Helsingin pää­rauta­tie­asemalla kannattaa olla tarkkana: Osa kelloista on väärässä ajassa, sillä ne ovat siellä enää maisemallisista syistä

Osa Helsingin päärautatieaseman laitureilla seisovista analogisista kelloista on väärässä ajassa. Väyläviraston mukaan kellot ovat lähinnä maisemallisia eikä niillä ole suurta roolia.

Laiturilla numero 1 sijaitseva kello oli HS:n havaintojen mukaan eniten myöhässä.

13.7. 13:24 | Päivitetty 13.7. 13:38

Helsingin päärautatieasemalla kulkevan matkustajan kannattaa olla tarkkana katsoessaan kelloa. Osa laitureilla olevista vanhoista analogisista kelloista on nimittäin reippaastikin myöhässä.

Pahimmillaan huolimaton matkustaja saattaa väärän kellon katsomisen takia myöhästyä junastaan.

HS kävi päärautatieasemalla tarkistamassa, ovatko laitureilla olevat kellot oikeassa ajassa. Ajat tarkistettiin viime perjantaina.

Laitureiden aseman päässä olevat näyttötauluissa olevat kellot olivat kaikki samassa ajassa. Ongelmia löytyi sen sijaan neljästä analogisesta kellosta, joita löytyy pidemmältä laiturille käveltäessä.

Vanhoissa kelloissa on kussakin kaksi kellotaulua, joista yksi osoittaa asemalle päin ja toinen poispäin. Jos kellotaulut lasketaan erikseen, laiturialueella on yhteensä 26 analogista kelloa. HS:n laskelmien mukaan näistä neljä oli myöhässä.

Laiturilla 1. oleva, asemalta poispäin näkyvä kello oli vertailussa pahiten väärässä ajassa eli noin 29 minuuttia myöhässä. Seuraavaksi eniten perässä laahasi laiturin 8. kauimmaisessa tolpassa asemalle päin näkyvä kello, joka oli noin 14 minuuttia jäljessä.

Kakkoslaiturin vanhan kellotolpan kumpikin kello oli hitusen väärässä ajassa. Aseman puoleinen kello oli noin minuutin jäljessä muista. Asemalta pois päin näkyvä kello taas oli kaksi ja puoli minuuttia jäljessä.

Rautatieaseman uudemmat kellot ovat VR:n alaisuudessa, mutta vanhemmat ovat Väyläviraston vastuulla. Väyläviraston viestintäpäällikkö Hanna Ackleyn mukaan junien matkustajainformaatio on keskitetty laitureiden päässä sijaitseviin kelloihin.

”Laitureilla olevilla analogisilla kelloilla ei ole enää vastaavaa roolia matkustajainformaation kannalta, ja ne ovatkin paikallaan lähinnä maisemallisista syistä”, Ackley kertoo HS:lle sähköpostitse.

Koska kellojen teknologia on vanhaa, niissä saattaa ilmetä vikoja.

”Kelloja ei olla päivittämässä uudempaan tekniikkaan ja kellojen korjausta ei priorisoida kiireelliseksi”, Ackley sanoo.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat