1980-luvun retro­metro ajaa Itä­keskuksen ja Ruoho­lahden välillä sunnuntaina

Helsingin metro täyttää 40 vuotta ja sen kunniaksi retrometro ajaa sunnuntaina kolme kertaa Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä.

Matkustajia tungeksi Itäkeskuksen metroaseman laiturilla metron avajaispäivänä 2. elokuuta 1982.

2.8. 14:12 | Päivitetty 2.8. 14:53

Tänään tiistaina 2. elokuuta tulee 40 vuotta siitä, kun tasavallan presidentti Mauno Koivisto leikkasi nauhan sen merkiksi, että Helsingin metro oli virallisesti avattu.

Merkkipäivän kunniaksi sunnuntaina pääsee ajamaan retrometrolla, 1980-luvulta tutulla M100-sarjan metrojunalla Itäkeskuksen ja Ruoholahden välillä.

Kolmen vaunuparin juhlametro kulkee sunnuntaina yhteensä kolme kertaa. Juhlametrossa pääsee kuulemaan tietoiskuja metron historiasta ja tulevaisuudesta. Itäkeskuksessa pääsee myös tutustumaan metron ohjaamoon.

Lisäksi metron henkilökunta kertoo matkustajille työstään. Tapahtuman toteuttavat yhteistyössä Kaupunkiliikenne Oy, HSL ja Länsimetro Oy.

Metroliikenteen alussa, vuonna 1982, metrolla kulki vajaat kymmenen miljoonaa ihmistä. Viime vuonna metrolla tehtiin 56 miljoonaa matkaa.

Liikenneväline, jota monet aluksi pitivät epäilyttävänä hukkaputkena, nousi matkustajien suosikiksi. Nykyään metro saa toistuvasti parhaat pisteet HKL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyskyselyissä, kertoo

Helsingin metron suunnittelu alkoi syksyllä 1955 ja se sai osakseen vastustelua. Vastustajien mielestä metro oli liian kallis ja suorastaan suuruudenhullu hanke, sillä ajatus ihmisten ahtamisesta putkeen maan alle oli epämiellyttävä.

Helsingin kaupunginvaltuusto päätti metron rakentamisesta Kampista Puotinharjuun aamuyöllä 8.5.1969 yli kuusituntisen väittelyn jälkeen. Äänet jakautuivat 49 rakentamisen puolesta ja 25 vastaan.

Vuonna 1982 käytössä oli vain Rautatientorin ja Itäkeskuksen asemien välinen rataosuus, ja metro pysähtyi pääteasemien välillä Siilitien, Herttoniemen, Kulosaaren ja Hakaniemen asemilla.

Liikenteen alkuvaiheessa itähelsinkiläisiä tympi se, että he joutuivat vaihtamaan bussien ja metron välillä, minkä jälkeen HKL korjasti aikatauluja.

Tiheästi kulkeva metro toi lähiöt ja keskustan entistä lähemmäksi toisiaan. Vuonna 1985 HKL kysyi helsinkiläisten mielipiteitä eri joukkoliikennevälineistä ja tulos yllätti jopa HKL:n johdon: metro oli voittaja.

Metro kulki reilut 19 vuotta edestakaisin Mellunmäestä ja Vuosaaresta Ruoholahteen. Marraskuussa 2017 metroliikenne alkoi myös Espoon Matinkylään.

Metroon pääsee nyt kaiken kaikkiaan 25 asemalta.

Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen valmistui toukokuussa. Sitä, koska matkustajaliikenne välillä alkaa, ei vielä tiedetä. Vaikka rakennusurakka on valmis, koeajot ja testaukset jatkuvat.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat