikan päälle 20 000 katsojaa.

1964 hevosten olosuhteet puolestaan uudistuivat, kun raviradalle valmistui 30-paikkainen ratatalli.

Katsojien olosuhteet raviradalla paranivat seuraavalla vuosikymmenellä. Raviradan katsomoon valmistui vuonna 1971 lasiseinät ja pelipaikkoja kohennettiin.

Käpylän raviradan katsomoon valmistui lasiseinä 1970-luvulla. Kuva vuodelta 1973.

Samoihin aikoihin kasvava pääkaupunki alkoi kuitenkin kaventaa Käpylän raviradan tilaa. Vuonna 1973 Käpylän ravirataa lyhennettiin hieman. Rataa oli lyhennettävä, koska viereen rakentuvan Messukeskuksen pysäköintialue sijoittui raviradan etukaarteen kohdalle.

Tilan pienentyessä raviradalle oli lopulta etsittävä uusi paikka. Uusi ravirata rakennettiin Espoon Vermoon Helsingin ja Espoon rajalle.

Lue lisää: Perinteinen näky näivettyy Helsingin ja Espoon rajalla – Hevoset ravaavat yhä ympäri rataansa, mutta katsojissa on käynyt hurja kato

Käpylän ravirata vuonna 1976.

4310 katsojaa todisti Käpylän raviradan viimeisiä raveja 11. joulukuuta vuonna 1977.

Helsingin Sanomat raportoi 12. joulukuuta 1977, etteivät Käpylän viimeiset ravit juuri herättäneet haikeutta yleisössä.

”Yleisötilat, itse rata ja lähes kaikki muukin Käpylässä oli vanhentunutta ja aikansa elänyttä eikä nykyaikaisen ravikeskuksen vaatimista puitteista ollut tietoakaan. Yleisö jätti Käpylän hyvillä mieIin ja jää odottamaan uuden raviradan valmistumista suurin toivein”, lehti kertoi.

Jutun lähteenä on myös käytetty Vermon raviradan nettisivujen juttua Käpylän raviradan historiasta.

Käpylän raviradan viimeiset ravit 11. joulukuuta vuonna 1977.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat