Matkustajat välttelevät karua bussi­pysäkkiä, jonka luona kuulo on uhattuna

Kalasataman metroaseman bussipysäkki on rakennettu tunneliin, jossa autojen melu moninkertaistuu.

Vaikka Kalasataman kohdalla voi ajaa vain viittäkymppiä, niin autoista syntyy silti korviahuumaava melu bussipysäkin kohdalla.

23.9. 12:30 | Päivitetty 23.9. 12:52

Voi ei, sieltä tulee taas autojen rykelmä.

Vain pienen hetken kestänyt hiljaisuus on ohitse, kun henkilöautojen kavalkadi puskee Itäväylän lyhyeen tunneliin Kalasataman kohdalla.

Bussilevikkeen lisäksi autokaistoja on kolme.

Matalaan ja kaikuvaan tunneliin idästä päin saapuvat autot aiheuttavat kuuloaistia kurittavan ilmiön: Tunnelin keskellä olevalla bussipysäkillä on korvia huumaava melu.

Pysäkki palvelee Kalasataman metroasemalta ja kauppakeskus Redistä länteen päin bussilla matkaavia matkustajia.

Pelkästään matka pysäkille vaatii ensikertalaiselta tarkkaavaisuutta: ensin on suunnistettava metrolaiturilta tunnelin ja tornintalojen väliselle käytävälle, jossa menee myös pyöräkaista.

Noin 50 metrin päässä pilkistää ovi pysäkille, josta jotkut ovat haluttomia astumaan sisään. On mukavampaa odotella bussia pyöräkaistan vieressä kuin valtavan melun keskellä.

Osa matkustajista vilkaisee bussinäytöstä tarkat tuloajat ja menee sitten ulkopuolelle odottamaan auton saapumista.

Helsingin kaupungin liikenneinsinööri Markku Granholmille pysäkki on tuttu.

”Olen samaa mieltä, kyseessä on aika meluisa ja ikävä pysäkki”, hän sanoo.

Asialle ei kuitenkaan voi tehdä mitään.

Granholmin mukaan kokonaisuus on monimutkainen, sillä linjojen 500 ja 510 on ylitettävä muut kaistat, jotta ne pääsevät Junatielle.

Pysäkin paikka ei siis ole vapaasti valittavissa, Granholm kertoo.

Ennen kohdassa ei ollut pysäkkiä ollenkaan, eivätkä bussit kyenneet hyödyntämään Itäväylää.

”Sinänsä kyseessä on parannus, että siinä voi sentään pysähtyä. Epämiellyttävä paikka se silti on.”

Meluisuudessaan Kalasataman metroaseman bussipysäkille vertoja vetävät Kehä ykkösen eri pysäkit. Niiden epämiellyttävyydestä on tullut myös muutamia valituksia.

Kehä ykkösellä nopeudet ovat vielä korkeampia, kuin Kalasataman kohdalla Itäväylällä, jossa rajoitus on 50 kilometriä tunnissa.

”Kehä ykkösellä on kolme kaistaa ja liikenne paahtaa kahdeksaakymppiä”, Granholm sanoo.

Pysäkin miellyttävyys tai meluisuus on kuitenkin suunnittelussa prioriteettilistan häntäpäässä.

Kaupungissa ei ole tilaa hukattavaksi, ja pysäkit suunnitellaan ensisijaisesti sen mukaan, missä ne parhaimmin palvelisivat matkustajien tarpeita.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat