Berliinin reunamilla voi nähdä yllättävän tutun raitiovaunun – Miksi helsinkiläinen ratikka ajelee pitkin saksalaisen pikkukunnan katuja?

Berliinin lähelle Schöneichen kuntaan on myyty kolme Helsinkiin suunniteltua Artic -raitiovaunua Helsinki-penkkeineen kaikkineen.

Artic-ratikka on arkinen näky Helsingissä. Nyt näitä voi nähdä myös Berliinin lähistöllä.

25.6. 11:00

Berliinin itäreunalla pienessä Schöneichen kunnassa sijaitsee helsinkiläisille arkinen näky. Pientä saksalaista raitiovaunuverkkoa kulkee Helsingistä tuttu Artic-raitiovaunu.

Schöneichen kunta osti tämän vihreän kulkupelin kaksi vuotta sitten. Se on kunnan ensimmäinen upouusi ratikka 90 vuoteen. Kunta kuului aikoinaan Itä-Saksaan, eikä kalustoa oltu aikoihin uusittu.

Ratikka taltioitui muun muassa busseja ja junia kuvaavalle Youtube-tilille kesäkuun alkupuolella. Videolta näkyy, kuinka vaunun sisällä on yhä samat penkit mitä Suomessa Helsinki-teksteineen.

Uusi ratikka ei ole raitiovaunuverkon ainoa helsinkiläistaustainen kulkupeli. Saksassa suhaa ennestään kaksi vanhempaa protovaunua.

”Schöneichen kunta etsi matalalattiaisia ja esteettömiä raitiovaunuja, mutta heillä ei ollut aluksi varaa sijoittaa uuteen vaunuun”, kertoo toimitusjohtaja Juha Vierros kiskokalustovalmistaja Skoda Transtechiltä.

Niinpä vuonna 2018 Skoda Transtech päätyi myymään kaksi Helsinkiin suunniteltua protovaunua Saksaan. Protovaunu tarkoittaa vaunua, jolla varmistetaan, että vaunu toimii paikassa, johon se on suunniteltu. Kahdella Artic-vaunulla suoritettiin testiajot Helsingissä. Testiajojen jälkeen mallin uusiin vaunuihin tehtiin pieniä rakennemuutoksia.

Myymällä protovaunut pois Helsinki sai kaikista ratikoistaan täysin samanlaiset.

Skoda Transtechin mukaan saksalaiset ovat olleet hyvin tyytyväisiä ostokseensa. Usein raitiovaunuja toimitetaan Saksasta, mutta nyt niitä on puolestaan viety Saksaan

pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n johtaja Antti Nousiainen kertoo, että Helsingin kantakaupungin raitioverkosto on haasteellinen ympäristö raitiovaunulle. Vaihtelevien säätilojen ja vuodenaikojen sekä jyrkkien käännösten ja vaativan rataprofiilin vuoksi ratikka joutuu kovaan rasitukseen.

”Helsinkiin suunniteltu Artic-ratikka on ihan yliveto. Kun se toimii Helsingissä, se toimii muuallakin.”

Kaupunkiliikenne eli entinen HKL ei ole ollut osallisena Artic-vaunujen myynnissä Saksaan, vaan Skoda Transtech on hoitanut kaupat ja toimitukset.

Nousiainen osaa kuitenkin kertoa, että koronapandemian takia Schöneichessä ei järjestetty helsinkiläisen ratikan avajaisia keväällä 2020. Sen takia ratikan käyttöönotto on saattanut mennä monilta ohitse.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat