”Yksi asiakas voi ostaa hyllyn tyhjäksi” – Parsinneula on loppumassa kaikkialta

Pariskunta metsästi tuloksetta parsinneuloja lukuisista eri ketjuista kolmessa eri kaupungissa.

Parsinneulojen saatavuusongelmat koskettavat useita eri ompelutarvikkeita myyviä ketjuja. Kuva Ison Omenan Citymarketista, josta ei löytynyt ainuttakaan parsinneulaa.

27.10. 9:10

Anneli Joutti on innokas kutoja ja neuloja. Kun hänen miehensä takkiin tuli korjaustarvetta, hän suuntasi tuttuun tapaan tavaratalon ompelutarvikehyllylle. Hän tarvitsi parsinneuloja, joita ei ollut kotona.

Neulojen paikalla hyllyssä oli kuitenkin tyhjää. Ainuttakaan pakkausta ei löytynyt. Pikkuhiljaa selvisi, ettei kyseessä ollut vain yhden myymälän ongelma.

”Mies kävi maanantai-iltana kolmessa eri myymälässä ja minä tiistaina neljässä. Kaikissa oli sama tilanne”, kuvailee vantaalainen Joutti.

Pariskunta kävi muun muassa Prismoissa, Citymarketeissa ja Tokmanneilla Vantaalla, Helsingissä ja Espoossa.

Helsingin Citycenterin Tokmannista ei löytynyt parsinneuloja keskiviikkona. Lukijan kuva.

Keskiviikkona HS vieraili Ison Omenan ompelutarvikkeita myyvissä liikkeissä. Parsinneulat olivat loppu niin Citymarketissa, Prismassa kuin Eurokankaassa.

Pulaa näyttäisi olevan myös muista neuloista, kuin pelkästään parsinneuloista. Ison Omenan Citymarketin ompelutarvikehyllyn kohdalla on ilmoitus, jossa asiakkaille kerrotaan, että tavarantoimittajan vaikeuksien vuoksi ompelutarvikkeissa, neulontatarvikkeissa ja langoissa on puutteita.

Ison Omenan Citymarketissa oli parsinneulojen lisäksi pulaa myös muista ompelutarvikkeista keskiviikkona 26. lokakuuta.

SOK:n myyntipäällikön Matti Viitasen tietojen mukaan parsinneulojen saatavuusongelmien taustalla on kaksi pääsyytä.

Tuotteiden kysyntä on viime aikoina ollut poikkeavan suurta. Samalla pandemian alusta asti on kaikenlaisessa tavaran liikkumisessa ja toimitusketjuissa ollut ongelmia ja pitkiä toimitusaikoja.

”Koko ajan täydennetään tavaraa ja pyritään saamaan ne myymälöihin, mutta edelleen kärsitään tästä samasta globaalista ongelmasta, mikä tuotteiden toimituksiin on liittynyt”, hän kertoo.

Kyse ei siis ole yksittäisistä yksiköistä, vaan saatavuuskatkoksia on ollut laajasti S-ryhmän eri liikkeissä.

Kun tietyn tuotteen kohdalla on saatavuuskatkoksia, käynnistyy helposti haastava kierre. Ensin asiakkaat eivät saa ostettua haluamaansa tuotetta tiettyyn aikaan ja kun sitä sitten yhtäkkiä ilmestyykin kauppaan, sitä ostetaan kerralla paljon.

”Tulee vähän hamstraamisoperaatio kyseeseen. Yksi asiakas voi ostaa hyllyn tyhjäksi kerralla, että tässä on nyt minulle ja kavereille, kun puutetta on ollut.”

Tässä vaiheessa ei ole tietoa, milloin tilanne palautuu normaaliksi. Viitanen kuitenkin vakuuttaa, että tuotetta saadaan koko ajan lisää.

Eurokankaan tuotepäällikkö Siina Kanervalan tietojen mukaan saatavuusongelmat saattaisivat osittain liittyä sotatilanteeseen.

”Varmaa tietoa meillä ei ole, mutta arvellaan, että tämä johtuisi metallin heikosta saatavuudesta.”

Lisäksi Kiinan koronatilanne voi vaikuttaa.

”Tuotteet tulevat meille Kiinasta. Siellä on nyt uusi korona-aalto, joka ehkä myös hidastaa tuotantoa.”

HS:n haastattelemien ketjujen edustajien mukaan ei tässä vaiheessa ole tietoa siitä, milloin toimitusongelmat loppuvat.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat