Lopettava lihakauppa sanoi asiakkaiden painuvan marketteihin – Nyt sinnittelevät lihatiskit muistuttavat vielä yhdestä valtista hihassa

Hakaniemessä lopettava Reinin Liha arvioi lihaa ostavien asiakkaiden siirtyvän marketteihin. Onko todella näin?

Hakaniemen halli toimii tällä hetkellä väistötiloissa.

22.9. 16:23

Marketit haastavat yhä enemmän kauppahalleja, kun asiakkaat pohtivat, mistä ostaa lihansa.

HS uutisoi keskiviikkona, että perinteikäs lihakauppa Reinin Liha lopettaa toimintansa Helsingin Hakaniemen kauppahallissa vuodenvaihteessa, kun nykyisten tilojen vuokrasopimus päättyy.

Keskon omistaman Reinin Lihan toimitusjohtaja Arto Pajukko perusteli lopettamispäätöstä sillä, että lihanmyynti kauppahallissa on vähentynyt viime vuosina.

Pajukko sanoi, että kuluttajien lihaostokset keskittyvät yhä enemmän ruokakauppoihin.

Lue lisää: Klassinen liha­kauppa lopettaa Helsingissä – asiakkaat lipesivät ruoka­kauppoihin

Hakaniemen hallissa lihaa myyvän Haka-Lihan yrittäjä Mika Mölsä ei näe kauppahallimyynnin tulevaisuutta aivan samalla tavalla.

”Lihamyynti on laskenut viime vuosina. Lasku johtuu siitä, että Hakaniemen hallin ympäristössä on ollut liikenteellisiä myllerryksiä, jonka vuoksi parkkipaikoista on pulaa.”

Mölsä myöntää, että marketeista on tullut yhä enemmän kauppahallien kilpailijoita lihamyynnissä. Kauppias ei ole kuitenkaan huolissaan, koska heillä on valttina uskolliset asiakkaat.

”Marketit ovat parantaneet kuin sika juoksuaan. Kauppahallin asiakas ei kuitenkaan kovin helposti mene markettiin. Asiakkaistamme jotkut ovat asioineet meillä jo 20–30 suven ajan.”

Lihatiskin antia Hakaniemen hallissa.

Mölsän mielestä kauppahallissa myytävän lihan hinta on kilpailukykyinen.

Mölsä väittää, että esimerkiksi K-Citymarketin altaissa myytävä liha on halvempaa kuin heidän kauppahallinsa liha. Sen sijaan Mölsän havaintojen mukaan K-Citymarketin palvelutiskien liha on puolestaan kalliimpaa.

Helsingin Vanhassa kauppahallissa lihakauppiaana toimivan Annan Villilihan kauppias Anna Härö-Köresaar tunnistaa muutoksen lihaa ostavien kuluttajien ostotottumuksissa.

Anna Härö-Köresaar kuvattuna myymälässään vuonna 2017.

”Pitemmällä aikavälillä myös ennen korona-aikaa tarkasteltaessa myymälän lihamyynnissä ei ole tapahtunut muutoksia. Meillä on uskollisia asiakkaita, jotka käyvät säännöllisesti myymälässä”, Härö-Köresaar sanoo.

”Yleisesti ottaen tunnistan kuitenkin ilmiön, että asiakkaat ostavat yhä enemmän lihansa marketeista.”

Lisääntyneisiin lihaostoksiin ruokakaupoista voi vaikuttaa se, että ruokakauppojen lihan hinta on halvempi kuin kauppahallin.

”Ei ole tuulesta temmattu ajatus, että asiakkaat ostavat lihaa marketeista halvemman hinnan vuoksi. Kauppa on painanut hinnat alas. Toisinaan marketit näyttävät myyvän lihaa ulos halvemmalla kuin mitä olemme ostaneet myymäläämme.”

Lue lisää: ”Tuntuu siltä, etten mene eteenpäin vaan taaksepäin” – Hakaniemen hallin odotettu remontti on pian valmis, mutta kalakauppias kertoo nyt syvän huolensa uudistuksesta

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat