Juuri avattu pizzeria aloitti rajun hintasodan

HS vertaili napolilaistyylistä pizzaa tarjoavien ravintoloiden hintoja. Tutkija sanoo, että hintakilpailun korostaminen kertoo vaikeista taloudellisista ajoista.

Pikku Napoli lietsoo Helsingissä hintasotaa. Liike avattiin Triplaan 12. lokakuuta.

23.10. 11:00

Kun pizzalistassa vilahtelevat fiordilattet ja sanmarzanot, on ravintolalta lupa odottaa laadukkaita pizzoja ja korkeita hintoja. Arkisen ruokalalounaan äärellä myös hinnalla on merkitystä, mutta pizzaravintolat korostavat ennemmin laatua ja aitoja italialaisia raaka-aineita kuin laskun loppusummaa.

Pasilan kauppakeskus Triplaan juuri avattu Pikku Napoli -ravintola kilpailee kuitenkin ylpeästi hinnalla. Ravintola ilmoittaa tekevänsä pehmeitä ja paksureunaisia napolilaistyylisiä pizzoja mahdollisimman halvalla.

Yksinkertaisen tomaattikastiketta ja juustoa sisältävän margheritan saa kymmenellä eurolla. Kustannuksia on karsittu esimerkiksi palvelusta. Ruoat tilataan tiskiltä, eikä pöytävarauksia oteta.

Mutta voiko kymmenen euron pizzaa kutsua halvaksi?

Vertasimme perinteisen margherita-pizzan hintoja kuudessa ravintolassa, jotka kaikki tarjoavat napolilaistyylistä pizzaa. Vertailun ravintolat sijaitsevat Helsingin kantakaupungissa ja syödä voi paikan päällä.

Vertailun halvin pizza löytyy kuin löytyykin Pikku Napolista. Toiseksi halvimman pizzan tarjoaa Lönnrotinkadula ravintola Pizzeria Cibo Italiano. Kahdellatoista eurolla saa perinteisen margheritan juurikin San Marzano -tomaattikastikkeella, fior di latte -mozzarellalla, basilikalla ja oliiviöljyllä.

Suurimman loven kukkaroonsa saa herkuteltua Naples Food & Winessa. Lapinlahdenkadulla sijaitsevan ravintolan margherita maksaa 14,90. Hinta on lähes puolitoistakertainen Pikku Napolin versioon verrattuna.

Lue lisää: Miksi Helsingin lounas­buffettien hinnat karkasivat yhtäkkiä käsistä?

Kymmenen euron hinta on siis selvästi keskitasoa alempi. Toisaalta vertailu pelkän hinnan perusteella ei vastaa kokonaiskuvaa, sillä kustannuksissa näkyvät myös palvelutaso ja sijainti.

Taloustilanne suosii nyt hintaa korostavia konsepteja, sanoo yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta.

”Monet yritykset ovat alkaneet tuoda esille niitä edullisempia vaihtoehtoja, että tietyllä tavalla tiedostetaan monien olevan nyt todella tarkkana rahankäytön suhteen.”

Pöyry uskoo pizzamarkkinoilla olevan kyllä tilaa monenlaisille vaihtoehdoille. Ruokakulttuurin muuttuessa ulkona syöminen on arkistunut ja samalla monipuolistunut. Toisin kuin vielä parikymmentä vuotta sitten, ravintolassa käydään arkenakin. Suomalaiset ovat myös monia muita kansoja tottuneempia itsepalveluun. Esimerkiksi jonossa tiskiltä tilaaminen sujuu meiltä hyvin.

”Jos se on keino säästää tuotantokustannuksissa, niin ihmiset saattavat ajatella tekevänsä sen ihan mielellään ja maksavansa sitten vähän vähemmän.”

Viime vuosikymmenen aikana niin sanottu fast casual -trendi on nostanut keskiöön vähän hienostuneemman pikaruoan. Sellaisen, jonka ääressä voi helposti tavata ystäviä ja samalla syödä suhteellisen nopeasti ja edullisesti.

”Kyse ei ole vain syömisestä, vaan myös ajanviettämisestä ja ehkä sellaisesta kulttuurisesta itsensä ilmaisemisesta”, Pöyry summaa.

Vaikean talven kynnyksellä moni pohtii rahankäyttöään entistä tarkemmin. Etenkin jos maksettavana on useamman nälkäisen suun lasku, voi pienikin säästö annoshinnassa houkutella.

Silloin on kuluttajan kannalta hyvä, että tarjolla on erilaisia palveluita ja tuotteita. Kuluttaja osaa kyllä suhteuttaa odotuksiaan hinnan mukaan, Pöyry sanoo. Valitsi pizzansa sitten hinnan, juuston tai sijainnin mukaan, tärkeintä olisi tehdä omalle kukkarolle sopiva valinta.

”Erityisesti tällaisessa tilanteessa on todella tärkeää, että on selvä käsitys siitä mihin oma talous venyy.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat